Pripreme za Evropu, preduzeća u osvajanju kupaca

Otvaranje tržišta Srbije ide uporedo sa približavanjem Evropskoj uniji. Većina naših preduzeća nije spremna za to. Po evropskim standardima i tržišnim principima ovde posluju strane firme, banke, IT sektor, osiguravajuća društva. Da bismo bili u ravnopravnom položaju sa strancima neophodno je da država stvori uslove za tržišno poslovanje svih, ali i za osnaživanje domaćih kompanija za nastup na stranim tržištima.

Na osnovu završnih računa većine firmi u Srbiji stiče se utisak da one samo preživljavaju i da za razvoj ne ostaje gotovo ništa. To je i uzrok njihove nestabilne pozicije na tržištu, sporosti kada je reč o promenama i uvođenju standarda i nespremnosti za tržišnu utakmicu, i na domaćem, a naročito međunarodnom tržištu.

Dragoljub Rajić iz Mreže za poslovnu podršku kaže da problemi postoje u privrednom okruženju i u politici razvoja malih i srednjih preduzeća zbog toga što veliki deo odredbi i startegije o razvoju malih i srednjih preduzeća ili nije primenjean ili se primenjuje jako sporo

"Razlozi su zapravo što država nije razvila dovoljno inbstrumente za pomoć sektoru malih i srednjih preduzeća u nastupu u inoistranstvu", rekao je Rajić.

Na sreću ima i dobrih primera. Valjaonica bakra Sevojno izvozi 75 odsto svoje proizvodnje.Odustali su od jeftinih berzanskih proizvoda i uložili u nova znanja i tehnologiju. Tržištu su ponudili proizvode viših cena, u skladu sa standardima i potrebama kupaca.

Nebojša Ćirić iz Valjaonica bakra Sevojno rekao je da moraju nastaviti da investiraju jer su investicije ključ uspeha. 

"Teško je osvojiti kupca a još teže zadržati postojećeg kupca", rekao je Ćirić.

U Srbiji se protekle decenije mnogo više radilo na dovođenju stranih investitora nego na osnaživanju domaćih kompanija za nastup na stranim tržištima , iako bi to povećalo zaposlenost i izvoz celokupne privrede.

Izvoz traži kontinuiranu proizvodnju, a to se postiže samo ulaganjima. Za mnoge, bankarski krediti su skupi pa se dešava i da većinu inovacija nemamo kome da plasiramo. Mogli bi da pomognu i naši ljudi iz dijaspore, ali i tu mogućnost slabo koristimo.

"Ono što je našim firmama potrebno da znaju, osim carinskih propisa je da se mora poznavati tržište na koje se izlazi, morate imati kvalitetan proizvod morate i napraviti brednd koji zadovoljava potrebu tržišta", kaže Nataša Pavlović Bujas iz Unije poslodavaca Srbije.

Taman i da ne uđemo u EU, to je naše okruženje i za potpunu saradnju sa njima moramo se dobro spremiti. Uspešni izvoznici ističu da su do kupaca došli upornim radom. Nemaju univerzalni recept za uspeh, ali su spremni da ohrabre sve, koji su naoružani znanjem, upornošću, a pre svega imaju dobar proizvod.

Ekonomski stručnjaci ističu da su stalne promene i otkrivanje i razumevanje novih tržišta preduslov da bi se u biznisu uspelo i opstalo.

Broj komentara 0

Pošalji komentar

Uputstvo

Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, neproverene optužbe, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju bilo kakve vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje je zabranjen na ovom portalu. Komentari se moraju odnositi na temu članka. Prednost će imati komentari gramatički i pravopisno ispravno napisani. Komentare pisane velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i kraćenja komentara koji će biti objavljeni. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu webdesk@rts.rs. Polja obeležena zvezdicom obavezno popunite.

Закључано: Откључајте повлачењем стрелице у десно ...
subota, 29. mart 2025.
14° C

Komentari

Dvojnik mog oca
Verovatno svako od nas ima svog dvojnika sa kojim deli i sličnu DNK
Nemogućnost tusiranja
Ne tuširate se svakog dana – ne stidite se, to je zdravo
Cestitke za uspeh
Da li ste znali da se najbolje gramofonske ručice proizvode u Srbiji
Re: Eh...
Leskovačka sprža – proizvod sa zaštićenim geografskim poreklom
Predmeti od onixa
Unikatni ukrasi od oniksa