Одржава се од 15.5. до 15.6.2014.

Изложба дела Бранка Миљуша

Изложба радова једног од најистакнутијих српских сликара и графичара Бранка Миљуша у галерији Радио-телевизије Србије обухвата око 20 дела, а заједно са поставкама у Арте Галерији и Галерији Прогрес у Београду представља ширу презентацију свеобухватног стваралаштва Бранка Миљуша. Аутор ове изложбе на три локације је Бојан Муждека који каже да „заједно са монографијом која није изашла за време Миљушевог живота, ове три изложбе су права ретроспектива његовог делања"

Бранко Миљуш је своје садржаје градио на темељно изученим искуствима модерне уметности. Сва та искуства пропуштао је кроз филтер своје субјективности, не марећи за доследно спровођење комплетне програмске шеме неког ликовног покрета ако то, на одређен начин, спутава његову личну имагинацију. На пример, он је сведок наше техницистичке цивилизације, њене колективне баштине и масовне културе - реклама, неона, синемаскопа - од којих се прави фетиш и сигнал, али у његовим делима нећемо наћи поп-сигн, већ сигнал једне комплексније традиционалистичке психологије, пише, поред осталог, историчар уметности Љиљана Слијепчевић у каталогу за изложбу.

Поетски и визуелни ефекти његових дела не би били такви какви јесу да иза њих не постоји читав ланац различитих искустава геометријске апстракције још од почетка прошлог века до овог доба: од Баухаус-а до хард едге-а, од њујоршке школе до минимал-арта. Без неког редоследа или података о евентуалним директнијим инспиративним изворима, асоцирамо на различито изражен концептуализам Сол Ле Вита, Франка Стеле, Мориса Луиса, Кенета Ноланда и других. Све до колористе Ларија Пунса и његових финих дискова и овала на равним плохама који сугеришу покрет и неред упркос серијски регулисаној схеми: „Покрет као психофизичка реакција растерских и линеарних система".

Пластичке елементе пореклом из разних видова апстрактних уметности користио је као модуле за своја решења. Уз сво његово уважавање многих модела апстракције и продубљено схватање менталних и духовних суштина и рефлексија дела родоначелника апстрактних појава Модерне - Маљевича, Мондријана, Бранкушија и других - Миљушев менталитет и духовност су „другог порекла". Стога, овде поменути или непоменути апстрактни модели су пре свега градивни елементи његовог пластичког „аранжирања" ликовних еклога.

Истакнути српски сликар и графичар Бранко Миљуш  рођен је у селу Драготиња код Приједора у Босни и Херцеговини. Дипломирао је на сликарском одсеку на Академији ликовних уметности у Београду 1958. године, у класи професора Недељка Гвозденовића.

Магистарске студије графике завршио је 1961. године код професора Бошка Карановића, а затим специјализовао графику у атељеу Џонија Фридландера у Паризу. Поред сликарства и графике, Миљуш се бавио мозаиком, витражом, илустрацијом и графичким дизајном, као и педагошким радом.

Био је редовни професор на Факултету ликовних уметности у Београду, Академији лепих уметности у Београду, Академији уметности у Бањалуци и гостујући професор на неколико факултета у Србији. Од 1959. године имао је 40 самосталних изложби и више стотина колективних изложби у земљи и иностранству.

Бранко Миљуш добитник је 22 престижне награде, међу којима награде на првом Октобарском салону, "Политикине" награде, награде на међународној изложби "Bianco e nero" у Лугану...

Освојио је и Велики печат Галерије "Графички колектив", прву награду за сликарство на изложби "Екс темпоре" у Пирану и награду "Питер Лудвиг" у Бечу. Миљуш је добитник и награде за животно дело "Златни беочуг" и "Седмојулске награде" ондашње СФРЈ.

Изложба је у Галерији РТС-а отворена до 15. јуна 2014.

На отварању изложбе говоре: академик и ликовни критичар Ђорђе Кадијевић историчар уметности Љиљана Слијепчевић. Радови Бранка Миљуша у оквиру ове изложбе од 16.  маја могу да се виде на још две локације у Арте Галерији (Светогорска 29) и у Галерији Прогрес (Кнез Михаилова 27)

Овде можете погледати/преузети каталог изложбе