Они су први имали пломбе – зашто комодо змајеви имају гвоздене врхове зуба

Зуби комодо змајева имају гвоздене капице, и зато су веома оштри и јаки, открили су научници.

Они су први имали пломбе – зашто комодо змајеви имају гвоздене врхове зуба Они су први имали пломбе – зашто комодо змајеви имају гвоздене врхове зуба

Ново истраживање популације комодо змајева, сурових предатора, открило је концентрисане наслаге гвожђа дуж назубљених ивица и врхова њихових зуба, помажући им да буду оштри као жилет како би им добро служили за кидање меса са плена који прождиру.

Иако многи кичмењаци имају трагове гвожђа у својим зубима, комодо змајеви (varanus komodoensis) на зубима имају толико гвожђа, да су им ивице наранџасто пребојене.

Никада раније није пронађено гвожђе локализовано дуж ивице зуба кичмењака. Нови налаз сугерише да јача оштрица зуба комодо змајевима даје предност и у смислу борбе са пленом.

„Комодо змајеви имају закривљене, назубљене зубе и цепају свој плен баш као диносауруси некада месо“, каже палеонтолог Аарон Лебланк са Краљевског колеџа у Лондону.

„Желимо да искористимо ову сличност да сазнамо више о томе како су се диносауруси, који су били месоједи, хранили, и да ли су имали гвожђе у зубима које им је у томе помагало, као што је то случај код комодо змајева“, истичу научници.

Не само да је комодо змај највећа жива врста гуштера (највећи измерени примерак је био тежак 166 килограма), они су и јаки, брзи, лукави, могу да зграбе плен много већи од њих самих ( јелен, бизон) и имају веома јак скелетни систем под специфичном љускавом кожом...

Заиста су импресивни ловци, а њихове моћне чељусти могу да задају опасан угриз пун антикоагулантног отрова како би се повећао губитак крви код њиховог плена. Наравно да су познати и по веома оштрим, закривљеним зубима код којих је сада откривена и „гвоздена снага".

Змај по имену Ганас допринео истраживању

Да би стекли мало више увида у ефикасност зуба комодо змаја, истраживачи су проучавали зубе мужјака комодо змаја по имену Ганас, који је живео у лондонском зоолошком врту и еутаназиран у фебруару 2023. након што му је дијагностикован дегенеративни артритис који се не може лечити.

Ганасови остаци су сачувани, а истраживачи су успели да изврше темељно испитивање његових зуба.

Користили су напредне технике микроскопије и спектроскопије да анализирају састав Ганасових зуба и открили да је наранџаста нијанса дуж назубљене ивице и на врху зуба резултат наталоженог гвожђа.

Ово сугерише да су диносауруси можда имали сличну адаптацију, али када су истраживачи погледали зубе диносауруса, нису могли да потврде да ли је то био случај.

„Нажалост, користећи технологију коју имамо у овом тренутку, не можемо да видимо да ли су, сада већ фосилизовани зуби диносауруса, некада имали високе нивое гвожђа или не. Хемијске промене које се дешавају током процеса фосилизације отежавају нам да утврдимо колико је гвожђа било у зубима диносауруса", објашњава Лебланк.

„Оно што смо открили јесте да су већи диносауруси који су јели месо, попут тираносауруса, променили структуру саме глеђи на резним ивицама својих зуба. Дакле, док су комодо змајеви променили хемију својих зуба, неки диносауруси променили су структуру своје зубне глеђи како би задржали оштру резну ивицу“, додао је.

„Комодо змајеви су нажалост угрожена врста“, каже херпетолог Бењамин Таплеј из Зоолошког друштва у Лондону.

„Ново истраживање о зубима комодо змаја нам, осим што јача наше разумевање о томе како су иконски диносауруси могли да живе, такође помаже да изградимо дубље разумевање ових невероватних гмизаваца док радимо на њиховој заштити“, закључио је Таплеј.

Истраживање је објављено у часопису Nature Ecology & Evolution.

четвртак, 25. јул 2024.