Kakve će istorijske lekcije učiti sarajevski osnovci?

Od ove školske godine osnovci u Kantonu Sarajevo kako je najavljeno, umesto o građanskom ratu učiće o agresiji Srba u Bosni i Hercegovini, dok će o zločinu u Srebrenici učiti kao o genocidu. Dok predstavnici Srba upozoravaju da je reč o primeru mržnje prema Srbima, stručnjaci navode da je svako relativizovanje zločina opasno.

Kada o sadržaju istorijskih udžbenika odlučuju lokalni političari onda i školske knjige postaju osetljivo pitanje. Uz odobrenje premijera sarajevskog kantona biće izmenjene lekcije o opsadi Sarajeva, Srebrenici, a đaci će učiti i o srpskoj agresiji u Bosni i Hercegovini.

"Ako je kompromis da o tome ne govorimo mi na taj kompromis nismo spremni", kaže Elmedin Konaković, premijer Sarajevskog kantona.

Ni za predstavnike misije OEBS-a lekcije o genocidu u Srebrenici nisu sporne.

"Odluka međunarodnog suda u vezi sa zločinima u Srebrenici nije upitna, nema opravdanja za sakrivanje činjenica od naše dece", navodi Džonatan Mur, šef Misije OEBS-a u BiH.

U Republici Srpskoj na nove lekcije spremaju svoj odgovor.

"Verovatno ćemo reagovati na taj način da ćemo preispitati svoje udžbenike, a posebno one udžbenike koji budu izučavali učenici u pojedinim školama koje su dobile saglasnost da rade po odredbi za nacionalnu grupu predmeta. Takvi udžbenici neće moći da uđu u naše škole u Republici Srpskoj", ističe Dane Malešević, ministar prosvete i kulture Republike Srpske.

Koliko je teško usaglasiti različite poglede na prošlost pokazuje francusko-nemački istorijski udžbenik. Na njemu je, uz brojna neslaganja, rađeno sedam godina, ali je posao završen na pedesetogodišnjicu pomirenja dve zemlje.

Istoričari upozoravaju da relativizovanje ratnih zločina u udžbenicima dovodi do manipulacija, ali i toga da različite interpretacije postanu faktografija.

"Ono na čemu bi trebalo insistirati je prekogranična saradnja resornih ministarstava, dakle ministarstava prosvete, autora nastavnih programa i udžbenika i nastavnika istorije koji bi problematizovali i otvarali pitanja o osetljivim temama i tragali za nekim didaktički opravdanim modelom. S druge stane bilo bi važno napomenuti da su nastavnici slabo edukovani kada su osetljive teme u nastavi istorije u pitanju i u tom smislu bi trebalo raditi na njihovom stručnom usavršavanju", naglašava Marko Šuica sa Filozofskog fakulteta u Beogradu.

Do kompromisa o prošlosti kroz zajedničke istorijske čitanke pokušavali su da dođu istoričari iz celog regiona. U sklopu projekta Centra za demokratiju i pomirenje u Jugoistočnoj Evropi u septembru bi trebalo da budu gotove i njihove istorijske čitanke koje se bave periodom od 1944. do 2008. godine.

Број коментара 2

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

недеља, 20. април 2025.
13° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом