„Лејди Магбет Мценског дистрикта" отворила нову сезону Миланске скале
У Миланској скали поново је подигнута завеса. Нова сезона отворена је опером „Лејди Магбет Мценског дистрикта" руског композитора Дмитрија Шостаковича, делом које промовише женска права. Миланска опера поставља ову оперу у знак сећања на 50 година од његове смрти.
Дванаесто отварање 7. децембра, уједно је било последње за музичког директора миланске Скале, Рикарда Шаилија. Одлучио је да отвори сезону 2025/2026, по први пут, једном Шостаковичевом опером у част 50. годишњице смрти руског композитора. Шостаковичева Леди Магбет из Мценског дистрикта први пут је изведена у Русији 1934. године, а Стаљин ју је цензурисао и забранио 1936. Оригинална нецензурисана верзија поново је изведена у Русији тек 2000. године.
Teatro alla Scala је представио оригиналну верзију из 1934, под диригентском палицом Рикарда Чиљија и у режији младог руса Василија Баркхатова.
„Ова опера је храбра и непрестано се обнавља, развијајући се од партитуре коју је написао двадесетшестогодишњи композитор, до сложеног текста који се модерним и смелим изразом шири попут паукове мреже. Волим Милано и његову богату традицију, а премијера 7. децембра у Скали носи посебно значење, јер сам годинама доприносио њеној музичкој енергији. Ми музичари увек доживљавамо интерпретацију кроз живо извођење“, ркао је Рикардо Шаили, уметнички директор Миланске Скале.
Избор диригента Рикарда Шаилија оборио је све досадашње рекорде, и донео највећу зараду икада забележену на традиционалној премијери која се одржала у недељу седмог децембра – два милиона и 679.000 евра.
И мада су многи окарактерисали избор ове опере као храбар и несвакидашњи, на крају је публика аплаудирала више од 10 минута, а највише аплауза је добила америчка оперска певачица пољског порекла Сара Јакубиак.
„Ово је важан избор не само због величине опере већ и зато што се 7. децембра обично изводе дела Пучинија и још неколико композитора, док овај пут уводимо нешто модерније. Премијера је дуго ишчекивана јер је реч о једној од најзначајнијих опера 20. века. Композитор је много радио на филму, што се јасно осећа у спектакуларној природи његовог композиционог процеса”, каже Фортунато Ортобина, уметнички директор Миланске Скале.
И ове, као и свих претходник година, на премијери је присуствовао крем италијанског друштва иако није остало непримећено одсуство премијерке Ђорђе Мелони и италијанског председника Серђа Матареле.
Од представника владе, једини присутан је био министар културе Алесандро Ђули. Већина овогодишњих званица била је обучена у креације миланског стилисте Ђорђа Арманија који је преминуо у септембру, што је још више учврстило једну од најдуговечнијих веза између моде и Скале.
И ове године нису недостајале демонстрације испред Скале, овог пута организоване од стране политичке партије +Europa, италијанске генералне конфедерације рада и пропалестинске групе „како би скренули пажњу на одбрану слободе и европске демократије, и да би пружили подршку украјинском и палестинском народу, али се изборили и за права радника у култури", изјавили су.
Ово је други пут да је Скала представила руску оперу од почетка руско-украјинског сукоба. Позориште је приказало оперу Модеста Петровича Мусоргског Борис Годунов у децембру 2022, а да је овогодишња премијера једна од најуспешнијих показало је присуство 1.896 гледалаца које је донело и рекордну зараду у историји театра. Пет стотина одабраних, вече је наставило у ресторану Скале где је познати милански кувар спремио изабрана јела.
Коментари