Da li novi putevi mogu da stanu na put migracijama?

Srbija se suočava sa depopulacijom pojedinih mesta, čiji je uzrok loša ekonomska situacija, ali i nedostatak infrastrukture. Očekuje se da će izgradnja koridora dovesti nove investitore, ali i ubrzati pokretljivost, pa više ne bi morao da bude izuzetak život u jednom mestu, a svakodnevni odlazak na posao u drugo.

Ivan radi u Begradu, dok je porodica u Čačku. Sa njima provodi vikende. Takvom rasporedu presudili su troškovi. Odlazak u Beograd i povratak koštali bi oko 3.000 dinara, koliko košta bezin ne računajući putarinu, i oko pet sati putovanja. Novčano, to je dvostruko više recimo od iznajmljivanja stana u prestonici i troškova.

"Put za Beograd u jednom danu i nazad u jednom danu sada nije isplativ. Da se ode jedan dan, da. Neko ko ima više dana posla, ne bi bilo smisleno da se vraća, zato što je ipak to ukupno pet sati", kaže Ivan Dmitrić.

Skraćen put na sat, kada bude završen Koridor 11, mogao bi da bude jedan od faktora u promeni odluke ne samo Ivana, nego i mnogih koji se zbog posla sele iz manjih gradova u veće. Odlaze u Niš, Novi Sad i Beograd. Prestonica godišnje postane bogatija za oko 15.000 stanovnika.

"Nije više u toku migracija selo-grad koja je bila tipična pola veka kod nas, nego se iz manje urbanih centara i sredina sele u ova tri najveća centra", ističe demograf Vladimir Nikitović.

Oni gradovi koji su se od pedesetih uvećali nekoliko puta, poput Kruševca, Užica, Leskovca danas ostaju bez stanovništa. Zaobilzili su ih putevi, ali i mogućnost da nađu posao.

"Infrastruktura je jedan od elementata, teško da je presudan, ali je bitan element u odluci ljudi. I dalje je to inercija kada ljudi krenu ka većim gradovima očekujući bolji život", dodaje Nikitović.

Srbija je na vrhu liste evropskih zemlja po razlici u razvijenosti - najrazvijeniji je beogradski region, dok su na drugom polu jug i istok.

"Putevi da, za to je potreban uslov, ne i dovoljan. Ali da krenemo od njega. Omogućiće da ti ljudi lakše komuniciraju, da odu u velike centre i da se vrate u istom danu. Dobri putevi omogućavaju podizanje novih fabrika, nema investitora koji će doći negde a da nema puta, vode i kanalizacije", napominje ministar bez portfelja zadužen regionalni razvoj Milan Krkobabić.

Da će novi putevi dovesti fabrike, a ne odvesti ljude nadaju se svi. Kompletan Koridor 11 od Surčina do Čačka trebalo bi da bude završen u narednih godinu i osam-devet meseci. Sledeće godine, prema obećanjima, trebalo bi da vidimo kraj i Koridoru 10.

Број коментара 7

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 14. март 2025.
18° C

Коментари

Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом
Predmeti od onixa
Уникатни украси од оникса