Читај ми!

Ko je odgovoran za obustavu rada aerodroma Hitrou

Najveći aerodrom u Evropu – londonski Hitrou ponovo radi punim kapacitetom otkako je u petak obustavio rad zbog požara u podstanici, koja ga je snabdevala električnom energijom. U međuvremenu, policija, mediji, političari, ali i građani pokušavaju da raspletu klupko odgovornosti za prestanak rada strateškog aerodroma.

Najveći aerodrom u Evropi Hitrou nije radio prošlog petka tokom osamnaest sati. Otkazano je preko 1.300 letova i time pogođeno više od dvesta hiljada putnika.

Nije prevezeno oko pet hiljada tona robe, pre svega, svežeg voća i povrća. Samo šteta od izgubljenog prihoda od turizma procenjuje se na pedeset miliona funti. Opšte pranje ruku i svaljivanje krivice na drugoga je u punom jeku.

Da li je bilo alternativnog izvora energije?

Izvršni direktor aerodroma Hitrou Tomas Voldbaj kaže da ne zna ni za jedan aerodrom koji raspolaže rezervnim dovodom struje, koji se može uključiti za nekoliko minuta.

"Isto bi se dogodilo na bilo kom aerodromu“, tvrdi on.

Britanska ministarka saobraćaja Hajdi Aleksandar uzvraća da aerodrom ima rezervne izvore energije – generatore na dizel.

"Ništa od toga nije zakazalo“, tvrdi ona.

"Lažne vesti“, tvrdi izvršni direktor britanske Nacionalne elektro-distribucije Džon Petigru.

Jedna podstanica potpuno je uništena u požaru, ali je Hitrou raspolagao sa još dve, po oceni Petigrua, više nego dovoljne za sve potrebe aerodroma.

Izvršni direktor aerodroma Hitrou Tomas Voldbaj ocenuje da bi trebalo da aerodrom neprekidno ima odvojenu elektranu u pripravnosti.

"No, nemamo je. Oslanjamo se na infrastrukturu oko nas. Zato imamo tri podstanice za dovod struje. Potpuni pad jedne je bez presedana, te moramo da živimo sa posledicama“, kaže Voldbaj.

Popularni radio El-Bi-Si počastio je slušaoce medijskom poslasticom da prvi čovek Hitroua sa godišnjom platom od oko tri i po miliona funti, nije ustao iz kreveta dok je podstanica gorela.

Troškovi na teretu aviokompanija

Pozivi građana da ponese ostavku padaju na gluve uši francuske kompanije Ardian, kao i saudijskih i katarskih investicionih fondova, koje su vlasnici aerodroma.

Razlog je jasan – sve potencijalne odštete padaju na teret aviokompanija. Najveću štetu pretrpeo je Britiš ervejz sa oko sedam stotina otkazanih ili preusmerenih letova.

Avio prevoznici najavljuju da će tužiti aerodromsku upravu.

Analitičar avio-saobraćaja Sajmon Kalder objašnjava da ako letite britanskom aviokompanijom, ona je obavezna da se pobrine za vas.

"Oni moraju da o vama vode računa bez vremenskih ograničenja – dakle, čak i nedelju dana i duže. To će naravno aviokompanije koštati desetine, a možda i stotine miliona funti“, smatra ovaj stručnjak.
Kalder upozorava da aviokompanije, koje nisu britanske, nemaju nikakve obaveze ako lete ka Britaniji iz svojih matičnih zemalja.

"One će se možda starati o vama – to bi bilo lepo, ali mogu jednostavno da se okrenu i kažu: ’Nije do nas. Mi tu ništa ne možemo. Prepušteni ste sami sebi. Srećno sa hotelskim rezervacijama’. Onda je na putnicima da štetu naplate od putnog osiguranja“, objašnjava Sajmon Kalder.

Na udaru požara gluvonemi

Ne zna se ni kako je uopšte došlo do požara u podstanici, smeštenoj u naselju Hejz nedaleko od aerodroma gde žive mahom gluvonemi ljudi, kao ni kako je na njih uticala opšta evakuacija.

Britanska ministarka saobraćaja Hajdi Aleksandar objasnila je poslanicima da „zbog lokacije podstanice i posledica, koji je ovaj incident imao po nacionalnu ključnu infrastrukturu, komanda za borbu protiv terorizma Metropoliten policije rukovodi istragom“.

Slabost britanskih strateških sistema

Policija ponavlja da nema ničeg sumnjivog u vezi sa požarom, ali to nije zaustavilo neke medije u spekulacijama o mogućoj ruskoj sabotaži.

Na društvenoj mreži Iks, potpredsednik ruskog Saveta za bezbednost Dmitri Medveđev poručio je da "jedva čeka da Starmer optuži Moskvu za pad sistema na Hitrou“.

Britanski premijer za sada je samo rekao da je "duboko zabrinut“.

Vojni analitičari ukazuju da slučaj Hitrou otkriva sve slabosti nacionalne infrastrukture.

Ministar energetike Ed Miliband traži od Nacionalnog operatera energetskih sistema da pokrene istragu.

"Od Nacionalnog operatera je zatraženo da u roku od šest nedelja sastavi izveštaj sa preliminarnim nalazima. Dodatno, sam Hitrou je zatražio da bivša ministarka saobraćaja Rut Keli i nezavisni član upravnog odbora aerodroma sprovedu unutrašnju reviziju otpornosti aerodromskih sistema“, ističe britanska ministarka saobraćaja Hajdi Aleksandar.

Padovi velikih sistema su retki i zato ih nazivaju "crnim labudovima“.

No, londonsko drevno osiguravajuće društvo Lojds upozorava da u ovakvoj geostrateškoj situaciji možemo očekivati sve češće nalete crnih labudova i da će svaki od njih upravo građane koštati po džepu i to sve snažnije.

субота, 29. март 2025.
15° C

Коментари

Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом
Predmeti od onixa
Уникатни украси од оникса