U Srbiji automobili bez vozača još naučna fantastika?

Automobili bez vozača, koji prevoze putnike „od tačke A do tačke B“, u svetu već postoje i nisu naučna fantastika, dok u našoj zemlji za razvoj takve tehnologije zasad nema uslova zbog nedostatka inteligentne putne strukture i zbog prepreka u vertikalnoj i horizontalnoj signalizaciji.

У Србији аутомобили без возача још научна фантастика? U Srbiji automobili bez vozača još naučna fantastika?

To je rečeno danas na Regionalnom forumu o trendovima u automobilskoj industriji „Autoforum 2017“, s posebnom napomenom da je reč o izuzetno bezbednom saobraćaju.

Zoran Todorović iz „Mercedes Benca“ kaže da definitivno već sada automobili mnogo toga umeju. Povratne informacije koje dobija od kupaca koji, kako je istakao, već jednu deceniju koriste pomoćne sisteme, poput parking asistencije, govore da su kupci zbog tehnologije postali mnogo relaksirani.

„I taj minut gde vozilo parkira samo, oni već koriste da pogledaju telefon, mejlove, propuštene pozive i čak i oni veoma iskusni vozači govore nam da se vozilo na taj način parkira 'fenomenalno', mnogo bolje nego što bi to sam vozač uradio. To još imamo od stare A klase iz 2006, kada je 'Mercedes Benc' prvi put to montirao u svojim vozilima“, kaže Todorović.

Sama vozila, navodi Todorović, već mogu da predvide situacije, opremljena su nizom radara srednjeg dometa, infracrvenim kamerama, mogu da prepoznaju šta će se dogoditi u neposredno bliskoj budućnosti.

29616433

Prema njegovim rečima, ta vozila takođe mogu da prepoznaju svu horizontalnu i vertikalnu signalizaciju, a ne samo to već prepoznaju i kretanja vozila ispred i iza njih, prepoznaju signalizaciju tih vozila, da li je to vozilo dalo pokazivač pravca, uključilo svetla, prepoznaju živa bića, poput psa pored puta, da li je to čovek ili tabla na kojoj piše „svratite u naš restoran“ – i ponašaju se u skladu sa tim.

Vozilo prepoznaje i vremenske uslove, da li je noć, dan, kiša, sneg, prilagođava svoju vožnju tim uslovima na putu. Vrlo je važno reći, navodi on, da kod autonomne vožnje tehnologija već postoji, razvijena je, a čeka se zakonodavstvo, rekao je Todorović.

Zakon: Vozač mora uvek da ima moć upravljanja!

Docent sa Saobraćajnog fakulteta Vladimir Momčilović saglasan je sa tim da je tehnologija sistema pomoć vozaču, što je, smatra, prvi korak u automatizaciji i prelasku na autonomnu vožnju već tu, ali i da je u Evropi trenutno veliki problem – zakonodavstvo.

„Ono što jeste prepreka autonomnim vozilima trenutno u Evropi, mnogo više nego u Aziji i SAD, jeste Uredba Evropske komisije iz 1958, koja se bavi motornim vozilima, i zahteva da vozač uvek ima moć upravljanja i da ne može nikada da mu bude oduzeta ta moć upravljanja vozilom“, ističe Momčilović.

Nasuprot tome, u SAD i u Aziji, omogućava se da „vozač uvek može da preuzme komandu nad vozilom“, što znači da ne mora da ima komandu nad vozilom.

Smatra da će se to i kod nas promeniti, da bi se ceo sistem adaptirao autonomnim vozilima, ali, kako ističe, ideja je da se na prvom mestu poveća protočnost saobraćaja, da se smanji zagušenje time što će se povećati brzine, smanjiti rastojanje između vozila, jer će vozila komunicirati i međusobno, kao i sa putnom infrastrukturom.

„Međutim, ne sme se zaboraviti da će u prvo vreme biti jako veliki broj vozila koja nisu autonomna, koja neće imati sisteme za komunikaciju sa drugim vozilima i onda će morati da postoje i neki uređaji koji će prepoznavati takva vozila koja ne mogu da komuniciraju sa njima i da im saopštavaju namere“, dodaje Momčilović.

Signalizacija još jedan veliki problem

S druge strane, problem potencijalne autonomne vožnje u Srbiji jeste stanje vertikalne i horizontalne signalizacije, te nedostatak inteligentne putne strukture, koja daje informacije vozaču, odnosno pametne promenljive saobraćajne signalizacije.

„Danas postoji LGS (Lane Guiding System), odnosno sistem navođenja vozila u traci, kako bi vozilo prepoznalo trake i održalo pravac i gde ne može da izađe iz trake a da vas ne upozori. Ako nemate te horizontalne linije, vozilo ne može znati da li se nalazi u saobraćajnoj traci“, kaže Momčilović.

Zato, podvlači, prvenstveno država mora da bude vrlo odgovorna u vezi sa tim, jer se autonomna vožnja zasniva na komunikaciji koju vozilo ne samo da razmenjuje sa drugim vozilima već i sa infrastrukturom. Upravljač infrastrukture mora da obezbedi da ona daje bitne parametre puta, stanja na putu, saobraćaja, a to kod nas, kako smatra, još nije ni blizu ostvarenja.

Prema njegovim rečima, danas ono što svi imaju u vozilima, sisteme ABS, ESP, ASR, tempomat, sisteme koji imaju aktivnu ulogu – svi ti uređaji služe za aktivnu vožnju, odnosno da vozilo preuzme deo odgovornosti vozača i da mu pomaže u obavljanju aktivnosti, naročito onih gde ljudi ne vide preveliko uživanje.

