субота, 01.05.2021, 08:26 -> 08:56
Извор: РТС
Аутор: Марина Стевановић
Веспа и стојадин, дама од 75 и господин од 50 година
„Празник у Риму“, чувени филм из 1953. и Одри Хепберн на „веспи“. Неколико година касније у првом југословенском урбаном филму „Љубав и мода“, Беба Лончар такође вози веспу центром Београда. Чувени скутер ове године слави 75. рођендан и никада није био млађи. Ове године јубиларни рођендан слави и популарни „стојадин“ и то 50! Из милоште су га у СФРЈ звали „кец“. И „веспа“ и „кец“ пола века касније имају обожаватеље.
Далеке 1975. године, 14. фебруара, чувена експедиција аутомобила, познатог „стојадина“ кренула је на пут дуг више од 11.000 километара, из Крагујевца до Килиманџара, кроз беспућа, пустиње, саване, трновите пределе и мочваре.
Експедиција је прошла кроз Грчку, Судан, Кенију и северну Танзанију. Могла је то тада само „застава 101“, бржа од слонова, жирафа, јача од камењара, трња, савана и џунгли. Јасно је да се оваквом авантуром кроз рај и пакао може похвалити ретко који произвођач аутомобила.
Наш херој, дика и понос, ове године напунио је 50 година постојања. Први, серијски произведен „101“ изашао је са старе траке, у Крагујевцу 16. новембра 1971. године.
Немамо привилегију да поновимо путешествије до Килиманџара или да седнемо у првонаправљени „стојадин“, али се зато и данас можемо провозати његовим мало млађим братом.
„Свака 'застава' је аутомобил за себе. Сваки има неку своју цаку, неки свој проблем, нешто што га чини јединственим међу свим осталим“, објашњава Борис Карановић.
Аутомобил и скутер који освајају срца
Према његовим речима, девојке данас обраћају пажњу на марке и цене аутомобила, али да то није пресудно.
Када осете да момак има душу, а он то потврди избором оваквог аутомобила, углавном остају фасциниране, одушевљене, а младићима у том случају не остаје много да се труде.
„Стојадин“ није једини који је претходних година освајао женска срца. Двоточкаши у најразличитијим бојама ишли су уз највеће тадашње шмекере Београда.
Популарна италијанска „веспа“ ове године напунила је 75 година. Енрико Пјађо, који је патентирао овај скутер 23. априла 1946. године, када га је произвео у више од 2.000 примерака, вероватно никада није ни претпостављао да ће достићи овакав успех.
„Веспи“ није одолела ни филмска индустрија, као ни књижевност, музика, а ни мода, нарочито она из 60-их година. У филму који се баш тако зове – Љубав и мода, на сваком углу, испред сваког факултета, неке младе људе чекала је „веспа“.
Возили су је младићи, али радовала је и девојке што потврђује насмејано лице Бебе Лончар у тадашњем филмском хиту.
Музеј најпопуларнијег двоточкаша на свету
Један од највећих заљубљеника у ове моторе био је Гага, Драган Николић, који је готово свакога дана посећивао Музеј „веспи“ у Београду. Имао је свог двоточкаша кога власник Музеја „веспи“ љубоморно чува у својој вредној колекцији.
„Ту је исто велики београдски шмекер Ноле Ђоковић који је био овде у посети музеју. Наравно, њему спорт не дозвољава и уговори да вози 'веспу', али је велики љубитељ најпопуларнијег двоточкаша на свету“, прича Владан Константиновић, власник Музеја „веспи“.
Константиновић истиче да је садашње експонате налазио на разним ђубриштима, сајмовима, а да су потом у радионици драстично мењале изглед.
Колекција „веспи“ у музеју је импозантна. Неугледне „веспе“ враћене су у живот, па је ту на пример, двобојна „веспа“, као и три „веспе“ које представљају, како каже њихов власник, свето тројство којима сваки музеј може да се поноси.
Седамдесетпету годишњицу „веспа“, можемо рећи, слави са поносом. За последњих 14 година број произведених „веспи“ се скоро утростручио.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 0
Пошаљи коментар