Да ли је диригент Херберт Фон Карајан још на диригентском трону?

Још једна из серије критичких чланака непревазиђеног Драгутина Гостушког: „Возач тркачких аутомобила. Шампион у скијању. Пилот сопственог авиона. Човек који зна напамет све Вагнерове опере, све класичне симфоније, укратко огромну библиотеку партитура. Човек за кога говоре да ради и многе друге ствари које не могу описати чак и кад бих могао да их докажем.

Човек - то звучи опште. Херберт фон Карајан је нешто друго; он је специмен људске врсте. Са особинама свог централног нервног система, уз одговарајућу физичку диспозицију, он је могао одабрати било какву мету амбиције. Погодио би увек у центар. И увек би неко о њему писао чланке.

Одабрао је дириговање. Можда зато што му је, док је још био мали, отац купио читав један оркестар да се с њим игра. Можда зато што му дириговање пружа најбољу прилику да задовољи своју неодољиву потребу за потчињавањем околине. Имао је при том у виду оркестар, а добио је више: потчинио је себи и публику, сваку са којом је дошао у контакт. Док је био директор Бечке опере, социјалистички посланици у парламенту оптужили су га да води Оперу као апсолутистичку монархију. Али он не може друкчије; и мисли да има право.

Када је о том реч, могло би се претпоставити да Карајанову вољу предводи жеља за тријумфом у тренутку окончања јавне егзибиције. И не, и да.

Не - јер његова озбиљност за пултом открива једно изванредно уметничко поштење које музички акт уздиже до церемоније одавања почасти уметности у целини. Нема параде, нема ничег излишног, нема уступка театралности ни у гесту, ни у програму, ни у интерпретацији.

Да - јер се мора претпоставити да жеља за дефинитивним тријумфом стварно постоји. Где је наћи, са киме је поделити? Очигледно само са најдостојнијим. Дакле са самим собом. За аутентичну личност степен сопствене сатисфакције неупоредиво је важнији од спољашњег успеха. У томе нема ничег необичног. Говорећи о скромном понашања генија, Шопенхауер је одавно приметио да само наивни мисле како изузетан човек може не бити свестан сопствене вредности. Али, разуме се, може се приказати како му до тога није стало.

Тако смо дошли и до најзначајнијег мотива у самој суштини Карајановог управљања оркестром: до очигледне доминације центрипеталних психолошких струја, што је свакако парадоксално ако се има у виду да је дириговање увек до сада схватано као емисија једне централизоване енергије у више спољних праваца.

Но у томе и јесте ствар. Питање је да ли Карајан уопште „диригује" у класичном смислу те речи. Пре би се могло рећи да он симулира ту вештину и да то чини прилично рђаво, као филмски глумац у улози која му не одговара. Његова манипулација телом и рукама није само сумњиве естетске вредности, већ је и често технички некоректна. Једна мала анкета којуи сам спровео међу београдским оркестарским музичарима показала је да они без припреме не би могли свирати са Карајаном, јер не би разумели његове покрете.

Шта дакле ради? Рекао бих да у ствари слуша. Пажљиво, крајње концентрисано, слуша оно што је пре тога припремио отворених очију, а потом и његови покрети као да су само спонтана реакција на доживљавање музике. Али, разуме се, ти покрети, праћени неодољивим флуидом Карајанове личне емоције, умножавају се визуелном реверберацијом и стварају атмосферу потпуне идентификације интерпретатора и инструмента - оркестра, тако да је немогућно одредити шта их раздваја, и у ком тренутку. Али за такву уметничку црну магију потребно је имати оркестар као што је Берлинска филхармонија, која је још 1955, нешто после Фуртвенглерове смрти, изабрала Херберта фон Карајана за свог „доживотног музичког шефа". Не знам о чијем се животу ради - диригента или оркестра.

На свом првом гостовању у Београду, Карајан је извео доста конвенционални програм немачке музике: Моцарт, Бетовен, Вагнер, Брамс. Свако од ових дела изазвало је утиске које смо описали и свако је допринело понекој речи у овом тексту. Најнеобичније је звучала Моцартова Симфонија А-дур (К.С. 201), изведена као мек лирски излив неког сасвим непознатог расположења композиторове личности. И авангардна музика из године 1808, Бетовенова Пасторална симфонија, доживела је неку врсту метаморфозе, по свој прилици сасвим оправдано: личила је на музику за филм који још није снимљен - а стим и на већи део савремене музичке продукције. Зато ми се можда није ни допала.

Ако, на крају, овај запис изгледа као да је његовом аутору све потпуно јасно, онда то није, бар у једном погледу. Карајан, наиме, признаје своје српско порекло по мајчиној линији, мада не прецизира да ли то сматра за своју предност или за недостатак.

Ни после најинтензивнијег размишљања нисам могао пронаћи добру везу између главних карактерних, психолошких и физичких особина Карајанове личности са бар једним бројем његових полуземљака, осим тога што се налазе на раду у Немачкој. Но ипак је добро ако то остане једини неуспех покушаја приласка великој уметничкој фигури.

Замишљам како Карајанов двосед ишчезава у случајно ведром небу изнад београдског аеродрома. Увиђам да су ми ближи били космонаути."

Број коментара 2

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

недеља, 20. октобар 2024.
11° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи