Читај ми!

Ajrton Sena – „brazilski pilot” pre 30 godina izgubio život na pisti u Imoli

Pre trideset godina, 1. maja 1994. godine, život je izgubio Ajrton Sena na pisti u Imoli u Italiji, na krivini Tamburelo. „Brazilski pilot” je posle nesreće preminuo u bolnici Mađore u Bolonji sa svega 34 godine. Muzej automobila u Torinu posvećuje Seni izložbu „Ajrton Sena zauvek”, dok je Netfliks prikazao zvanični trejler za mini-seriju „Sena” od šest epizoda.

Tri titule prvaka sveta, ukupno 41 pobeda i 65 pol pozicija čine karijeru Ajrtona Sene, rođenog u San Paolu u Brazilu, legende Formule 1. Sena je obeležio istoriju zajedno sa Hamiltonom, Fanđom, Šumaherom, Verstapenom, Fetelom i Prostom, koji je, iako su bili deo istog tima Meklaren Honda, bio Senin najveći rival, bilo je to najspektakularnije rivalstvo u istoriji Formule 1.

Sena je u toku deset godina, koliko je proveo vozeći trke, učestvovao na 165 Gran-prija.

Veče pre tragedije

Misteriozan, melanholičan, drugačiji od svih ostalih vozača, izuzetno ga je volela publika, ali je bio vrlo neobičnog karaktera. Veče pre nesreće je, kako piše slavni italijanski dnevni list Korijere dela sera, večerao u „Tratorija romanjoli”, slikao se s parom koji je slavio svadbu u hotelu u kome je Sena odseo, a ipak je te večeri bio zamišljeniji i možda zabrinutiji nego pre.

Naime, samo dan pre toga, život je izgubio austrijski vozač Roland Racenberg, a tačno 12 godina pre toga i Rikardo Paleti. Sid Votkins, zvanični lekar Formule 1, savetovao je Senu da „prikoči”, da ne vozi više trke:

„Pobedio si na tri svetska šampionata, ti si najbolji vozač na svetu, nema potrebe da rizikuješ i ovaj put, hajde da odemo odavde, idemo na pecanje.”

Ajrton ga, nažalost, nije poslušao, možda zato što je Šumaher te godine već pobedio na prve dve trke, a on ni na jednoj, a želeo je i da dostigne Alana Prosta, svog večnog rivala koji je bio šampion četiri puta i posle se povukao. A Sena nije želeo da se povuče.

Žalio se i na svoj bolid „vilijams”, izjavivši da mu je u njemu kao da sedi na elektročnoj stolici: nije udoban i jako je težak za vožnju. U bolidu je nosio austrijsku zastavu kako bi odao počast Racenbergu.

Iste večeri, pre pogibije, Sena je bio i u vrtlogu porodične svađe, a razlog je bila njegova devojka Adrijana, koju njegovi roditelji nisu voleli, smatrali su je oportunistkinjom koju je potrebno udaljiti iz Seninog života.

Prisluškivali su mu telefon, a trake sa razgovorima su mu poslali 30. aprila uveče preko brata Leonarda kao vrstu provokacije. Kako navodi Korijere, na noćnom ormariću je stajala Biblija, a pre nego što je poslednji put otišao na spavanje, pozvao je telefonom Adrijanu pa sišao u sobu Franka Vilijamsa.

Sećanje lekara hitne pomoći koji je pokušao da spase Senu 1. maja 1994.

„Sena tamburelo” bile su dve reči koje su se čule preko radija hitne službe 118 u 14 časova i 17 minuta. Doktor Đovani Gordini, dežurni u hitnoj pomoći, a danas direktor hitnog odeljenja Ausl u Bolonji, u intervjuu za italijanske medije seća se tog tragičnog momenta:

„Dok sam dežurao u hitnoj službi, moj kolega, koji više nije među nama, Mauro Saketi, pratio je trku i video nesreću a onda je izgovorio te dve reči 'Sena tamburelo' preko radija. Pre Senine nesreće već se dogodila jedna nesreća oko koje sam bio zauzet i kada sam stigao do Ajrtona, kolege su već radile na spasavanju. Bio je tu Sid Votkins, zvanični lekar Formule, a Sena je disao bez pomoći aparata.

Dakle, bio je još živ i tražili smo da hitno dođe helikopter, što je bio prvi i poslednji put da je jedan helihopter sleteo na trkačku stazu ne bi li tada Senu odvezao direktno u bolnicu Mađore u Bolonji, u svim drugim slučajevima pacijenti bi bili voženi u bolnicu koja pripada automobilskom trkalištu u Imoli. 

Sena je bio u zaista teškom stanju, što se videlo na skeneru. Užasno. Videla se stravična trauma koju je pretrpeo, slomljena baza lobanje tamo gde se spaja lobanja sa vratom. Odatle su krenula krvarenja, bilo je užasno. Sve smo pokušali, ali njegov encefalogram je bio ravan, dakle došlo je do sigurne moždane smrti. Jadan Ajerton.

Na 11. sprat bolnice stigao je Gerhard Berger, koji je tražio od nas da vidi Senu i znao je šta će videti, video je prijatelja kako umire. Posle toga sam učestvovao u raznim intervencijama u Imoli, ali nikada na Tamburelu”, ispričao je doktor Gordini.

Komas je pokušao da spase Senu kao što je Sena njega spasao dve godine ranije

Francuski vozač Erik Komas bio je na probnoj trci u Spa, kada je došlo do užasne nesreće u kojoj je udario u barijere na Blanšimontu, izgubio kontrolu nad bolidom u pokretu i onesvestio se. Njegovo stopalo je ostalo blokirano na pedali gasa, a motor je još radio i bilo je pitanje momenta kada će eksplodirati.

Na njegovu sreću, jedini je Sena shvatio ozbiljnost situacije, zaustavio svoj bolid i potrčao ka Komasu, ugasio motor, otvorio usta vozaču koji je rizikovao da se uguši svojim jezikom držeći mu glavu onako kako ga je naučio doktor Sid Votkins. Sena je spasio život Komasu i tada su postali veliki prijatelji.

Ipak, 1. maja 1994. Komas nije uspeo da spase prijatelja. Naime kada je u 14.17 Sena završio trku udarivši u zid Tamburela, trka je bila prekinuta, ali u timu Larus to još nisu znali, te je Komas izašao u punoj brzini i kada je video nesreću, naglo je zakočio i potrčao. Međutim, nije uspeo da se približi Seni jer je oko njega bilo mnogo lekara.

„Kada sam video njegovu kacigu na stazi, znao sam da je gotovo. Želeo sam da mu se približim, ali nisu mi dozvolili, bilo je strašno, nisam mogao da mu pomognem kao što je on meni pomogao dve godine ranije. Ajrton je za nas vozače bio bog, a videti boga kako umire bilo je jezivo. Za mene postoji život pre i posle 1. maja 1994”, izjavio je Komas za medije.

Šta je izazvalo nesreću – rezultati sudskog procesa u Bolonji

Na procesu u Bolonji u kome se raspravljalo o uzrocima nesreće u kojoj je izgubio život Ajrton Sena, korišćeni su originalni video-zapisi poslednjih sekundi pre udara bolida u zid, na osnovu kojih su tehničari ustanovili šta se zaista dogodilo 1. maja 1994.

Kako je to preneo Korijere dela sera 2014. godine, incident je prouzrokovalo otkazivanje stuba volana nakon izmena koje je sam Sena tražio kako bi mogao bolje da vidi instrument-tablu u bolidu. Stub volana je bio podeljen a zatim zavaren, ali je cev, kako su to kasnije utvrdili na Univerzitetu u Bolonji i u aeronautičkom centru, korodirala i nije izdržala naprezanje.

Proces koji je započet 1997. završen je tek 2005. kada je krivično delo već bilo zastarelo, te je optužba za ubistvo iz nehata Patrika Heda, tehničkog direktora Vilijamsa, bila nemoguća. Stub na kome je stajao volan bio je uzrok nesreće, ali uzrok Senine smrti jeste poluga suspenzije koja se otkačila i pretvorila u sečivo koje se uvuklo u Seninu kacigu baš u malom prostoru između kacige i zaštitne gume.

Da se to nije dogodilo, Ajrton bi izašao iz bolida, koji ga je, bez obzira na to što je pretrpeo ogromnu štetu, ipak zaštitio od udarca u zid. Dakle svega nekoliko centimetara je bilo dovoljno da Sena izađe iz bolida nepovređen. Obdukcija je pokazala da ostali delovi njegovog tela nisu bili povređeni.

Film „Sena” na Netfliksu

Netfliks je juče izdao zvanični trejler za film „Sena” u kome slavnog šampiona igra tridesetogodišnji brazilski glumac Gabrijel Leone. Mediji pišu o njegovoj neverovatnoj sličnosti sa Ajrtonom. Ulogu Xuxe tumači Pamela Tome, Alana Prosta Mat Mela, Rona Denisa Patrik Kenedu, Galvao Buena, Gabrijel Loučard i mnogi drugi.

U filmu je prikazan Senin život od početka karijere do selidbe u Veliku Britaniju i na kraju tragični incident u Imoli na Gran-priju San Marino. Ajrton Sena je smatran najbržim vozačem svih vremena sa tri svetske titule, 41 pobedom, 65 pol pozicija i 80 podijuma između 1984. i 1994. godine. Film je rađen u saradnji sa brendom „Sena” i porodicom vozača.

Inicijative u znak sećanja na Senu

Na autodromu Enco i Dino Ferari u Imoli održava se "Ajrtonova noć" u kojoj će glumac i muzičar Stefano Fresi recitovati deo iz knjige režisera i pisca Đorđa Skvarče „Izgubiti Senu”, koja izlazi 21. maja. Prvi put će se, nakon trideset godina, Vilijams F16 brazilskog šampiona vratiti na mesto sa koga je krenuo na svoj poslednji životni krug, kada je Sena zauzeo prvo mesto na autodromu, pol poziciju za Gran-Priju San Marina, koji se održavao u Imoli.

Automobil koji će biti izložen na pisti je jedina postojeća originalna kopija bolida koji je uništen u nesreći u kojoj je Sena izgubio život. U Torinu, u Muzeju automobila već se održava izložba „Ajrton Sena zauvek”, koja je najveća i najkompletnija izložba vozila, fotografija, knjiga i uspomena na Senu ikada organizovana na svetu.

Robert Mekfagan iz Istočnog Saseksa je stavio u prodaju jednu od tri „honde NSX” koje su pripadale vozaču. Cena je 500.000 funti. Ovaj crveni, sportski automobil je postao poznat u svetu, a o tome svedoče i mnogobrojne fotografije na kojima se vidi Sena kako se sprema da ga opere.

Institut „Ajrton Sena”, koji vode sestra slavnog vozača Vivijan i njegova sestričina Bjanka, brine o deci koja žive u teškim uslovima i kojima je sam Sena, koji nije imao svoju decu, želeo uvek da pomogne. Institut je prikupljao pomoć za više od 2.000.000 dece u Brazilu brinući o njihovom zdravlju.

Ajrton Sena je pre svoje smrti potpisao ugovor sa Audijem oko uvoza automobila u Brazil, a najverovatnije bi postao i njihov menadžer nakon povlačenja iz Formule 1.

Posle Senine smrti poboljšane su mere bezbednosti na trkačkim stazama i u samim bolidima i od tada je poginuo samo jedan vozač F1, Francuz Žil Bjanki 2015. godine.

„Magični”, nadimak pod kojim je Sena bio poznat širom sveta, možda i najbolje opisuje vozača koji je i dalje prisutan u sećanjima, iako je prošlo čak 30 godina od njegove smrti.

понедељак, 28. октобар 2024.
16° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи