Којекуда

Водимо вас у Музеј железнице у Пожеги. Тамо се налазе експонати који потичу искључиво из времена када је постојао систем пруга уског колосека на простору Србије и БиХ. Музеј постоји 22 године, а основао га је Стојан Стаматовић, који је радио као скретничар, маневриста, кочничар, благајник, кондуктер, отправник возова и шеф старе и нове железничке станице у Пожеги. Он је обилазио напуштене пруге, објекте и отпаде и сакупљао музејске експонате.

Овај музеј је права посластица за љубитеље возова, јер могу да виде осам парних локомотива за пруге уског колосека, а међу њима су чувена РАМА (најстарија на свету, данас ради), први српски воз „001 Милан" (изграђен 1882. године у Мајданпеку), америчка „двоглава аждаја" из Првог светског рата, оклопна партизанска, као и најбржа и најјача локомотива. Међу десетак вагона налазе се теретни и блиндирани, али и салон-вагон престолонаследника Франца Јозефа из 1897. године, који је с тапетама био синоним за луксуз.

Годишње музеј посети више од 5.000 љубитеља железнице који, најчешће, пут наставе ка Мокрој гори - каже Драган Стаматовић, управник Музеја и наш саговорник и домаћин у овој причи. Поред локомотива, занимљиви су и складиште, пружни прелаз, окретница, сигнал и скретница. Некима се највише допадну стара чекаоница и шалтер за продају карата с „штампачем карата", док се други одушеве предметима који су припадали железничарима: капа, фењер, сат, карта, радни сто, књига, телефон и слично.

И све су то обишле Елизабета Арсеновић и Мирјана Никић.