Najbrži cirkus na svetu je otvoren - 76. sezona Formule 1 može da bude istorijska
Treningom u "Albert parku" u Australiji, gde je u nedelju na programu prva trka, zvanično je počela nova sezona Formule 1. Za ljubitelje automobilizma jedna od najiščekivanijih i najneizvesnijih, makar na papiru. Možda će Luis Hamilton postati vozač sa najviše titula ikada, a možda je vreme da Šarl Lekler osvoji svoju prvu. Da li će Maks Ferstapen nastaviti dominaciju i hoće li prošlogodišnje sazrevanje Landa Norisa ove sezone biti krunisano? Mnogo je pitanja, a odgovori stižu za osam meseci.

Sezona 2025. donela je brojne novine u svet Formule 1. Nikad više mladih vozača u jednoj sezoni nije dobilo šansu da se takmiči. Većina timova je promenila sastav, od vozača do inženjera.
Titulu brani Holanđanin Maks Ferstapen, koji je prošle godine sustigao Mihaela Šumahera po broju pehara – pet.
Meklaren je aktuelni šampion u borbi konstruktora i to priznanje je osvojio prvi put od 1998. godine.
Adrijan Njuji, za mnoge genije, jer je tvorac bolida Red Bula, koji je godinama bio nerešiva enigma za protivničke inženjere, narednih sezona razvijaće bolid Astona Martina.
Prvi put u istoriji Formule 1, žena će biti trkački inženjer nekog tima. Nemica Laura Miler biće zadužena za ekipu Hasa, a pitaće se o strategiji, a njen glas će se čuti i tokom prenosa kada bude u komunikaciji sa vozačima.
Da ova godina u Formuli 1 obvećava videli smo u Londonu, na zvaničnom predstavljanju 76. sezone, gde je britanska publika sa negodovanjem dočekala tim Red Bula i Ferstapena na bini, na šta je Holanđanin rekao: Nije vredno mog vremena, i napustio ceremoniju.
Naravno, publika ima svog ljubimca – Hamiltona u Ferariju. Sve je jasno.
Era bez Adrijana Njuija u Red Bulu, Ferstapen ima motiv više ove sezone
Ipak, red je da počnemo od Red Bula, kao tima čiji je vozač akutelni šampion, Maks Ferstapen.
Prošla sezona otkrila nam je brojne kontraverze unutar ekipe, a sve rezultiralo odlaskom Adrijana Njuija, tvorca bolida koji već godinama niko ne može da pobedi.
Pored svega toga, Ferstapen je, čak i uprkos izuzetno lošoj formi Serhija Pereza, uspeo da osvojio šampionsku titulu i još jednom potvrdi da je jedan od najvećih ikada u ovom sportu.
Ova sezona će biti pravi izazov za Maksa, jer su konkurenti, čini se, spremniji nego prethodnih godina.
Motiv više biće mu to što ukoliko ponovo bude šampion, izjednačiće se sa Mihaelom Šumaherom po broju uzastopnih titula - pet, a ujedno i približiti Luisu Hamiltonu koji ima sedam i to mesto deli sa Šumaherom.
Na predsezonskim testiranjima iz Red Bula su rekli da imaju još mnogo posla da urade na bolidu, ali da nisu nezadovoljni performansama.
Sazrevanje Meklarena – Lando Noris i Oskar Pjastri položili su ispit, sledi diplomski rad
Pre dva dana Meklaren je produžio ugovor sa Oskarom Pjastrijem, što pokazuje da u njemu vidi budućnost i potencijal da jednog dana bude šampion.
Prošla sezona pokazala je da i Noris i Pjastri imaju brzinu, da su inženjeri pronašli način kako da im prilagode bolide i učine ih brzim, a da je sezona još malo potrajala, možda se Ferstapen i ne bi radovao tituli.
Deluje da su oba vozača sazrela i bi u naredne dve godine morali ozbiljnije da napadnu titulu u konkurenciji vozača.
Kako će se slagati na stazi ostaje da se vidi, jer je prošla sezona pokazala da ni tim ni Andrea Stela nisu u svakom trenutku znali ko je vozač broj jedan i prema kome se pravi strategija.
Pamti se Stelina rečenica u radio komunikaciji tokom jedne trke kada se od Norisa tražilo da propusti Pjastrija: Lando, pomozi nama i Oskaru sada, a mi ćemo tebi pomoći da osvojiš šampionat.
U Bahreinu na predsezonskim testiranjima, Meklaren je imao najbolji tempo za trku, doduše onda kada su bolidi najteži i puni goriva, ali je Ferari bio brži u kvalifikacionom krugu.
Nova era Ferarija - Lekler i Hamilton
Povratak u sam vrh Formule 1, tačnije u realnu borbu za šampionsku titulu Ferari čeka još od 2007. i Kimija Rajkonena. Prethodnih sezona uspevao je Šarl Lekler da u pojedinim trenucima jedini parira na srazi Maksu Ferstapenu, ali to se svodilo na svega nekoliko trka.
Spojili su u Ferariju dve različite kulture, pojma, filozofije, onog trenutka kada su potpisali Luisa Hamiltona. Italijanski tifozi ponovo su dobili nadu i veru da crvena boja može da oboji ovogodišnji šampionat.
Bilo je mnogo nesigurnosti prethodnih godina. Nelogične taktike, strategije trke, odluke tima, poruke i komunikacija za vozačima doprinele su da šef tima Matija Binoto ode, a da njegovo mesto Frederik Vaser.
Uspevao je Ferari ranijih sezona, tačnije Lekler i Karlos Sainc da, uglavnom, budu brži od ostatka grida, izuzev Red Bula, ali nedovoljno za ovaj tim.
Biće zanimljivo videti i kakav će odnost biti između Leklera i Hamiltona, jer obojica vozača žele titulu šampiona, a ako se dođe u situaciju da tim mora da odluči ko je vozač broj jedan i glavna uzdanica za titulu, neće smeti da se razmišlja, moraće da imaju sprema odgovor.
U predsezonskom testiranju Ferari je imao najbolje vreme u brzim krugovima, što govori da će, bar na početku sezone, svoje šanse morati da traže u kvalifikacijama kako bi zauzeli što bolju poziciju za trku.
Novi projekat Mercedesa - Andrea Kimi Antoneli
Posle sedam godina vladavine u Formuli 1 od 2014. do 2021. godine, Mercedes je morao da se pokloni Red Bulu i Ferstapenu. Prethodne godine bile su mučne za sve navijače AMG-a.
Luis Hamilton, vidno bez motiva i svestan da nema bolid da parira Maksu, i Džordž Rasel, tek su na momente uspevali da prikažu stari sjaj Mercedesa. Uglavnom, kada su im odgovarali vremenski uslovi, niska temperatura i kiša.
Hamiltona više nema, stigla nova velika nada Formule 1, Andrea Kimi Antoneli, 18-godišnji dečak kojem predviđaju blistavu karijeru.
Koliko će Mercedes uspeti da parira timovima o kojima je već napisano ponešto, videćemo, ali šanse nisu velike za vozače i Tota Volfa, šefa tima.
Ostali timovi - Vilijams privlači pažnju
Posle nekoliko sezona na začelju tabele, nadaju se u Vilijamsu da će ove godine moći češće da se bore za visok plasman, a što da ne za podijum. Sada je tu Karlos Sainc sa već starosedeocem Aleksom Albonom.
Aston Martin i Adrijan Njuji pokušaće da naprave iznenađenje i umešaju se u borbu sa vodećim timovima. Već u prvim trkama videće se koliko brzo će Njuji moći da napravi konkurentan bolid za Fernanda Alonsa i Lensa Strola.
Alpin sa Esetebanom Okonom i Pjerom Gaslijem može da pokvari planove vodećim ekipama, ali predviđa im se, uglavnom, sredina tabele.
Zauber, Has i Rejsing Buls verovatno će voditi bitku u donjem delu tabele, a s obzirom na to da sve ekipe imaju mlade vozače koji debituju u Formuli 1, ni češće nezgode tokom trke nisu isključene.
Nova lica - nikad više novajlija
Odavno se nije desilo da sezonu započne toliko novih vozača, i to mladih, koji su šansu dobili nakon dobrih sezona u Formuli 2 ili su pre toga bili rezervni vozači.
U Red Bulu je to Lijam Loson, koji je prošle godine vozio za sadašnji Rejsing Buls, nakon što se Danijel Rikardo Povredio. Sada je dobio šansu da deli garažu sa Ferstapenom i biće zanimljivo videti kako će sarađivati sa njim.
Za Alpin će voziti Australijanac Džek Duan, koji je od 2023. njigov rezervni vozač. 22-godišnjaku se čekanje ispatilo.
Oliver Berman, koji uskoro puni 20 godina, nakon uloge rezervnog vozača u Ferariju, dobiće svoje mesto stalnog vozača u Hasu, inače ekipi koja koristi motore italijanske ekipe.
Za Zauber će voziti 21-godišnji Brazilac Gabrijel Bortoleto, koji se dobro pokazao u Formuli 2 i na prošlogodišnjim testiranjima, dok će za Rejsing Buls voziti mladi Francuz Isak Hađar.
Prva trka u sezoni vozi se u Australiji u nedelju ujutru u pet časova po srpskom vremenu.
Коментари