Читај ми!

Istraživanje Agencije za bezbednost saobraćaja – 100 života bi bilo spaseno da su nastradali koristili pojas

U 2024. godini u saobraćajnim nesrećama u Srbiji stradalo je 516 ljudi, od toga šesnaestoro su bila deca. Godišnje istraživanje koje sprovodi Agencija za bezbednost saobraćaja, između ostalog, ukazuje da manje od 60 odsto vozača poštuje ograničenje brzine u naseljima, ali i da 22 odsto pešaka prelazi ulicu na za to predviđenim mestima. Direktor Agencije Branko Stamatović govorio je za RTS i o regionalnim razlikama u poštovanju saobraćajnih propisa kao i određenim izmenama zakona koji se tiču vožnje pod dejstvom alkohola.

Direktor Agencije za bezbednost saobraćaja Branko Stamatović kaže da je jedan od važnih pokazatelja istraživanja procenat onih koji se vezuju na prednjim sedištima.

Naveo je da 81,9 odsto vozača i suvozača vezuje sigurnosni pojas, što je, kako ističe, znatno iza zemalja sa razvijenijom saobraćajnom kulturom, gde taj broj ide i preko 95 procenata.

Naglašava da bi, prema proceni Agencije, preko 100 života bilo spaseno da su nastradali koristili pojas.

Istraživanje pokazuje da oko 78 odsto građana prelazi ulicu na odgovarajućem mestu, ali i da više od 20 odsto ispitanih to ne čini i da zbog toga veliki broj pešaka gine u saobraćaju.

Takođe, istraživanje govori da se 71 odsto dece prevozi na odgovarajući način.

Stamatović kaže da taj podatak ohrabruje, ali nedovoljno.

Podseća da se svako dete visine do 135 centimetara mora prevoziti u odgovarajućem dečjem sedištu, a dok ne napuni 12 godina ne sme se naći na prednjem sedištu automobila.

Koliko se kaciga koristi u Pirotu, a koliko u Subotici

Stamatović je ukazao na regionalne razlike kada je reč o poštovanju saobraćajnih propisa.

“Istraživači sa Saobraćajnog fakulteta bili su prisutni u svim lokalnim samoupravama u Srbiji. Prema podacima policijskih uprava širom zemlje, upotreba kacige pri vožnji mopeda i motocikla u Pirotu i Novom Pazaru je samo oko 20, u Vranju 35, dok u Subotici, Somboru ide i preko 80 odsto”, napominje Stamatović.

Zato je, kako kaže Stamatović, istraživanje važno da bi se unapredile strategije za bezbednost u saobraćaju.

Ukazao je na to da je najveći pomak učinjen u korišćenju sedišta za decu – pre 10 godina to se činilo u samo 30 posto slučajeva.

“Zajedno sa lokalnim samoupravama kupili smo i besplatno podelili od 15.000 do 20.000 dečjih auto-sedišta, a značajan rezultat dale su obuke za njihovo postavljanje i upotrebu”, kaže Stamatović.

Glavni zadatak Agencije – bez dece poginule u saobraćaju

Prema njegovim rečima, najvažniji zadatak Agencije je da nijedno dete ne pogine u saobraćaju.

“Smatramo da je to moguće. Neophodno je da se uključe sve institucije, da svi prepoznaju svoju ulogu u tom sistemu, ali i svi mi, kao pojedinci koji svakodnevno učestvujemo u saobraćaju”, kaže Stamatović.

Kao drugi faktor zbog koga se gine u saobraćaju je vožnja pod dejstvom alkohola. Taj broj se smanjuje, a ohrabruje to što se otvorenije govori o tome, navodi direktor Agencije.

Smatra da bi izmenama zakona trebalo uvesti u upotrebu alko-brave na vozilima.

“To bi služilo da se onome ko je činio prekršaje pod dejstvom alkohola, kada sakupi određeni broj kaznenih poena, na vozilo ugradi alko-brava, gde neće moći da startuje motor bez alko-testiranja”, objašnjava Stamatović.

Celo gostovanje Branka Stamatovića možete pogledati u video-snimku na početku teksta.

понедељак, 10. март 2025.
13° C

Коментари

Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом
Predmeti od onixa
Уникатни украси од оникса