Promene na tronu svetske elektronske industrije

Tajvanska kompanija „Fokskon“, koja za „Epl“ proizvodi pametne telefone, otkupila je posrnulog japanskog proizvođača „Šarp“. To je prvi put u istoriji Japana da je neka strana kompanija preuzela jednog od lidera domaće elektronske industrije.

Промене на трону светске електронске индустрије Промене на трону светске електронске индустрије

Tajvanski elektronski gigant „Fokskon“, u Aziji poznat po svom kineskim nazivu „Hon Hai“, i japanski proizvođač elektronike „Šarp“ ove nedelje su postigli sporazum po kojem će prezadužena korporacija iz Zemlje izlazećeg Sunca za tri i po milijarde dolara preći u ruke kompanije sa sedištem u Tajpeju.

Tajvanska kompanija, koja je i dalje relativno nepoznata van regiona istočne Azije, već više godina proizvodi elektronske i električne uređaje za vodeće svetske brendove u svojim velikim postrojenjima u Kini. Među proizvodima koji silaze s proizvodnih traka „Fokskona“, koji upošljava fantastičnu cifru od preko milion radnika, najpoznatiji je popularni pametni telefon „ajfon“, koji se izrađuje po narudžbi američke kompanije „Epl“.

Zahvaljujući ogromnim proizvodnim projektima koje u Kini sprovodi i za firme poput „Blekberija“ i „Sonija“, tajvanska kompanija raspolaže ogromnom količinom novca koji je sada spremna da uloži u istraživanje i inovaciju, te izgradnju sopstvenog brenda, što bi trebalo da je transformiše od izvođača radova u originalnog proizvođača.

Laboratorije, patenti, tehnologija i marketinški kanali koje poseduje „Šarp“ omogućiće „Fokskonu“, koji ima veliki proizvodni kapaciteti i kapital, da proširi svoje mogućnosti i ublaži nedostatke kao što su zaostajanje u originalnim inovacijama i marketingu.

Povlačenje stare japanske garde

„Šarp“, kompanija sa sedištem u Osaki koja je osnovana pre više od 100 godina, jedan je od pet najvećih proizvođača električnih i elektronskih uređaja u Japanu, koji su u tri poslednje decenije rošlog veka predvodili svetsku industriju bele tehnike, muzičkih uređaja, televizora i kompjutera.

Kao i „Soni“, „Panasonik“, „Hitači“ i „Tošiba“, „Šarp“ od početka ovog veka ozbiljno „krvari“ zbog ogromnih ulaganja u tehnologiju proizvodnje ravnih televizora visoke rezolucije s plazma i LCD ekranima koja nisu urodila plodom.

Naime, od televizora nove generacije u Japanu se očekivalo da donesu ogromni profit na svetskom tržištu i obezbede sigurnu budućnost njihovim domaćim proizvođačima, ali su se ti omiljeni uređaji za kućnu zabavu pokazali kao nezaustavljivi generatori gubitka za pomenute japanske kompanije, jer su zboga rata cena i prezasićenosti tržišta one već čitavu deceniju prisiljene da ih prodaju za cenu koja je manja od proizvodnih troškova.

Takođe, „Šarp“ i drugi japanski proizvođači se u poslednjih deceniju i po suočavaju sa žestokom konkurencijom od strane južnokorejskih kompanija „Samsung“ i „LG“, koje su drastično umanjile tehnološki zaostatak za japanskim firmama, i u nekim oblastima, kao što su proizvodnja tablet računara i pametnih telefona, ih čak i pretekle, sve vreme održavajući cene manje od japanskih.

Sve veća pretnja su i tajvanske i kineske kompanije, koje takođe poslednjih godina prodiru u područje kvaltetnije, skuplje tehnike kojim su decenijama dominirali Japanci, a pri tom u svojim rukama drže tržište jeftinijih uređaja u istočnoj Aziji.

Japanski elektronski giganti, može se reći, izgubili su i bitku u inovacijama sa američkim kompanijama „Epl“ i „Gugl“, koje sa zauzimaju mesta na svetskom tržištu tehnologije koja su nekad pripadala „Soniju“ i „Panasoniku“.

Japanske proizvodne hale i znanje padaju u ruke strane konkurencije

Zbog svega navedenog nije čudno da japanski proizvođači elektronike poslednjih desetak godina otpuštaju hiljade radnika, grcaju u dugovima, te nastoje da se povuku iz proizvodnje robe široke potrošnje, poput televizora i ličnih računara, i fokusiraju na uređaje i mašine za potrebe industrije.

Neki od njih pokušavaju i da se spasu prebacivanjem poslovanja u oblasti kao što su bankarstvo, osiguranje, pa i tehnološki napredna poljoprivredna proizvodnja.

„Fokskon“, mlada kompanija utemeljena 1974. godine, će za svoj novac dobiti 66 posto deonica „Šarpa“, a konačna cifra od 3,6 milijardi dolara koju će platiti je za petinu manja od sume koja je bila u opticaju tokom pregovora proteklih meseci, jer se ispostavilo da su dugovi i gubici „Šarpa“ veći nego što se procenjivalo.

„Fokskon“ je u 2014. ostvorio profit od preko četiri milijardi dolara, dok je Šarp u prošloj godini zabeležio gubitak od više od milijardu zelenih novčanica.

Pre „Šarpa“, člana vodeće japanske petorke u oblasti elektronike, u ruke stranaca pale su i tri manje japanske fabrike električnih i elektronskih uređaja, među kojima je najpoznatija firma "Akai".

I veliki proizvođač „Tošiba“ koji se nalazi se u ogromnig gubicima koji su godinama bili prikrivani, upravo je postigao dogovor o prodaji svog segmenta za proizvodnju kućnih uređaja kineskoj korporaciji „Midea“, tako da se može reći da se proces topljenja japanskih elektronskih giganata i trend rasta njihovih konkurenata iz neposrednog geografskog okruženja zahuktavaju.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

понедељак, 21. април 2025.
23° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом