Откривена нова категорија планета које пркосе физици

Планетарни објекти величине Јупитера, који пркосе физичким законима и уобичајеној дефиницији планета, откривени су како слободно лебде у маглини Орион.

Десетине објеката величине планета откривених у маглини Орион могли би да промене категоризацију у астрономији.

Слободно лебдећи објекти, названи бинарни објекти Јупитерове масе или „џамбоси“, појављују се на снимцима које је направио телескоп „Џејмс Веб“. Објекти су премали да би били звезде, али се не уклапају ни у дефиницију планете јер не круже око неке звезде.

Откриће се такође коси са постојећим теоријама формирања звезда и планета, по којем не би требало да је могуће да се објекти величине Јупитера формирају кроз процес током којег се уобичајено рађају звезде у маглинама – огромним облацима прашине и гаса.

Саветник при Европској агенцији за истраживање свемира проф. Марк Макофрин рекао је да су се на детаљно посматрање „Вебом“ одлучили након што су телескопи на Земљи уочили постојање мистериозне класе објеката.

„Посматрали смо ове веома мале објекте и пронашли неке масе Јупитера, чак и упола мање, који слободно лебде без звезде. По физици не можете ни да направите тако мале објекте. Хтели смо да видимо да ли можемо да ‘сломимо’ физику. Мислим да јесмо, и то је добра ствар“, истакао је Макофрин.

Велики гасни објекти су, чини се, по свом саставу планете, на основу анализа које су показале присуство паре и метана у атмосферама. Али технички нису планете. Научници су се сложили да их именују бинарним објектима Јупитерове масе, јер од стотина колико су идентификовали многи су дошли у паровима.

„Џамбоси“ су око милион година стари, што значи да су по астрономским мерилима „бебе“, са пакленим температурама од око 1.000 степени Целзијуса. Без звезде у својој близини, међутим, брзо ће се охладити и накратко ће имати температуру у распону погодном да буду насељиве. Након тога ће постати изузетно хладне.

Попут осталих гасних џинова на својој површини неће моћи да имају течну воду, чак ни током кратког периода када ће имати умерене температуре, што значи да нису добри кандидати за настанак живота на њима.

петак, 17. мај 2024.