субота, 19.08.2023, 10:59 -> 11:03
Извор: РТС, Би-Би-Си
Пола века од премијере филма „У змајевом гнезду“ – како је Брус Ли заувек променио биоскоп
Прошло је 50 година откако је Брус Ли постао глобална икона биоскопског платна. Нажалост, овај сјајни момак преминуо је непуних месец дана пред премијеру филма „У змајевом гнезду“ који га је прославио постхумно.
Као што наслов филма сугерише ("Enter the Dragon"), прича је требало да буде само почетак успешне холивудске каријере сјајног Брусa Лија. Његове борилачке вештине које су мешавина брзине, моћи, харизме и грациозности пре свега популаризовале су идеју борбе доброг момка с много лоших момака. Изненадна смрт прекинула је каријеру славног Бруса Лија, али је идеја наставила да живи и 50 година од премијере "У змајевом гнезду".
Многи Бруса Лија памте као врхунског мајстора борилачких вештина и највећу азијску филмску звезду у историји. Нема сумње да је Брус Ли најпознатији представник и симбол азијске културе и кунг фуа на Западу и дан данас.
Ни пола века од изненадне смрти и премијере његовог најпознатијег филма - Брус Ли није заборављен. Толико је оних који то не дозвољавају - од редитеља Квентина Тарантина, до града Мостара у БиХ, у којем је 2003. подигнут први споменик посвећен Брусу Лију.
После ратова деведесетих година прошлог века нико ни око чега није могао да се договори у Мостару, па је Брус Ли требало да симболизује јединствену тачку окупљања - "у граду који се гуши у неправди, подиже се споменик самој идеји правде, која је за нашу генерацију на универзалан, али истовремено и пластичан начин утјеловљена у лику Бруса Лија", стајало је у објашњењу који су дали покретачи идеје о споменику Брусу Лију у граду на Неретви.
Пионир новог филмског жанра, звезда најомиљенијег филма о борилачким вештинама свих времена, Ли није доживео да види глобални успех филма у коме је играо и на коме је толико напорно радио како би постигао максималан квалитет. Иако је смрт Бруса Лија била неспорно трагична, постоји утеха у невероватној количини успеха који је постигао у свом кратком животу.
Умро је у Хонг Конгу са само 32 године 20. јула 1973. Филм "У змајевом гнезду", своју премијеру имао је у САД непуних месец дана од смрти Бруса Лија, 19. августа 1973. године.
Радња филма фокусирана је на Лија који се укључује на смртоносни турнир у борилачким вештинама. Турнир је заправо параван за прикривање трговине дрогом и проституције. Брус има прилику да покаже своје борилачке вештине у борби против неколико лоших момака. "У змајевом гнезду" је филм који је више него издржао тест времена, а 2004. године уврштен је у Националну филмску библиотеку САД где се налазе сви културно најзначајнији филмови.
Продуцент филма Андре Морган истакао је да је цео буџет био 450.000 долара. Профит од филма био је астрономски висок. Наводно је филм после првог приказивања зарадио 100.000.000 долара.
Велика грешка Холивуда
Брус Ли је имао велики проблем са Холивудом. Нико није желео да инвестира у њега јер је - био Кинез.
То је била велика грешка, коју су увидели касније.
Разочаран недостатком напретка након проведене деценије у САД, Ли се вратио у Хонг Конг 1971. године и постао изузетно успешан захваљујући главним улогама у филмовима о борилачким вештинама. Све је било јефтино направљено по америчким стандардима, азијска кинематографија је бележила рекорде. Та вест је стигла до Холивуда и они су одмах дотрчали.
Змај је рођен – како је Брус Ли променио борбу на екрану
У коначној анализи, филм је акциони комад борилачких вештина, а сцене борбе су оно шта очекујете. Не гледате "У змајевом гнезду" због глуме, кинематографије или приче.
Али упркос свим недостацима, овај филм остаје најутицајнији филм о борилачким вештинама који је икада снимљен.
Као глумац и врхунски познавалац борилачких вештина Ли је био годинама испред свог времена. Иако је поштовао традиционалне стилове борбе као што су кунг фу, карате и џудо, одбијао је да буде везан одређеном вештином или стилом неке вештине. Систем који је Ли основао, (начин пресретајуће песнице), скуп је принципа дизајнираних да раде за појединца. Узмите оно што је корисно и учините то својим. Ово су биле „мешовите борилачке вештине“ много пре него што је тај термин постао део борбено-спортског говора.
Признати инструктор Томи Карутерс проучава борилачке вештине скоро 50 година. Шкот предаје широм света, а у Кини је био око 30 пута. Сада у својим шездесетим годинама, Карутерс има изглед и грађу много млађег мушкарца, који и даље проучава Лијеву технику, вештине и стилове.
У почетној сцени филма "У змајевом гнезду", коју је Карутерс први пут гледао као тинејџер средином седамдесетих, Ли се бори против будуће филмске легенде Хонг Конга - Самоа Хунга. У бици оба мушкарца носе рукавице без прстију и уске шортсеве и додатке који ће деценијама касније постати синоним за борце ултимат фајта засноване на мешовитим борилачким вештинама.
„Брус Ли је желео да буде разноврснији у свом приступу борби и да образује публику. У тој сцени видите рад ногу, финте, покрете осмишљене да одвуку пажњу противника. Постоји лажно колено пре ударца у леђа, постоји комбинација четири ударца слична боксу. Тешко је ставити етикету на технике бацања које он користи, јер постоји велики број јапанских и корејских система који укључују исте потезе. Постоји и елемент борбе на крају те борбе“, рекао је Карутерс.
За "У змајевом гнезду" Ли је направио неке од најсофистициранијих и физички најзахтевнијих кореографија борбе икада снимљених на филму. Поред борбе прса у прса коју је поменуо Карутерс, Лијева употреба традиционалног оружја била је очаравајућа.
„Брус се трудио до тачке исцрпљености, до тачке дехидрације, менталне исцрпљености, физичке исцрпљености. Све то је било у границама његове толеранције. Он је тачно знао шта ради“, рекао је Морган.
Када се догодила трагедија
Филм је завршен у априлу 1973. године, а очекивања су била велика након што је Ли погледао груби снимак у Лос Анђелесу. Он је одлетео у Кину на медицинске претраге након што се изненада разболео у студију за синхронизацију. Едем мозга (оток мозга) га је умало убио, али нико није могао да утврди његов узрок. Упркос страшном стресу и страху који је претрпео, Лија су лекари смирили, рекавши му да има тело 18-годишњака и он се вратио у Хонг Конг прилично позитиван.
Међутим, два месеца касније, звезда борилачких вештина изгубила је свест у стану тајванске звезде Бети Тинг Пеј. Овога пута церебрални едем био је фаталан. Један од најмистериознијих смртних случајева славних свих времена, мртвозорник је дефинисао као "несрећна смрт", образлажући да је едем изазван леком против болова на рецепту који је био присутан у телу на обдукцији.
„Волео је глуму, да је поживео напредовао би као редитељ и сценариста", рекла је Рики Бејкер.
Узрок смрти Бруса Лија
Званични узрок смрти је био прилично сумњив. Контроверзе су се надвиле над Лијевом смрћу од тада и она остаје тема о којој се жестоко расправља већ 50 година.
Постоји неколико теорија смрти Бруса Лија. Дрога, породично проклетство, топлотни удар, епилепсија, инсуфицијенција надбубрежне жлезде. Сматра се да се тај узрок никада неће сазнати.
Лијево тело је превезено у Сијетл на сахрану само неколико дана пре премијере филма "У змајевом гнезду" у Кинеском позоришту у Лос Анђелесу. Премијера је требало да буде величанствен догађај, али је била у сенци туге.
„Није било тријумфа – тек смо га сахранили“, рекао је Морган пре него што је накратко застао. „Само су продали карте и пустили све да уђу.
Ли је иза себе оставио жену и двоје мале деце. Његов недовршени филм, "Игра смрти", објављен је постхумно 1978. године, али се углавном састојао од нових снимака са глумцима који су замењивали Лија, и представљао је само мали део генија стварног покојног мајстора.
У једној од сцена, Лијев лик је упуцан и тешко рањен на филмском сету пре него што планира освету. У окрутном и чудном преокрету судбине, Лијев син, Брендон, случајно је упуцан и убијен на снимању филма "Врана" 1993.
Овај трагични догађај је изазвао медијске приче о породичном проклетству.
С обзиром на оно што је Ли постигао за само 32 године, може се само замислити шта би га чекало да се судбина није умешала.
„Брус Ли би убрзао препознавање азијских глумаца и редитеља до осамдесетих. Искористио би своју моћ да их доведе и дао им терен за тестирање.Он би премостио јаз јер је већ био американизован“, рекао је продуцент Морган.
Коментари