Читај ми!

Mladi na mrežama, stariji uz TV - mnogi nikada ne proveravaju vesti

Građani Srbije, od svih medija, najviše vremena provode uz društvene mreže, oko 100 minuta dnevno, dok su slušajući radio proveli 57 minuta, a štampi 28 minuta dnevno, pokazali su rezultati istraživanja Cesida u okviru programa "Nova pismenost" koji zajednički sprovode Propulsion i Američka agencija za međunarodni razvoj (USAID).

Istraživanje je pokazalo da su građani 2021. godine prosečno provodili nešto preko sat vremena dnevno uz televiziju (68 minuta), a sada se njihovo poverenje u televiziju, kao i vreme koje provode uz ovaj mediji povećalo na skoro sat i po vremena (88 minuta).

"Građani svoju medijsku i digitalnu pismenost ocenjenjuju kao "zadovoljavajuće". Mladi su najčešće na Instagramu, dok je 66% tinejdžera svakodnevno na TikToku. Putem televizije se primarno informiše publika starija od 40 godina. Skoro polovina ispitanika i dalje navodi da veoma retko ili nikad ne proverava izvore informacije koju su čuli ili pročitali. I pored pomenutih medijskih navika, ubedljivo najveće poverenje građana iskazano je za informacije koje dobijaju putem ličnih kontakata (76%), dok najmanje poverenja ispitanici imaju za influensere kao kanale informisanja (18%)", rekao je Goran Zarić, menadžer programa "Nova pismenost".

Četvrti ciklus istraživanja u okviru programa "Nova pismenost" pokazuje da je indeks medijske pismenosti najviši u protekle tri godine i trenutno iznosi 3,97 od idealnih 6, dok je kod indeksa digitalne pismenosti primećen pad u odnosu na prethodni istraživački ciklus i on sada iznosi 10,68 od maksimalnih 15.

Zarić je istakao da program Nova pismenost od ove godine meri i indeks medijske i digitalne pismenosti kroz rodnu prizmu.

"Veoma je zanimljivo da je kod žena zabeležena viša vrednost medijske (4,06) i digitalne (11,00) pismenosti u odnosu na muškarce", dodao je Zarić.

Kako se navodi u saopštenju, prikupljeni nalazi ukazuju da građani svoje mogućnosti u pogledu kritičkog razmišljanja i procenjivanja sadržaja koji se emituju u medijima ocenjuju nešto bolje nego u kriznim, pandemijskim godinama.

Međutim, kako indeks medijske pismenosti još uvek nije dostigao vrednost iz perioda pre pandemije čini se da je preplavljenost informacijama o koronavirusu i situaciji u zemlji i inostranstvu, sada zamenila trenutna međunarodna politička i ekonomska kriza izazvana agresijom Rusije na Ukrajinu, što je ponovo uticalo na niže nalaze kada je u pitanju proveravanja izvora informacija, ali i toga da li tekst potkrepljuje tvrdnju koja je izneta u naslovu.

Istraživanje pokazuje i da građani Srbije sve više uviđaju značaj zaštite ličnih podataka na internetu.

U ovom istraživačkom ciklusu zabeležen je najveći procenat ispitanika koji znaju da zaštite lične podatke na internetu (59%), a takođe i najviši procenat ispitanika koji su u nekoj meri doživljavali neprijatnosti u komunikaciji putem interneta, u vidu vređanja, prozivanja, ismevanja, pretnji (42%).

Istraživanje je sprovedeno na populaciji starosti između 12 i 60 godina, kako bi razumeli budući donosioci odluka i drastične razlike između navika "generacije Z" i "bejbi bumera". Rezultati istraživanja reflektuju medijske navike i ponašanje građana, ali i njihov odnos prema medijskoj i digitalnoj pismenosti u proteklih godinu dana.

субота, 23. новембар 2024.
2° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње