Dostupna aplikacija za otkrivanje nedozvoljenih supstanci u proizvodima

U neke proizvode sumnjamo, za neke smo sigurni da sadrže nedozvoljene supstnace, ali ne možemo da dokažemo. Odnedavno, dostupna je aplikacija koja može da pomogne da znamo šta kupujemo i konzumiramo.

Reč je o aplikaciji koja je razvijena u okviru evropskog projekta koji je finansirala Evropska komisija, koja je uključena u razvoj dvadesetak organizacija, a „Alhem“ je eksterni partner.

„Aplikacija pomaže potrošačima da pre odluke o kupovini imaju mogućnost da skeniraju bar-kod na proizvodu i da pošalju automatski zahtev, upit snabdevaču, to je načešće i proizvođač da li proizvod koji planiraju ili žele da kupe sadrži neku od opasnih hemikalija“, objasnila je, gostujući u Jutarnjem programu Jasminka Ranđelović iz Alternative za bezbednije hemikalije (Alhem).

Jedno od istraživanja „Alhema“, koje je izazvalo najviše pažnje jeste ono koje je pokazalo da se u dečjim igračkama nalazi i 300 puta veći procenat štetnih materija.

„Aplikacija se odnosi na proizvode za svakodnevnu upotrebu, dakle, između ostalog, tu su i igračke. Kad su u pitanju igračke, ftalati su zabranjeni ukoliko se nalaze u koncentraciji većoj od 0,1 odsto. Kada postoje zabrane, tada inspekcija može da sprovede inspekcijski nadzor koji se inače radi redovnim putem ili pri uvozu ili na unutrašnjem tržištu. To su proizvodi koji su kontrolisani“, istakla je Ranđelovićeva.

Prema njenim rečima, aplikacija se ne odnosi na takve, zabranjene suspstance, već na one koje su dozvoljene.

„Ukoliko je koncentracija supstanci veća od 0,1 odsto, potrošač po Zakonu o hemikalijama u Srbiji, u EU po Evropskoj regulativi, potrošaču daje pravo da sazna da li proizvod koji planira da kupi sadrži u sebi te supstance“, rekla je Ranđelovićeva i naglasila da je snabdevač po zakonu dužan da na taj zahtev odgovori.

S obzirom na to da je aplikacija tek lansirana u Srbiji, baza podataka je tek počela da se puni.

„Kako snabdevači budu odgovarali za pojedinačne proizvode, tako će ta baza biti veća. U ovom momentu je cilj da se pošalje što veći broj zahteva kako bi krenulo pristizanje odgovora. Posle izvesnog vremena, potrošač će u momentu kada planira da kupi neki proizvod, ukoliko je on već u bazi, momentalno dobiti podatke o proizvodu“, zaključila je Ranđelovićeva.

Broj komentara 5

Pošalji komentar

Uputstvo

Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, neproverene optužbe, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju bilo kakve vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje je zabranjen na ovom portalu. Komentari se moraju odnositi na temu članka. Prednost će imati komentari gramatički i pravopisno ispravno napisani. Komentare pisane velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i kraćenja komentara koji će biti objavljeni. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu webdesk@rts.rs. Polja obeležena zvezdicom obavezno popunite.

Закључано: Откључајте повлачењем стрелице у десно ...
ponedeljak, 31. mart 2025.
10° C

Komentari

Da, ali...
Kako preživeti prva tri dana katastrofe u Srbiji, i za šta nas priprema EU
Dvojnik mog oca
Verovatno svako od nas ima svog dvojnika sa kojim deli i sličnu DNK
Nemogućnost tusiranja
Ne tuširate se svakog dana – ne stidite se, to je zdravo
Cestitke za uspeh
Da li ste znali da se najbolje gramofonske ručice proizvode u Srbiji
Re: Eh...
Leskovačka sprža – proizvod sa zaštićenim geografskim poreklom