Kina u prošloj godini prestigla Japan i postala najveći svetski izvoznik vozila
Kina je od januara do novembra 2023. godine izvezla 4,41 milion vozila, dok je Japan u istom periodu u inostranstvo odaslao 3,9 miliona. S obzirom na procenu da Japan u decembru nije prešao cifru od 4,3 miliona, to praktično znači da je on svoju titulu najvećeg svetskog izvoznika vozila u 2023. po prvi put prepustio Kini.
Kineska industrija automobila je u 2023. godini po prvi put prestigla Japan po godišnjem broju izvezenih vozila, te postala najveći svetski izvoznik tih mašina, javljaju mediji u dalekoistočnoj državi.
Naime, Kina je je u periodu od januara do novembra 2023. godine izvezla 4,41 milion vozila, dok je Zemlja izlazećeg sunca u istom intervalu u inostranstvo poslala 3,9 miliona.
Mada rezultati za decembar još uvek nisu svedeni, japanski stručnjaci očekuju da će dvanaestomesečno postignuće njihove države biti 4,3 miliona izvezenih jedinica, što praktično znači da je u 2023. godini Kina sigurno svrgla Japan sa svetskog trona.
Naravno, treba imati na umu da japanske kompanije ogromni deo svojih automobila proizvode u inostranstvu, što nije slučaj s Kinom, tako da japanska automobilska industrija u celini ostaje moćnija kada su u pitanju isporuke vozila strancima.
Inače, pre toga, Japan je titulu najvećeg svetskog izvoznika vozila poslednji put bio prepustio nekoj drugoj državi 2016. godine, kada se lovorikama okitila Nemačka.
Kineski izvoz automobila u Rusiju skočio sedam puta
Najveći uzrok za skok od čak 58 posto u izvozu automobila koji je komunistička država ostvarila u 2023. u odnosu na prethodnu godinu je vrtoglavi rast u prodaji vozila Rusiji i Meksiku, ali i Evropi i Jugoistočnoj Aziji.
Naime, u periodu januar-oktobar Kina je izvezla 730.000 automobila u Rusiju, što je čak sedam puta više nego u istom vremenskom intervalu u 2022.
Taj veliki upliv kineskih automobila omogućila je politika kaznenih sankcija prema Rusiji zbog njene intervencije u Ukrajini, pošto su sa ruskog tržišta odjednom nestali nemački, japanski i južnokorejski automobili.
Krupan skok u izvozu automobila Kinezi su zabeležili i u odnosu na Meksiko, u koji je u pomenutom periodu otišlo 330.000 vozila koje su proizveli, što je porast od čak 70 posto.
On jasno svedoči o nameri kineskih proizvođača automobila, kao što su "SAIC", "Čeri" i drugi, da kroz jačanje prisustva u toj srednjeameričkoj državi stvore preduslove za osvajanje velikog i bogatog tržišta SAD.
Iza porasta izvoza osvajanje novih tehnologija, niske cene, ali i rad na podizanju imidža
Kineski prodor u Evropu omogućila je činjenica da su električni automobili koji dolaze iz te velike dalekoistočne zemlje osetno jeftiniji od nemačkih i drugih takmaca na Starom kontinentu.
Ulazak kineskih proizvođača na tržište Jugoistočne Azije, kojim tradicionalno dominiraju Japanci, olakšalo je to što su ovi drugi zakasnili u razvoju sopstvenih električnih automobila, zbog toga što su se dugo zadovoljavali hibridima sa kombinovanim klasičnim i električnim pogonom i čak nastojali da razviju motore s unutrašnjim sagorevanjem koji kao gorivo koriste vodonik.
O stepenu prodora koji Kinezi sada vrše u tom delu sveta govori podatak da su oni u Tajland u 2023. godini izvezli duplo više vozila nego u 2022.
U osvajanje svetskog tržišta, osim povoljne cene, kineski proizvođači ulaze i sa izmenama u strategiji marketinga.
Velike kineske fabrike poput "BYD", "GAC" i "Džilija" već su izbacile ili rade na modelu sportskog automobila na puni električni pogon, koji treba da doprinesu njihovom imidžu tako što će ih probirljivim kupcima na Zapadu i drugde predstaviti kao brendove koji poseduju visok kvalitet, budući da sportski automobili podrazumevaju posebne karakteristike kao što su veliko ubrzanje i dobra kontrola pri velikim brzinama.
Kuriozitet je da je "Džili" kao svog tehničkog savetnika u razvoju sportskog električnog vozila i promotera angažovao bivšeg svetskog prvaka "Formule 1" Kimi Raikonena, što ilustruje spremnost za ulaganje u transformaciju imidža kompanije.
Kineski stručnjaci kao osnovni uzrok napretka u izvozu automobila vide tehnološki iskorak domaće automobilske industrije, odnosno, to što se ona u pravom trenutku i brzo preorijentisala na proizvodnju električnih automobila.
Pominje se i činjenica da je ona uspešno zatvorila kompletan lanac snabdevanja i proizvodnje: od nabavke litijuma i kobalta, preko podizanja postrojenja za proizvodnju baterija, do izgradnje fabrika automobila.
S druge strane, u Japanu i SAD kao odlučujući faktor naglašavaju subvencije koje su kineska preduzeća iz auto-industrije dobila od države.
Коментари