Стоп американизацији – како су у Осаки америчку масовну културу претворили у јединствено своју
Једна од лако приметних карактеристика јапанске масовне културе је присуство пуно тематских забавних паркова. Земља излазећег сунца не само што поседује три велика парка те врсте са по близу 15 милиона посетилаца годишње, већ је и прва страна држава која је угостила америчке институције забаве „Дизниленд“, „Дизни си“ и „Јуниверзал студиос“. У Осаки се налази необичан тематски парк, који је почео као имплант америчке масовне културе али, због недовољног интересовања, еволуирао у мешавину западне и домаће поп културе, да би затим постао један од најпосећенијих на планети.
У другом највећем јапанском граду Осаки налази се тематски забавни парк „Јуниверзал студиос Џапан“, који сада привлачи близу 15 милиона посетилаца годишње, те представља достојну конкуренцију и светски признатијим панданима „Дизниленду“ и „Дизни сију“, који такође радују јапанске грађане и стране туристе у Земљи излазећег сунца.
Реч је о парку који је подигнут да би се одала почаст раду и достигнућима чувене холивудске филмске компаније „Јуниверзал“ и уновчила популарност њених остварења, због чега у свом саставу садржи грађевине које својим обликом подсећају на студије у којима су настали класици популарне културе.
Идеја је била да се преслика део гламура Холивуда и искуства које могу да доживе посетиоци студија у Лос Анђелесу, односно, Јапанцима, који су велики љубитељи америчке популарне културе и путовања, омогући да осете нешто од атмосфере која влада у САД, међу њима најпопуларнијој страној дестинацији за туризам и студије.
У том настојању да се профитира на афинитету Јапанаца према америчкој масовној култури, односно, њиховој слабости у односу на америчку меку моћ, лежи сличност са токијским „Дизнилендом“, првим тродимензионалним светом фантазије чувене аниматорске компаније отвореним ван САД, и „Дизни сијем“, јединим забавним комплексом те врсте на води, који се гнезде у предграђу јапанске престонице у префектури Ћиба.
Порођајне муке
Када је отворен 2001. године у индустријском и трговачком граду Осаки на западном делу највећег јапанског острва Хоншу, „Јуниверзал студиос“ је као своје највеће адуте имао магнетну привлачност научнофантастичних и хорор остварења редитеља Роберта Земекиса и Стивена Спилберга: Повратак у будућност, Е. Т. ванземаљац, Парк из доба јуре и Раље. Ти филмски класици, већином из 80-их, мамили су не само децу већ и одрасле, и стога што су у њима будили сећање на рану младост и стога што као култна дела научнофантастичног жанра имају и вредност која превазилази домен дечје маште.
У првој целој години рада (2002.) парк је посетило фантастичних 11 милиона гостију. Но, део вожњи и атракција заснованих на мотивима поменутих филмова, чини се, брзо су изгубиле чар, јер је број посетилаца већ у 2003. и 2004. пао за око три милиона годишње и, у поређењу са престоничним парковима инспирисаним Дизнијевим остварењима, остао на релативно ниском нивоу.
Наравно, град Осака, мада део шире конурбације, која обухвата мноштва мањих насеља из истоимене префектуре и милионске градове Кобе и Кјото, ипак представља готово дупло мањи извор потенцијалних муштерија од равнице Канто, у којој лежи престоница Токио и која броји око 37 милиона становника, па је и било за очекивати да ће тематски забавни парк у њој бележити осетно мањи број посетилаца.
Такође, „Јуниверзал студиос“ у Осаки, када је у питању прилив туриста има јединствену отежавајућу околност у томе да је пуно тура, нарочито оних намењених странцима, усмерено на историјске и духовне споменике оближње старе царске престонице Кјота, који су квалитативно другачијег карактера и често привлаче другу врсту публике. С друге стране, сам Токио, услед тешких ратних разарања које је претрпео, нема пуно тога историјског да понуди, већ странце углавном привлачи технологијом и забавом.
Поглед ван сопственог дворишта
Ипак, и са свим тим ограничењима на уму, руководиоци забавног парка у Осаки били су мишљења да се могу и морају постићи бољи резултати, те да су потребне промене уколико се жели унапредити његово пословање.
Они су тако почели да мењају не само садржај атракција, већ и читав концепт парка – напуштена је идеја да он треба да буде инспирисан искључиво филмовима куће „Јуниверзал“, због чега су откупили права на коришћење ликова и мотива из остварења других холивудских компанија.
Тако, мада и данас посетиоци тог забавног парка, по узору на Спилбергове класике Раље и Парк из доба јуре, могу да искусе фингирани напад дивовских ајкула док се возе у чамцу, пођу на застрашујући сафари кроз имагинарно острво са диносаурусима или уживају у интеракцији са злим створењима из комичног цртаног филма Малци, чији је дистрибутер Јуниверзал, значајан део поставке отпада на чувени британски књишки серијал о дечаку мађионичару Харију Потеру, који у филмове преточила америчка продукцијска кућа „Ворнер брадерс“.
Јапанизација тематског парка
Поврх тога, планери парка у Осаки су одустали и од културолошког приступа који практикује домаћа компанија „Оријентал ленд“, која управља токијским „Дизнилендом“ и „Дизни сијем“. По том начину размишљања, домаћој публици унутар забавног парка треба у потпуности пружити илузију да се налази ван Јапана, односно, психички је сасвим одвојити од свакодневице тако што ће јој се не само дати утисак да се налази у свету маште и фантазије, већ и да је на путовању у иностранству, у САД.
Јапански менаџери токијског „Дизниленда“, дакле, водили су се логиком да је оно што је мање познато и другачије – узбудљивије. Односно, једноставно речено, као што је за Европљане и друге западњаке далекоисточна култура фасцинантна и егзотична, тако су и за становнике источне Азије обрасци западаног живота, уметности и стварања необични и привлачни.
„Јуниверзал студиос“ у Осаки, пошавши тим концептуалним стопама приликом оснивања, постао је заправо само један у дугом низу идејних имитатора токијског „Дизниленда“, што објашњава слабију посету од очекиване у годинама након што је новитет избледео. Он је зато касније, у настојању да се концептуално одвоји од „Дизниленда“ и побољша пословање, потписао уговор и са носиоцима права на домаће стрипове, цртане филмове, видео игре и играчке.
„Јуниверзал студиос“ у Осаки је тако кренуо путем смелије акултуризације, односно, одомаћивања.
Зато сада тај парк, који за разлику од „Дизниленда“ и „Дизни сија", није изграђен ван насеља и није зидом у потпуности одсечен од околиша, већ се налази у самом граду и дозвољава поглед на његове небодере, поред интеракције са ликовима из америчких цртаних филмова и стрипова, попут Снупија или Шрека, нуди и сувенире инспирисане домаћим аниматорским остварењима, као што су Наруто, Убица демона или Детектив Конан. Могу се купити играчке и школски прибор са деци драгим имагинарним мачјим ликом, који је првобитно створен као визуелни украс за новчанике и торбице светски познатог бренда „Хелоу Кити“ и на који права држи домаћа компанија „Санрио“.
Ипак, можда највећи подстицај расту популарности парка, бар судећи по продаји сувенира, дао је уговор са домаћим произвођачем конзола и софтвера за видео-игре „Нинтендом“, чији јунаци симпатични водоинсталатери Марио и Луиђи уживају посебну наклоност гостију.
Осим чињенице да не покушава да ради стварања потпуне фантазије прикрије чињеницу да се налази на јапанском тлу, те прихвата домаћу масовну културу, парк у Осаки се разликује од поставки у близини Токија заснованих на цртаним филмовима америчког креатора Волта Дизнија и по томе што у вашарском маниру посетиоцима скоро на сваком кораку нуди учешће у разним играма за освајање сувенира – углавном лутки.
Успешни заокрет
Поменути заокрети у пословној стратегији, као и крупно кумулативно новчано улагање од око 700 милиона долара, чини се, донели су прижељкивани успех, јер је „Јуниверзал студиос“ у Осаки, пред почетак епидемије, у периоду од 2017. до 2019, годишње посећивало преко 14 милиона људи. Тада је разлика у посети у корист токијског „Дизниленда“, која је претходно просечно износила између четири и пет милиона годишње, била преполовљена.
Штавише, у 2022, првој години у којој су последице пандемије почеле да бледе али још увек постојала ограничења за путнике из иностранства, парк у Осаки је привукао чак 12,3 милиона гостију. Захваљујући том резултату, он је заузео високо треће место у свету међу тематским парковима, у оштрој конкуренцији „Дизнијеве“ франшизе, која осим у Калифорнији и на Флориди, те у околини Токија, поседује слична упоришта забаве и у Паризу, Хонг Конгу и Шангају, али и у надметању с других пет забавних паркова из ланца „Јуниверзал“.
Наиме, парк у Осаки не само што је тада по први пут иза себе оставио токијски „Дизниленд“, већ је надмашио и све „Јуниверзалове“ паркове у матици САД, као и оне у Сингапуру и Шпанији.
Када је реч искључиво о Јапану, утисак је да „Јуниверзал студиос“ у Осаки у већој мери посећују ђаци и студенти у друштву другова, док је у парковима „Дизниленд“ и „Дизни си“ у месту Урајасу у префектури Ћиба, недалеко од Токија, могуће, пропорционално, видети више одраслих, понекад и средовечних, парова који уживају у романтичном изласку. Заједнички именитељ су породице са малом децом и бројни страни туристи, чијем повећаном приливу се може приписати немали део раста у приходима последњих година.
Сада је, међутим, јасно да страним љубитељима јапанске поп културе: стрипа, цртаног филма и косплеја, парк у Осаки, који се на моменте чини као збуњујућа мешавина најразличитијих жанрова и утицаја, има више да понуди. Може се и рећи да он, у својој синкретичности, представља искуство јединствено за Јапан, јер ту земљу у свим порама живота карактерише спој источног и западног.
Коментари