Put oko sveta „spitfajerom“ starim 76 godina? Moguće je

Zamislite da krenete na put oko sveta lovačkim avionom iz Drugog svetskog rata starim skoro osam decenija. Neki ljudi su to već učinili i ostvarili svoju zamisao odajući počast tom avionu. Pritom su ljudima širom sveta priredili priču nalik onoj romaneskno-filmskoj Vernovoj, s tim što je ovaj put trajao nešto duže i bio je stvaran.

„Spitfajer“ je jedan od najpoznatijih borbenih aviona svih vremena. Slavu je stekao u teškim vremenima, kao jedan od simbola otpora nacizmu.

Mnogi ljubitelji letelica ne mogu da odole njegovom šarmu i smatraju ga najlepšim klipnim avionom svih vremena.

Od oko 20.000 aviona, koliko ih je ukupno napravljeno, danas je očuvano tek 250, od čega pedesetak aviona može da leti. Ipak, njihovi letovi su veoma retki.

Većina „spitfajera“, logično, danas se nalazi u njegovoj postojbini, Velikoj Britaniji.

Zanimljivo je napomenuti da ljudi iz Srbije ne moraju daleko da idu da bi videli „spitfajer“. Jedan se čuva u Muzeju vazduhoplovstva u Surčinu.

Britanci su ponosni na svoj legendarni avion, i čini se da taj ponos umeju i da iskažu. Danas se jedan originalni „spitfajer“ vratio u Britaniju nakon prvog puta oko sveta.

Sleteo je na travnatu pistu aerodroma Godvud u blizini grada Čičestera, tačno četiri meseca nakon što je krenuo na put petog avgusta.

Reč je o restauriranom modelu, starom 76 godina, koji se borio u Drugom svetskom ratu. Verovali ili ne, tokom puta je obišao 24 zemlje prešavši ukupno 37.500 kilometara.

Sa aviona je skinuto sve oružje, skinuta je čak i boja i ostao je samo „goli“ aluminijum koji se presijavao i zbog kojeg je ceo projekat nazvan „srebrni spitfajer“.

Tokom misije „spitfajer“ je praćen još jednim avionom u kojem su bili fotograf i snimatelj, koji su zabeležili neverovatne kadrove.

Sve informacije o letu bilo je moguće pratiti na društvenim mrežama, kao i na sajtu projekta.

Neki će možda reći da je „srebrni spitfajer“ lepši nego ikada pre, ali ono što je sigurno je da je ova misija daleko lepša od onih u kojima su se proslavili borbeni avioni iz Drugog svetskog rata.

Avionom su upravljali piloti Met Džons i Stiv Bruks. Džons je imao čast da preveze poslednju deonicu od Holandije do Čičestera, koja je trajala nešto manje od jednog sata. Počast „spitfajeru“ odali su i pripadnici „Crvenih strela“, akrobatske grupe RAF-a, koji su pratili avion ispuštajući beli dim iza sebe.

Ekspedicija nazvana „najduži let“ donela nam je fantastične slike „spitfajera“, poput onih gde leti iznad njujorškog Kipa slobode i egipatskih piramida.

„Srebrni spitfajer“ pošao je preko Atlantika, obilazeći Farska Ostrva, Island i Grenland, pre nego što je ušao u Kanadu. Nakon nekoliko dana provedenih u SAD, nastavio je preko Kanade, Aljaske i Rusije. U Japanu je morao da bide prizemljen neko vreme zbog tajfuna. Leteo je kroz zemlje jugoistočne Azije, ali je zaobišao Nju Delhi zbog smanjene vidljivosti izazvane zagađenjem vazduha.

Nakon pauza u Pakistanu, UAE i Bahreinu, najduža deonica bila je let preko pustinja Saudijske Arabije, koji je trajao tri i po sata, pre sletanja u Jordan. Avion se u Britaniju vratio preko Egipta, Grčke, Italije, Nemačke i Holandije.

Konačno sletanje je prenošeno uživo na društvenim mrežama, uz oduševljenje svih koji su pratili ovaj "put oko sveta".

O „spitfajeru“

"Spitfajer" se smatra jednim od najpoznatijih i najuspešnijih borbenih aviona u istoriji. Počeo je da se prozvodi 1937. godine.

Reč je i jednomotornom avionu sa eliptičnim oblikom krila. To je prvenstveno lovački avion, ali je korišćen i u misijama bombardovanja i izviđanja.

Verzija koja je ušla u službu 1938. godine imala je plafon leta 9.723 metra i maksimalnu brzinu 580 kilometara na čas, a poslednja ratna varijanta imala je plafon leta 12.200 metara i brzinu od 710 kilometara na čas.

U toku životnog veka „spitfajera“ napravljeno je oko 40 verzija ove letelice, a ukupno je proizveden 20.351 primerak, što je najviše proizvođen avion u Velikoj Britaniji.

„Spitfajer“ je korišćen prilikom evakuacije iz Dankerka, što su ljubitelji filma nedavno mogli da vide u istoimenom ostvarenju. Njegova uloga u Bici za Britaniju bila je ogromna. Osim toga, avion je koristilo više od 30 zemalja, među kojima je i Kraljevina Jugoslavija.

Број коментара 2

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

субота, 03. август 2024.
24° C

Коментари

Dobar tekst, ali..
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Zelja za lepotom
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Miss
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Treba li zabraniti lepotu?
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару