петак, 21.02.2025, 05:50 -> 06:01
Извор: РТС
Digitalni dosijei, vožnja u inostranstvu sa probnom – šta bi sve mogao da obuhvati novi Zakon o bezbednosti
Poslednji Zakon o bezbednosti donet je 2009. godine, a u međuvremenu je bilo 18 izmena. Načelnik Uprave saobraćajne policije Slaviša Lakićević rekao je za RTS da bi Nacrt novog zakona o bezbednosti mogao da ima nultu toleranciju za vozače pod dejstvom alkohola, pogodnosti za vozače s probnom dozvolom i uvođenje digitalnog vozačkog dosijea.
Slaviša Lakićević navodi da su tokom vremena nastale pravne praznine koje su otvorile mogućnost za zloupotrebu Zakona o bezbednosti.
"Novim zakonom želimo da obuhvatimo određeni broj vozača koji čine najteže saobraćajne prekršaje i povratnici su, a to nam je pokazala i mera koju smo uveli 2023. godine – privremeno oduzimanje vozila. Tada smo mislili da nećemo imati više od 30 oduzetih vozila na godišnjem nivou, a imali 349 u prošloj. U ovoj godini već imamo 31 oduzeto vozilo", rekao je Lakićević.
Nacrt novog zakona već sad ima više od 350 članova, jedan od njih podrazume i trajno oduzimanje dozvole i vozila.
"To je bio predlog još 2009. godine, ali nije bio usvojen. Najverovatnije bi se oduzimala dozvola za najteže saobraćajne prekršaje i to može da bude vožnja u alkoholisanom stanju sa preko dva promila alkohola ili ukoliko vozite na autoputu za 100 kilometara na čas više od dozvoljene brzine. Pod nasilničnom vožnom podrazumjeva se i ukoliko u roku od 10 minuta prođete na dva i više crvenih svetala ili obilazite kolonu vozila na isprekidanoj liniji", nabrojao je Lakićević.
Novi zakon podrazumevao bi i nultu toleranciju za alkohol. Više ne bi postojala prijava za blagu alkoholisanost od 0,20 promila, već bi se učesnici u saobraćaju odmah isključivali iz njega na određeni vremenski period.
Potencijalne pogodnosti za vozače s probnom dozvolom
Mnoge zemlje imaju probne vozačke dozvole, među kojima su Francuska, Italija i Nemačka, koje imaju određena ograničenja. Jedno od glavnih za nove vozače u Srbiji su vremensko ograničenje i zabrana vožnje u inostranstvu.
"Želimo našim mladim vozačima da omogućimo da upravljaju vozilom u inostranstvu. Oni sada sa probnom vozačkom dozvolom ne mogu da upravljaju u određenim zemljama. Pošto mi nismo članica EU i ne prepoznaju našu probnu vozačku dozvolu, ovde se ukida njen obrazac. Oni će i dalje imati ograničenja. Verovatno ćemo razmišljati o vremenskom ograničenju voznje, da li će biti od 23 časa ili ponoći pa do jutra, videćemo da malo skratimo to", rekao je Lakićević.
Pogodnosti za savesne vozače
Slaviša Lakićević najavljuje da će savesni vozači dobijati određene benefite u okviru "zelenih bonusa".
"To su benefiti koje treba da dobiju vozači koji u određenom vremenskom periodu nisu učinili prekršaje i nisu imali saobraćajne nesreće. Na primer, u Japanu imamo zlatne vozačke dozvole koje se daju vozačima koji u prethodnih pet godina nisu učinili nijedan prekršaj, niti izazvali saobraćajnu nesreću. Slične primere možemo da vidimo i u Švedskoj. Oni mogu da dobiju olakšice prilikom osiguranja vozila, plaćanja poreza ili prilikom produženja vozačkih dozvola", kazao je Lakićević.
Osim pametnih kamera koje će pratiti saobraćaj u gradu i kontrolisati brzinu i sve ostalo, planirano je uvođenje digitalnog vozačkog dosijea.
"To je zapravo jedan dosije gde će vozači moći da prate svoje prekršajne prijave, zahteve, koliko kaznenih poena imaju. Zamisao je da im se na primer ne desi da krenu na put pa da ih vrate sa graničnog prelaza", rekao je Lakićević.
Коментари