среда, 24.04.2024, 23:10 -> 23:16
Извор: РТС, CNN
Климтова слика за коју се читав век веровало да је уништена, продата за 32 милиона долара
Слика аустријског уметника Густава Климта, за коју се веровало да је изгубљена пре скоро сто година, продата је за 32 милиона долара – што је најнижи износ процењене цене пре аукције.
Портрет госпођице Лизер, за који се сматрало да је једно од завршних радова аустријског сликара, изазвао је огромно узбуђење у свету уметности, али је на крају продат по нижој процењеној цени која се кретала између 32 милиона и 53,4 милиона долара.
Продајна цена је била упола мања од оне коју је донела друга Климтова слика – Дама са лепезом – у Лондону прошле године. Последњи портрет који је завршио Климт постао је најскупље уметничко дело до сада продато на европској аукцији, које је достигло цену од 108,4 милиона долара.
Према бечкој аукцијској кући „Кински“, Портрет госпођице Лизер се дуго сматрао изгубљеним. Међутим, недавно се испоставило да је био у приватном власништву аустријског држављанина.
„Поновно откривање овог портрета, једног од најлепших Климтових последњих креативних периода, је сензација“, навела је аукцијска кућа у саопштењу за штампу на својој веб-страници пре продаје.
Интензивно живописно дело је документовано у каталозима Климтовог рада, али стручњаци су га видели само на црно-белој фотографији.
Познато је да је госпођица Лизер била члан богате аустријске јеврејске породице која је тада била део више класе бечког друштва, где је Климт проналазио своје покровитеље и клијенте. Ипак, њен идентитет није сасвим сигуран.
Браћа Адолф и Јустус Лизер су били водећи индустријалци у Аустро-Угарској империји. У каталозима Климтовог дела стоји да је Адолф наручио од уметника да наслика његову ћерку тинејџерку Маргарет Констанс. Међутим, ново истраживање аукцијске куће сугерише да га је Јустусова супруга Лили унајмила да наслика једну од њихове две ћерке.
На сајту аукционара стоји да је госпођица – ко год да је била – посетила Климтов студио девет пута у априлу и мају 1917. Он је направио најмање 25 прелиминарних студија и највероватније је почео да слика у мају те године.
„Сликар је за свој приказ одабрао портрет од три четвртине и приказује младу жену у строго фронталној пози, близу предњег плана, на црвеној, недефинисаној позадини. Око рамена јој је огрнут огртач богато украшен цвећем“, стоји у саопштењу аукцијска куће.
„Интензивне боје слике и померање ка лабавим, отвореним потезима показују Климта на врхунцу његовог касног периода.
Када је уметник умро од можданог удара следећег фебруара, слика је још увек била у његовом атељеу – са малим деловима који нису сасвим завршени. Затим је дат породици Лизер.
Његова тачна судбина након 1925. године је „нејасна“, наводи аукцијска кућа.
„Оно што се зна је да га је стекао правни претходник пошиљаоца шездесетих година и да је садашњем власнику припао после три узастопна наследна поступка“, наводи се у саопштењу.
Слика је требало да буде продата у име њених аустријских власника, који нису именовани, заједно са правним наследницима „Адолфа и Хенријете Лизер на основу споразума у складу са Вашингтонским принципима из 1998. године“, саопштила је аукцијска кућа.
Установљени 1998. године, Вашингтонски принципи су обавезали земље потписнице да врате уметничка дела која су запленили нацисти њиховим законитим власницима.
Ернст Плоил, један од директора Аукцијске куће „Кински“, рекао је да нису пронађени докази да је дело било опљачкано или украдено пре или током Другог светског рата.
„Слика је описана као изгубљена у свим catalogues raisonnés (свеобухватним списковима Климтових дела). У нашим круговима ‘изгубљена’ значи вероватно уништена, вероватно спаљена током рата, али у сваком случају више не постоји. Нико није очекивао да ће се она поново појавити.“
У складу са Вашингтонским принципима постигнут је споразум између садашњег власника и свих потомака породице Лизер да се слика нађе на аукцији.
Коментари