Читај ми!

Duopol koji će spasiti Formulu 1

Nesavršeni oblik konkurencije u kojem dominiraju dva proizvođača je nepoželjan ishod u ekonomiji, ali na tržištu koje je izmrcvareno višegodišnjim monopolom, nagoveštaj mogućeg duopola u svetu Formule 1 je dočekan sa vidno pozitivnim emocijama. Što još uvek ne znači da ćemo ga zaista i dobiti.

Bilo je nečeg gotovo romantičnog u Fetelovoj pobedi na otvaranju sezone, čak i ako niste navijač Ferarija. Magična privlačnost brenda sa propetim konjićem čini da svaka pobeda Skuderije na trci Formule 1 deluje, pa recimo, prirodno. Još kada se desi nakon (pre)dugog perioda čekanja, pri tome na prvoj trci sezone, i ne najmanje važno - potpuno zasluženo, nije lako odupreti se zanosu koji takav ishod sa sobom nosi: Ferari u borbi za titulu. Ali ne na način kako je to nesrećni Fernando činio tokom svoje petogodišnje epizode u Maranelu.

Uz dužno poštovanje za tri druge pozicije u generalnom plasmanu, ni jedan od Fernandovih Ferarija nije izgledao kao šampionski automobil. Ne, da bi se povratila imaginacija tifoza kojih ne nedostaje ni na ovim meridijanima, bila je potrebna Đina. Sa Sebom za volanom, gotovo jednako impresivna na startu, demonstrirajući danas retku osobinu bliskog praćenja automobila koji se nalazi ispred, i kasnije, kada je usled Luisovog ranog odlaska na zamenu guma oslobodila pun potencijal sa praznom stazom ispred sebe.

Ali, pre nego što se pobune (malobrojni?) navijači Srebrnih strela, hajde da vidimo da li je sve baš tako bajno kao što na prvi pogled možda deluje feraristima.

Prvi znak pitanja mora da se stavi iznad samog autodroma u Albert parku, koji ni slučajno ne može da se uzme kao relevantan model za ono što ćemo tokom sezone gledati. Bez dovoljno prilika za preticanje i uz evidentni nedostatak brzih krivina, Melburn je u stvari sušta suprotnost većini staza na kojima će se voditi bitke ove sezone. Zatim je tu pitanje kvalifikacija, u kojima Mercedes i dalje uspeva da iz automobila izvuče nekoliko dodatnih desetinki koje prave razliku u borbi za, ove sezone naročito bitnu, pol poziciju. Uz još uvek nejasan efekat novih pravila na preticanje - veća krila značajnije utiču na turbulenciju vazduha iza automobila pa u teoriji umanjuju mogućnost bliskog praćenja, ali u isto vreme i značajno povećavaju otpor, čime se pojačava efekat zavetrine kod automobila koji se nalazi iza - pozicija na stazi će biti dragocenija nego prethodnih sezona, pa je samim tim i specifična težina kvalifikacija još veća.

Konačno, na taktičkom planu, Mercedes je napravio grešku, pa je Hamilton posle zamene guma izgubio značajno vreme iza Verstapena, što je u najvećoj meri i opredelilo konačni ishod prve ovogodišnje trke.

Dakle, kada se podvuče crta, biće da je pre Hamilton izgubio trku, nego što ju je Fetel dobio. Ili možda ipak nije?

Činjenica da je na netipičnoj stazi u Australiji Fetel mogao da parira do ove sezone neprikosnovenom Mercedesu, u stvari i te kako ohrabruje ekipu iz Maranela. Testovi u Barseloni su nagovestili da će tek na pravoj stazi Ferari pokazati da je dorastao višegodišnjim šampionima iz Breklija. Način na koji je Fetel u uvodnim krugovima sprečavao Hamiltona da napravi značajniju prednost je čak ponukao neke od analitičara da hrabro ustvrde kako je SF70H u tom aspektu značajno bolji od ostatka karavana, pogotovo imajući u vidu koliko se Luis žalio na svoj F1 W08 (EQ Power +) u krugovima koje je proveo iza Verstapena. A napokon prava taktika koju je, posle na tom planu naročito neuspešne 2016. godine, Ferari demonstrirao u Melburnu je još jedan razlog za optimizam u Skuderijinim redovima. Ako dodamo i očekivanje da će skarletni automobili naročito dobro izgledati na višim temperaturama staze nego što je to bio slučaj u Australiji, sve je jasnije zbog čega Ferari na početku godine zrači samopouzdanjem koje kod njih nije bilo prisutno još od Šumijeve ere.

Reklo bi se, dakle, da ima dovoljno ubedljivih argumenata kako za one kojima je srebrna boja na srcu, tako i za crvenu armiju koja već punih deset godina čeka na novu titulu, i to je u stvari razlog zbog kojeg je duopol u nastajanju najbolja stvar koja je mogla da se dogodi Formuli 1.

Kao u kavom dobrom detektivskom romanu, zagonetka o tome ko je u prednosti će se polako odgonetati a Šangaj će toj misteriji doneti tek novu dimenziju, nikako razrešenje. U odbranu svoje višegodišnje dominacije na stazi sa najdužim pravcem na kalendaru, Mercedes će ući podeljenih emocija - šansa da se Ferariju uzvrati istom merom je verovatno najveća baš u Kini, ali eventualni poraz bi boleo mnogo više od onog na otvaranju sezone. U toj borbi posebno će biti važno da Botas ne samo ostavi Raikonena iza sebe, već i pokuša da spreči Fetela da se kao pre dve nedelje, posle kvalifikacija ušunja u prvi red. Kimi je u Melburnu bio u potpunoj senci klupskog kolege, i ukoliko u Ledenom i dalje tinja želja da se bar još jednom uključi u borbu za titulu - a posle mnogo godina konačno ima automobil koji mu to omogućava - već u Kini bi morao da bude značajno bolji. Ukoliko ne bude tako, Ferari neće dugo čekati pre nego što Seba i de iure promoviše u prvog vozača tima (što on de facto već i jeste), a Kimiju se na kraju sezone zahvali na saradnji, pogotovo ukoliko Đovinaci (koji će u Šangaju, a vrlo verovatno i u Bahreinu, ponovo dobiti priliku da zameni nedovoljno spremnog Verlajna u Zauberu) nastavi da impresionira na način kao što je to činio u Australiji.

Red Bul u Kini još uvek neće biti u prilici da se uključi u borbu za sam vrh, koliko zbog još uvek izraženog deficita u snazi motora, toliko i zbog evidentnih problema u podešavanju nove Njujieve šasije. Iskustvo nas uči da je austrijska ekipa šampion u razvoju automobila tokom sezone, i neće biti iznenađenje ako već od Kanade (kada Reno planira novu verziju agregata), a možda i pre toga, i Rikardo i Verstapen postanu protagonisti u obračunu Ferarija i Mercedesa.

Kao i u Melburnu, Perez, Masa, Grožan, Sainc i Kvjat će voditi veliku borbu za preostale bodove, svoju šansu će iz prikrajka čekati i Hilkenberg i Okon, a ukoliko bude dovoljno oprezan čak i Strol, dok su šanse Magnusena, Palmera i Zauberovog dvojca, sudeći po iskustvu sa prve trke sezone, značajno manje. Za Meklaren će, o užasa, uspeh biti i ako se izbegne samo začelje, što u automobilu koji je na pravcu nekoliko desetina kilometara na čas sporiji od praktično svih konkurenata neće biti ni malo lako.

Kišovito i tmurno vreme zbog kojeg su praktično otkazana oba slobodna treninga u petak će predstavljati idealne kulise za drugo poglavlje trilera u nastajanju zvanog sezona 2017. Timovi će imati samo sat vremena da se na trećem slobodnom treningu pripreme za najverovatnije suve kvalifikacije (subota u 9 ujutru po našem vremenu), dok bi nedeljna trka, koja po našem vremenu startuje u 8 ujutru, mogla da se vozi po vlažnoj stazi.

Koka kola ili Pepsi, Boing ili Erbas, Mercedes ili Ferari - ko je bolji je ipak samo pitanje dobrog ukusa, zar ne?

Број коментара 2

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 27. децембар 2024.
1° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње