Kineska misija otkrila mineral bogat vodom na Mesecu

Voda postoji na Mesecu, a naučnici su sad potvrdili gde bi još mnogo nje moglo da se krije. Mineral u Mesečevom tlu koji je sakupila misija „Čange-5“ i prenela ga na Zemlju otkriveno je da sadrži veliku količinu vode, čak 41 odsto njegove težine.

Sličan je mineralu novograblenovitu, koji je tek nedavno otkriven u bazaltnim stenama na poluostrvu Kamčatka. Oba oblika, i onaj sa Meseca i ovaj sa Zemlje, imaju hemijsku formulu (NH4)MgCl3·6H2O i imaju sličnu kristalnu strukturu.

Imajući u vidu da novograblenovit može da se proučava na Zemlji, otkriće skoro identičnog minerala na Mesecu može da iznedri nove saznanja o tome gde se lunarna voda krije i kako se tamo stvorila.

Poreklo, prisustvo i raspoređenost vode na Mesecu ostaje za sada misterija. Naučnici bi vrlo rado voleli da odgovore na to, zato što razumevanje porekla vlage na Mesecu važna komponenta istorije Zemlje i Meseca.

Osim toga, znanje o tome gde se nalazi voda je značajno i za buduće misije istraživanja Meseca.

Voda je i ranije otkrivena u starijim lunarnim uzorcima. Međutim, kada je „Čange-5“ sleteo na Mesec 2020. godine napravio je veliko otkriće – vodu u steni. Nije bilo odmah jasno da li je otkriven molekul vode ili molekul hidroksila, koji ima po jedan atom vodonika i kiseonika.

Dalje analize su bile potrebne, koje su morale da sačekaju dok se uzorak ne vrati na Zemlju.

Sada su naučnici Kineske akademije nauka obavili testove i zahvaljujući kristalnoj difrakciji iks-zraka i analizi hemijskih izotopa, utvrđeno je da regolit zaista sadrži molekule vode.

петак, 09. август 2024.