Читај ми!

„Борилачки клуб“ на кинеској платформи за стриминг добио нови крај

Више од две деценије након објављивања, култни филм „Борилачки клуб“ је у Кини добио сасвим другачији крај – у овој верзији победу односи систем.

Кинески обожаваоци класика Дејвида Финчера били су бесни када су видели да у филму Борилачки клуб, доступном на популарној платформи за стриминг „Тенцент видео", у потпуности уклоњен култни завршетак.

Финале Борилачког клуба шокирало је публику када је филм стигао у биоскопе 1999. године. У неочекиваном преокрету, наратор, кога игра Едвард Нортон, схвата да је лик Тајлера Дардена, који тумачи Бред Пит, његов замишљени алтер его, и убија га.

У последњој сцени, наратор стоји са својом девојком, коју игра Хелена Бонам Картер, и посматрају како експлозија разноси скуп зграда што је срж поруке филма: План за рушење модерне цивилизације је у току.

Више од 20 година касније, ова анархистичка и антикапиталистичка порука добила је нови изглед – са кинеским карактеристикама.

У верзији која је недавно доступна на стриминг платформи „Тенцент видео“, наратор и даље убија Дардена, али сцена експлозије зграда је замењена телопом на коме пише: „Полиција је брзо схватила цео план и ухапсила све криминалце, успешно спречивши експлозије“.

Додаје се да је Тајлер после суђења послат у „психијатријску клинику“ на лечење и да је отпуштен 2012. године.

То је одмах збунило гледаоце који су видели оригиналну верзију и који су одмах кренули да протестују по друштвеним мрежама.

Иако је нејасно како и када је сцена избачена, није неуобичајено да страни филмови прођу строгу цензуру пре него што добију права за приказивање у Кини. А кинеске компаније које поседују права на међународне филмове у земљи често саме цензуришу како би умириле регулаторе пре објављивања. Тенцент није коментарисао ово питање.

Цензура није нова пракса у Кини, а културни садржаји се често користе као средство за промовисање друштвених вредности. Степен модерирања садржаја – посебно када је у питању увоз из иностранства – понекад може бити драстичан.

„Нова кинеска верзија Борилачког клуба враћа моћ у руке полиције и подразумева крај у складу са кинеским државним дискурсом у којем је симбиотски однос између полиције и државе потпун", наводи др Хау Ви, који предаје кинески филм и медије на Универзитету Вестминстер, преноси Гардијан.

„Овај третман је уобичајен у многим кинеским телевизијским драмама и филмовима у којима се приказује злочин и насиље“, додаје професор. „Иронично, сила којом се намеће цензура потиче од кинеског историјског страха од друштвене нестабилности и претпоставке претње статусу кво“, сматра Ви.

Кампање за неговање идеалног односа између културе, тржишта и становништва трају у Кини већ неколико година. Прошлог децембра, кинески председник Си Ђипинг позвао је кинеске уметнике да ојачају своје културно поверење и допринесу „социјалистичкој културној моћи“.

Од раних деведесетих, власти су дозволиле да се годишње само неколико десетина страних филмова прикаже у земљи. На пример, само девет од 26 добитника Оскара за најбољи филм је јавно приказано у Кини од 1994. до 2019. године.

Холивудски студији често објављују алтернативне верзије филмова у нади да ће избећи цензуру Пекинга и добити приступ милионима кинеских гледалаца.

Године 2019, више сцена у филму Боемска рапсодија које се односе на сексуалност легендарног музичара Фредија Меркјурија избачене су у верзији која је приказана у Кини.

уторак, 19. новембар 2024.
12° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње