Читај ми!

Međugradski autoput za „pametne" kontejnere kao rešenje za nedostatak vozača

Japanska vlada planira izgradnju transportnog koridora za „pametna" teretna vozila između najvećih gradova u zemlji, kako bi rešila problem dugoročnog nedostatka vozača kamiona.

Japanska vlada planira da izgradi transportni koridor za pametna teretna vozila koji će povezati najveće gradove Tokio i Osaku, kako bi rešila hronični problem nedostatka vozača kamiona, javljaju mediji u ostrvskoj carevini.

Koridor, zvanično nazvan „Drum za automatsku distribuciju" i dug oko 500 kilometara, bi bio umetnut između saobraćajnih traka novog autoputa i izgledom podsećao na pokretnu traku koja ubrzava protok ljudi na aerodromima.

Njime bi se kretala teretna vozila (kontejneri) bez vozača visine 180 centimetara, dužine i širine po 110 centimetara. U upotrebu bi ušao sredinom naredne decenije.

Ne samo vožnja, već i punjenje tih transportera odvijalo bi se upotrebom „pametnih" viljuškara, odnosno, automatski, bez ljudskih radnika. 

Vozači od krvi i mesa eventualno bi imali ulogu samo da poštu, hranu i drugi teret prebace od gradskih terminala do kuća poručilaca, odnosno, primalaca.

Veliki adut, dobar javni red i mir

Zemlja izlazećeg sunca, ili preciznije rečeno, planeri japanskog Ministarstva zemlje i komunikacija nisu originalni inovatori koji su izmislili koncept transportnog koridora s robotizovanim vozilima – tu ideju prethodno su predstavili Švajcarci, a o njoj se govori i u Velikoj Britaniji. 

No, Japan bi mogao da bude poseban po tome što se taj transport ne zamišlja isključivo kao usluga koja bi išla podzemnim tunelima, kako se to, recimo, planira u alpskoj državi, već pre svega na površini.

Japan to sebi može da priušti zbog vrlo dobrog javnog reda i mira, koji tamošnje birokrate čini dovoljno samouverenim da predvide da koridor neće biti pljačkan ili prekidan i uništavan iz čiste zlobe i dosade, bar ne u meri koja bi ozbiljno ugrozila njegovo funkcionisanje. 

Naravno, površinska ruta koštala bi manje nego podzemna – smatra se, prosečno, oko 25 milijardi jena (po sadašnjem kursu 165 miliona dolara) za svakih deset kilometara puta. S druge strane, tunelski koridor bi u svojim pojedinim segmentima koštao dva i po puta manje, ali u puno drugih bio tri do četiri puta skuplji.

Blagodet za ekonomiju i čuvar ljudskih života

U Japanu čak 91 odsto tereta, i 60 posto sveže hrane poput voća i povrća, se transportuje kamionima. Izgradnja Druma za automatsku distribuciju, veruju u japanskom ministarstvu, uklonilo bi sa puteva oko 35.000 kamiona dnevno. 

Poslednjih godina, a to će i u budućnosti biti dugoročni trend, smanjuje se radna snaga zbog relativno niskog nataliteta i brzog starenja populacije.

Situaciju je dodatno u značajnoj meri zakomplikovalo stupanje na snagu novog zakona ove godine kojim su ograničeni radni sati za vozače, odnosno, doneta nova pravila o njihovom obaveznom odmoru.

Smatra se, da će usled tih novih propisa do 2030. godine ukupni transportni kapacitet zemlje (koji sada iznosi 4,1 milijardu metričkih tona) pasti čak za trećinu. 

Sve ovo u uslovima kada su zbog digitalizacije prodaje i epidemije kovida dobrano uvećao broj domaćinstava koja hranu, odeću i druge potrepštine naručuje s Interneta, usled čega pritisak na dostavljače raste.

Pre donošenja tog zakona u Japanu je u saobraćajnim nesrećama u koje su bili umešani kamioni godišnje ginulo oko hiljadu ljudi.

Kuriozitet je da je to zapravo pozitivan rezultat, jer je crne 2010. u istoj vrsti nezgoda u toj ostrvskoj zemlji život izgubilo oko 2.000 osoba.

„Pametni" teretni koridor Tokio-Osaka tako ne samo što bi mogao da omogući da se ekonomska aktivnost održi na postojoćem nivou ili uveća uprkos fizičkim ograničenjima koje nameće nedostatak radne snage, već i bukvalno sačuva živote vozača.

петак, 22. новембар 2024.
7° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње