Читај ми!

Holandija – strah zbog prepravljenih električnih bicikala, need for speed na ulicama Amsterdama

Debi Niberg je prošlog oktobra vozila bicikl kada je oborena na trotoar i slomila rame. "Ovo je, nažalost, postalo veliki deo mog života zbog ‘potrebe za brzinom’ onih na e-biciklima", kaže Nibergova. Holandija, nekada poznata po tome što je bila prilagođena biciklizmu, suočava se sa iznenađujućom pretnjom – napredni električni bicikli koji ubrzavaju do 42 kilometra na sat.

Debi Niberg je jedna od sve većeg broja učesnika u saobraćajnim nesrećama, što brine odbornike, poslanike, policiju, zagovornike biciklizma i mnoge Holanđane koji bicikl koriste kao prevozno sredstvo.

Nibergova je incident prijavila Ficersbondu, udruženju biciklista koji vodi kampanju za suzbijanje brzih e-bicikala i "debelih bicikala", onih sa izuzetno širokim gumama.

Oni bi trebalo da koriste samo biciklističke staze sa maksimalnom brzinom do 25 kilometara na sat, ali neki od bicikala su dizajnirani da idu brže ili ih sami biciklisti prilagođavaju za veće brzine.

Prošlog juna, holandski poslanici su glasali za zabranu građanima da povećavaju fabrički programirane brzine e-bicikla, a stručnjaci za biciklizam upozoravaju da će se nacije koje ih brzo usvajaju, poput Velike Britanije, uskoro suočiti sa istim problemima. 

Nedavno istraživanje holandske vlade pokazalo je da e-bicikli obično putuju brzinom od skoro 24 kilometra na sat, tri kilometra na sat brže od običnih bicikala, ali četvrtina e-biciklista premašuje granicu, posebno mlađi.

Mopedi i trkači bi mogli biti gori, ali Holandija od 17,8 miliona stanovnika ima procenjenih pet miliona e-bicikala. Među korisnicima su i deca osnovne škole. 

Ester van Garderen, direktorka Ficersbonda, vodi kampanju za brzo sprovođenje zabrane povećanja brzine i zabranu brzih e-bicikla na biciklističkim stazama.

"Problem nisu normalni e-bicikli već sve napredniji bicikli koji su, u osnovi, ilegalni mopedi", rekla je Van Garderenova.

Mladi ne vole kacige 

U Holandiji, kaže, od januara korisnici mopeda moraju da nose kacige, a mladima se to ne sviđa.

"Takođe, trebalo bi da imaju 16 godina i vozačku dozvolu, ali nelegalni 'debeli' bicikli se upravo prodaju, mladi ispod 16 godina ih koriste, idu brzinom od 40 kilometara na sat, bez kacige. Ovo nije dozvoljeno, ali nema prinude", navodi Van Garderenova.

Ove jeseni, Amsterdam će smanjiti ograničenja brzine sa 50 na 30 kilometara na sat na 500 puteva, a grad takođe istražuje sisteme "inteligentne adaptacije brzine" kako bi upozorio bicikliste koji prebrzo voze ili čak prisilio e-bicikle da uspore. 

"Dve trećine građana Amsterdama kaže da se ne osećaju bezbedno u saobraćaju. Dakle, više od 80 odsto puteva će postati zona od 30 kilometara na sat i istražujemo ograničenje brzine na biciklističkim stazama. Rast električnih vozila znači da postoje ogromne razlike u brzini na biciklističkim stazama, a studije pokazuju da to stvara rizike", navela je Melani van der Horst, zamenica gradonačelnika zadužena za saobraćaj u Amsterdamu.

уторак, 22. април 2025.
17° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом