Откривено још 168 Наска линија у перуанској пустињи

Групу од преко 160 геоглифа открили су истраживачи са јапанског Универзитета Јамагата и њихове колеге из Перуа у познатој области Наска линија које се налазе на Унесковој листи светске културне баштине. На новооткривеним цртежима приказани су ликови људи, камила, птица, мачке и змије као и једноставне линије и геометријски облици.

Пустиња Наска у Перуу је попут уметничке галерије намењене боговима на небу. Ипак, чак и после више деценија истраживања, једва да је истражен делић ове колекције.

Перуански археолози верују да су научници успели да отркију само пет одсто свих цртежа који се налазе у пустињи Наска. Истраживачи са Универзитета Јамагата у Јапану удружили су се са локалним археолозима како би то променили, а њихов најновији скуп древних линија скоро удвостручује претходни број познатих цртежа.

Истраживачи су дроновима снимили области јужног Перуа и успели да открију 168 нових геоглифа на месту Унескове светске баштине Ниска линија, са отприлике 50 великих цртежа који приказују људске фигуре.

Једна од хуманоидних креација, некима је чак заличила на лик Хомера Симпсона. На осталим геоглифима представљене су птице, китови, мачке и змије, док су на некима само једноставне линије или трапезоидне шаре.

Археолозима је јако тешко да утврде када су ови геоглифи настали, али глинене посуде пронађене у близини потичу из времена између 100. године пре нове ере и 300. године нове ере.

Многе древне илустрације су урезане на равном терену, што их чини мање уочљивим са оближњих тачака. Пошто су линије настајале уклањањем камења и земље како би се испод открило тло контрастне боје, ерозија је само допринела да се још теже откривају.

Дронови су постали наше небеске очи, те су ови летећи уређаји омогућили стручњацима да виде Наска линије много јасније него до сада.

Неке од прикупљених информација анализирају програми вештачке интелигенције, који могу да уоче различите обрасце брже и поузданије од људског ока. Захваљујући вештачкој интелигенцији 2019. године су откривени нови цртежи у пустињи Наска.

Наска линије су једна од најинтригантнијих мистерија у историји, па чак и ако археолози пронађу још више геоглифа, то нас можда неће приближити разумевању њихове сврхе.

Из неког необјашњивог разлога, између 500. године пре нове ере и 500. године нове ере, заједнице у јужном Перуу су конструисале ове једноставне линије, облике и фигуре широм овог простора, од којих се многе могу видети у целини једино ако се посматрају одозго.

Деценијама су ове линије тумачене на бројне начине, али најчешће објашњење је да су биле намењене боговима на небу који су гледали људе са висине. Друга популарна теорија претпоставља да су ове фигуре и обрасци нацртани у ритуалне астрономске сврхе и требало је да на неки начин одражавају распоред звезда.

Године 1994, када је део пустиње Наска проглашен за светску баштину, било је пронађено само око 30 геоглифа, и то углавном од биљака и животиња.

Како се испоставило, то је био само врх леденог брега. До 2019. године, археолози су пронашли укупно скоро 200 геоглифа, од којих је неколико приказивало хуманоидне фигуре.
Са овим најновијим додацима које су открили истраживачи са Универзитета Јамагата, званични број познатих Наска линија сада је 358.

По свој прилици, постоји још много древних уметничких дела која се крију у овој пустињи.

Уз дозволу перуанског Министарства културе, научници Универзитета Јамагата су себи поставили задатак да изброје што више ових мистериозних креација. Тим планира да мапира пуну дужину и ширину пустињског платна уз помоћ локалних археолога.

уторак, 09. јул 2024.