среда, 09.10.2013, 20:10 -> 14:08
Аутор: Аутор текста: Маја Шкаљац Станошевић, историчар уметности
Održana od 10.10 - 27.10.2013
17. Međunarodno bijenale keramike
U godini Jubileja, kada ULUPUDS proslavlja 60 godina od osnivanja, jedna od najznačajnijih postavki ovog Udruženja, pored Majskog salona, Retrospektivne izložbe ULUPUDS, Zlatnog pera i Retrospektivne izložbe Sekcije za scenografiju i kostimografiju je svakako i 17. Bijenale keramike.
Uprkos teškoj materijalnoj situaciji u kojoj se nalazi ULUPUDS, kultura i umetnost u ovoj zemlji, uz veliki entuzijazam, pozitivnu energiju, kreativnost naših članova, ove manifestacije su po kvalitetu umetničkih radova i broju izlagača održale zavidan nivo.
Interesovanje za ovu izložbu, koja je pored Trijenala keramike je relevantna domaća manifestacija koja promoviše vrhunsku umetničku keramiku nastalu u poslednje dve godine, ne jenjava. Preko tri decenije, na ovoj izložbi uz najeminentnija imena, višestruko nagrađivanih i priznatih autora, izlažu i mlade generacije, nove nade srpske keramike koje su stasavale ugledajući se na starije kolege, stvarajući svoje autentične umetničke rukopise.
Savet izložbe je imao lak zadatak, jer su eksponati svih 26 članova Sekcije za umetnost i dizajn keramike i stakla ULUPUDS i četvoro kolega iz Švajcarske zaslužili da budu na ovogodišnjoj postavci. Aleksandra Miletić i Jelena Miletić koketirajući sa op-artom, stvaraju optičku iluziju i posmatrač ima utisak da se njihove skulpture pokreću. Tradicionalno dobru i nezaobilaznu utilitarnu keramiku-činije i tanjire predstavili su: Dejan Stepanović, Miroljub Dramićanin i Igor Milićević.
Kada se udruže mašta i kreativna ideja, veštom rukom vođeni nastaju u različitim keramičkim tehnikama: monumentalni stilizovani čajnici (Lana Tikveša), porcelanski gobleni i slike (Ljubica Jocić Knežević), ambalaža za kozmetiku (Jasmina Pejčić), retro verzija ukrasnog tanjira na postolju iz 80-tih godina 20. veka (Natalija Banjac). Velimir Vukićević nas je i ovoga puta ostavio bez daha svojim savršenim porcelanskim kreacijama, koje su besprekorno tehnički izvedene ostavljajući utisak da pred sobom imamo rastvorenu kutiju ili neku mekanu tkaninu.
Živa i neživa priroda, njena bogatstva i resursi, biljni i životinjski svet, nepresušna su inspiracija umetnika. Tatjana Zakić i Larisa Ackov nam šalju poruke upozorenja o načinu na koji se ophodimo prema prirodi. Jednostavne, pročišćene forme belih frizova Uroša Todorovića se suprotstavljaju oštrim, robusnim, sivim kompozicijama Miloslava Pavelke.
Blagodeti koje nam pruža priroda predstavile su na jedinstven način, svaka u svom prepoznatljivom maniru: Biljana Rakić, Dragana Vasiljević Marković i Nataša Vasilić. Ljudskom figuracijom su se bavile: Gordana Kitak (multiplikovani muški i ženski torzo uz šestokrake zvezde), Elizabeta Perić (zloslutna "boginja" sa bumerangom) i Slobodanka Lazović (friz stilizovanih ženskih portreta).
Snažan autorski izraz i prepoznatljiv stil kojim Sanja Sremac i Radenko Adnađ grade svoje forme u tehnici kamenine je i na ovoj postavci došao do izražaja. Vedre pastelne boje i kolorit su zajednički imenitelj radova Tatjane Dejanović, Minje Đurđević i Ane Lazić.
Tehničko savršenstvo, smelu ideju, snažnu poruku, znalačko kombinovanje porcelana i elastičnog vlakna je i ovoga puta uspešno spojila u zidnoj instalaciji Katarina Lazić Vasiljević. Radovi sa simpozijuma iz Areusa, kolega iz Švajcarske (Jens Balkert, Suzy Balkert, Jacques Vatre i Rita Muller) u tehnici terra sigillata su se savršeno uklopili sa radovima domaćih umetnika.