уторак, 26.02.2019, 09:17 -> 13:14
Извор: РТС
Аутор: Немања Милутиновић
Кинески биоскопи – и овде и за понети
Филмски стручњаци очекују да ће кинеско биоскопско тржиште ускоро престићи Северну Америку и постати број један у свету. У појединим кварталима претходне године, Кина је већ победила.
Упркос трговинским тензијама између Кине и Сједињених Америчких Држава, кинеска публика је за Холивуд веома значајна. Кина доприноси расту глобалне биоскопске публике, нарочито последњих година када је у дворанама у САД и Канади све мање публике.
У 2017. години, филмови у кинеским биоскопима зарадили су 7,8 милијарди долара.
Штавише, поједини холивудски блокбастери попут филма Стивена Спилберга Играч број 1, или последњег наставка Томб рејдера, имали су премијеру у Кини, а онда су се тек појавили у биоскопима у САД и Канади.
Међутим, иако публика постоји, Холивуд и друге продукције не долазе тако лако до кинеских биоскопа. Кина штити домаћу филмску индустрију па, према прописима, увози само 34 страна филма годишње.
Почетком месеца је велики успех доживео први кинески високобуџетни научнофантастични блокбастер Лутајућа Земља.
За кратко време постао је други по гледаности у историји кинеских биоскопа, са зарадом од скоро 600 милиона долара. На првом месту је и даље кинеска акција Вук ратник 2 из 2017. године.
Нова ера за научну фантастику
Продуценти Лутајуће Земље надају се великом успеху и у иностранству, будући да га је „Нетфликс“ већ откупио и планира да преведе филм на 28 језика.
Осим тога, од овог филма очекује се да отвори нову еру за кинеску научну-фантастику, а томе се нада и Лиу Цисин, писац научне фантастике, по чијем роману је написан сценарио за Лутајућу Земљу.
„Треба дати простора за развој свим врстама научнофантастичних филмова, било да су помало традиционални, културни или су за широку публику. То је исправан начин да се развије тржиште научнофантастичног филма“, каже Лиу у разговору са чувеним канадским редитељем Џејмсом Камероном.
„Не ограничавајте се. Суштина научне фантастике је размишљати ван кутије. Ако размишљате исправно, кутију нећете ни видети. Кутија је неки други универзум“, мишљења је Оскаром награђивани редитељ научнофантастичних класика као што су Аватар, Осми путник 2 и Терминатор.
Велико платно или малои екран
Биоскопи у великим кинеским градовима су веома модерни, са огромним платнима у високој резолуцији. Према неким подацима, дневно се у земљи постави 25 великих екрана.
Али, као и свуда у свету, и у Кини је наступила ера видео-стриминга, односно интернет платформи за гледање филмова, серија и емисија.
Било да шетају улицом, возе се градским превозом или седе у ресторанима са пријатељима и партнерима, бројни Кинези гледају своје омиљене серије и филмове на малим екранима својих мобилних телефона.
Из џепова им вире каблови екстерних пуњача, јер још није направљена батерија која може да издржи непрестано гледање видео-садржаја.
У Кини нису доступни „Нетфликс“, „Амазон“ или „ХБО“, али јесу кинеске платформе, на којима су и кинески и инострани филмови и серије.
Занимљиво је да су бројни популарни холивудски садржаји, за које се свуда у свету плаћа у Кини потпуно бесплатни за гледање.
Зато не чуди што се последњих година у Кини убрзано развија нови жанр – веб серија. Расте њихов број, али и квалитет продукције и глумаца.
Нови жанр - веб серија
Ове серије привлаче све више публике, нарочито млађе генерације, која телевизију готово и да не гледа.
„Ако погледамо укупну продукцију нашег студија, 70 одсто су биле ТВ серије, а 30 одсто веб серије. Али последњих година, серије веома брзо расту, сада их је 50 или чак 55 одсто“, истиче Санг Сијаоћин, председник кинеског филмског студија „Хенгдијен ворлд“.
Истовремено, ове серије дају шансу младим глумцима и мањим филмским студијима.
„Када сам био млађи, већина ТВ серија је била усредсређена на оно шта се дешава старијим генерацијама и није било већих улога за младе глумце. Али на данашњем тржишту постоји много серија у којима главне улоге играју младе глумице и глумци који имају 18, 19 или 20 година“, наглашава Лу Хонг, 28-годишњи глумац.
Кинези су међутим пронашли модел како да споје биоскоп и платформе за гледање филмова преко интернета. Прошле године појавила се апликација Паметни биоскоп. Путем ње можете да купите биоскопску карту, али да не одете у биоскоп, већ да на свом телефону погледате филм.
Продата улазница преко апликације, рачуна се као да сте заузели место испред великог платна. Зато не чуди што је статистика о кинеским биоскопима већа од броја попуњених места у дворанама.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 0
Пошаљи коментар