Slučaj „tužnog Afleka“, kako komunicirati osmehom
Xolivudski glumac Ben Aflek izazvao je burne reakcije javnosti zbog tužnog izraza lica na dodeli nagrade Gremi. Koliko je osmeh u privatnim i javnim okolnostima važan? Osmeh je snažno sredstvo komuniciranja, ali ne uvek, kaže docent na Fakultetu političkih nauka dr Lidija Mirkov, dok stručnjak za komunikaciju, poslovni konsultant Marko Burazor poručuje da pozitivne osobe privuku 80 odsto više pažnje od negativnih.
Tužan izraz lica glumca Bena Afleka na ovogodišnjoj dodeli Gremija, otvorio je polemike na društvenim mrežama o tome da li se osmeh u javnim nastupima, kao i u svakodnevnoj komunikaciji podrazumeva, kao i kakvu poruku šalje.
Prema mišljenju Lidije Mirkov, osmeh je snažno sredstvo komuniciranja, a govornik koji se osmehuje ostavlja utisak prijatne i otvorene osobe i u privatnim, kao i u poslovnim okolnostima.
S tim je saglasan Marko Burazor koji za Internet portal RTS-a kaže da osobe sa osmehom pozitivnije percipiramo, navodeći da su mnoga istraživanja pokazala da radije sarađujemo sa osobama koje su pozitivne – što opet „vidimo“ preko osmeha.
Misterija Aflekovog „osmeha“
U javnosti su zbog izraza lica Bena Afleka, koji je na muzičkom događaju u Los Anđelesu sedeo pored supruge, pevačice Dženifer Lopez, nastale različite teorije – da li glumac na fotografijama izgleda tužno, ljuto ili mu je pak možda dosadno.
„Većina glumaca dobro prikriva svoja prava osećanja. Zatim je tu Ben Aflek“, ocena je američkih medija, koji naglašavaju da su osim na pevačicu Bijonse koja je ispisala istoriju Gremija, reflektori bili upereni i na namršteni ili gotovo „smoren“ izraz lica američkog glumca.
Tviter je, istovremeno, postao preplavljen duhovitim opaskama na Aflekov račun. „Izgleda kao da razmišlja o najboljem sendviču koji je ikada pojeo, a onda se seti da je to mesto zatvoreno“, „Odaje snažan vajb tipa koji je trezan na venčanju i ne poznaje nikoga osim svoje žene“, „Ben Aflek je svaki muž kog žena odvuče na posao“, reakcije su tviteraša.
Njegova supruga je na Instagramu, s druge strane, odbacila spekulacije i uz fotografiju napisala: „Najbolje provedeno vreme je ono sa mojom ljubavi, mojim mužem.“
Slučaj „tužni Aflek“, međutim, baca svetlo na jednu širu društvenu pojavu: da li je osmeh u komunikaciji neophodan.
Sve je u iskrenosti
Osmeh je važan deo neverbalne komunikacije i može da pošalje različite poruke u svakodnevnoj i poslovnoj komunikaciji, ali i u romantičnim odnosima, smatraju sagovornici Internet portala RTS-a.
Na pitanje da li bi osmeh trebalo da se podrazumeva, Burazor ističe da je on najbitniji kod formiranja prvog utiska, te da od rukovanja i osmeha zavisi kako će nas drugi videti.
„Ukoliko želimo da nas drugi gledaju pozitivno, ne treba da skidamo osmeh“, smatra Burazor. Prema njegovim rečima osmeh razbija i tenziju, ali je često i odbrambeni mehanizam.
Ocena Lidije Mirkov je, međutim, da se srdačnost, dobronamernost i ljubaznost ne izražavaju jedino osmehom, kao i da u pojedinom okolnostima, čak, osmeh može biti percipiran kao lažan, pritvoran ili, čak, neprikladan.
„Sve zavisi od karaktera govornika i sagovornika, teme razgovora i okruženja u kojem se razgovor odvija. Govornik treba da razvije osećaj za procenu kada je osmeh prikladan i učinkovit, što se najbolje postiže razgovorima i druženjem“, kaže Mirkov.
Poželjan, ali ne uvek i preporučljiv
Govoreći o važnosti osmeha u poslovnom okruženju, Lidija Mirkov ističe da u tim okolnostima nije redovna pojava, ali da nema razloga da ne postane.
Prema njenim rečima, čovek treba da ima bogat unutrašnji svet, što se postiže redovnim čitanjem knjiga, upoznavanjem novih ljudi iz slojeva sa kojima se ne susreće često, mešanjem čula i putovanjima, da bi bio sposoban da se prirodno osmehuje.
Burazor pak naglašava da je osmeh u poslovnom okruženju značajan, navodeći kao primer istraživanje u kojem se kaže da pozitivne osobe privuku 80 odsto više pažnje od negativnih.
„U poslu je bitan u komunikaciji sa kolegama u timu, ali nije uvek preporučljiv u komunikaciji sa eksternim licima koja ne poznajemo. Možemo da odamo sliku neozbiljnosti, pogotovu ukoliko se radi o velikim projektima“, smatra Burazor.
Mirkov objašnjava da treba i da razlikujemo smeh, stanje emocionalnog iskaza usled hemijskih promena u hormonima, od osmeha koji je više naučena, društvena kategorija. „Češći je zato slučaj da ne možemo da sprečimo 'navalu smeha', dok osmehom možemo svesno da upravljamo“, kaže Mirkov.
Osmeh i opuštenost važniji od lepote i mišića
Sagovornici RTS-a objašnjavaju i zašto je u romantičnim odnosima osmeh značajan, ali i razliku iskrenog od nametnutog osmeha.
„Parovi obično kažu da je prvi utisak o partnerki ili partneru bio ljubazan i prirodan osmeh zbog kog su, verovatno, lako i hrabro stupili u komunikaciju“, ukazuje Mirkov.
Burazor naglašava i da žene smatraju da je muškarac dominantan kada uspeva da ih nasmeje, kada je veseo i opušten, a ne nabildovan, lep ili zgodan.
Objašnjavajući razliku između „pravog“ od „veštačkog“ osmeha, Mirkov navodi da se iskreni prepoznaje i po osmehivanju očiju i blagom stezanju očnih mišića, neznatnom širenju zenica i povlačenjem jagodica uvis, što kod nametnutog osmeha ne postoji, već se dešava samo izvijanje usana.
Stručnjak za komunikaciju i poslovni konsultant Marko Burazor zaključuje da je osmeh veoma bitan u životu, kao i da često presudno kreira sliku o tome kakva smo osoba u očima drugih, a docent na Fakultetu političkih nauka dr Lidija Mirkov da nam se drugi radije prepuštaju, ali nam i više veruju kada vide da smo nasmešeni i opušteni.
Коментари