S druge strane, smatra Momčilović, prva ideja svih tih sistema jeste povećanje bezbednosti, međutim, na duže staze može da se kaže da je ideja autonomnih vozila da se prosto poveća produktivnost stanovništva.

„Deo svog radnog vremena provedete na putu od kuće do posla i od posla do kuće i onda, naročito sa modernim zahtevima da stalno budete onlajn, da odgovarate na neke važne zadatke, mejlove, pozive, dok vozite, a naravno da je uočeno da to nije bezbedno i da dodatno otežava zadatak da se fokusiramo na vožnju, i zbog toga je priča o automatizaciji krenula mnogo brže i sada se ide na različite nivoe automatizacije“, zaključio je Momčilović.

Objasnio je i da autonomna vožnja ima četiri nivoa. Na narednim nivoima automatizacije Sve više funkcija obavljaju sama vozila, da bi na četvrtom nivou vozilo potpuno samo obavljalo sve funkcije, dok vozač više ne mora da ima aktivnu ulogu u vožnji.

Broj komentara 10

Pošalji komentar
(sreda, 22.mar.2017 08:25)
anonymous

Nisam ja to je uradio moj auto!

Proizvodjac auta kriv za udes. Tek tad prihvaticu deo price o potpunoj autonomnoj voznji.

(sreda, 22.mar.2017 08:24)
anonymous

Nisam ja to je uradio moj auto!

Proizvodjac auta kriv za udes. Tek tad prihvaticu deo price o potpunoj autonomnoj voznji.

(sreda, 22.mar.2017 08:14)
Po Srpski

@ Brod

Ha ha, sve se bojim da ne bih, da si u mogucnosti kao dosta nas sto nije

(sreda, 22.mar.2017 06:18)
Radovan

Modernizacija u Srbiji

Taman posla, jos to nam treba! Ulice pune rupa, mostovi i zgrade po Srbiji nemaju nikakvu podrsku vlade Srbije o nakom odrzavanju. Lako je prsiti se da mi "zidamo" ili "gradimo" a dali umemo da cuvamo i odrzavamo to nije vazno. Jel tako? A kamo li da pricamo o nekoj novoj tehnologiji.

(sreda, 22.mar.2017 04:58)
anonymous

....

@STOP
To povlačenje granice zove se civilizacijska zaostalost - što je u Srbiji veliki problem. A raznorazna "filozofska" opravdanja za, u osnovi, duhovnu lenjost celu situaciju čine samo još gorom.

(sreda, 22.mar.2017 03:17)
Cipi

Nama treba drzava-drzavica a ne auti bez vozaca

Za nas je pojam i Tanzanija kao drzava.
Kako je moguce da i obicni automobili imaju dve saobracajne ?!
Saobracajne sa chipom a korupcija u MUP . Cemu sve to i zamena istih.
Proverim auto pri kupovini , napravimo kupoprodajni ugovor .
Platim auto , porez na prenos apsolutnih prava na ime vlasnika (punomocenik prodavao auto) . Ponistavanje saobracajne i vracanje tablica sa BG oznakama . Prilozim punomocje , ponistenu saobracajnu i uplatnice za novu saobracajnu , nalepnicu i tablice . Sve u redu . Vozao se 8 meseci i ostao bez auta . MUP poslao poziv da donesem saobracajnu i tablice jer se nesto ne uklapa na saobracajnoj koju su mi izdali oni u MUP i zahteva se zamena istih ...
Odnesem u MUP , oni mi uzmu i napisu resenje da se odbija izdavanje drugih . Posle 8 meseci mi oduzmu i auto , jer je falcifikat saobracajna sa chipom koja je ponistena pri preregistraciji i punomocje falcifikat ., punomocenika da moze da otudji auto.
A auto navodno kraden sa kljucevima i bar mesec dana ne prijevljena kradja istog. Inace , kako bih ga preveo ...
Predhodni vlasnik auta , dolazio u Mup sa jos jednom saobracajnom od auta.

(sreda, 22.mar.2017 00:08)
anonymous

Šta ljudi pričaju, to nije normalno

Prvo ovi "stručnjaci" koji pričaju kako tehnologija već postoji, što jednostavno nije tačno. Ne postoji. Razvija se. Svaki dan se uočavaju novi problemi, scenariji koji nisu bili predviđeni. Još nije ni započeta priča o tome da li proizvođači mogu da programiraju vozila tako da štite putnike na štetu pešaka i biciklista, recimo. Onih koji nemaju nikakve veze sa eventualno lošom situacijom i koji su najosetljiviji. Možete i na Internetu da pogledate veliki broj snimaka na kojima i poslednje generacije samovozećih automobila iznenada prave neverovatne greške. Dakle, tehnologija NE postoji.

A onda dođu i ovi koji komentarišu kao da je ovo neki smak sveta. A u stvari je najnormalnija stvar. To mora da je neki taksista, uplašen za svoju sudbinu i naročito za mogućnost da i dalje šeta putnike od Terazija do Slavije preko Novog Sada. O kakvim to granicama priča samo on zna. Pa i taksi je samovozeći automobil za one koji se voze. Samo sa lošijim programom. Ja svakako više verujem kompjuteru nego taksisti. Naravno, nema sumnje da će uvek biti onih koji će želeti da drže volan u rukama, ali takvima će mesto biti na raznim motodromima, a ne na ulicama. Definitivno je budućnost u samovozećim vozilima, pa da se rešimo i vozačkih škola i polaganja, a naročito gužvi. Jer, samovozeći mogu lepo čas posla da se dogovore da se prolazi jedan po jedan. Jedan sa level strane, pa jedan sa desne, pa opet jedan sa leve. Trenutno se to "reši" tako što obojica krenu u isto vreme, pa se zaglave kao stare pisaće mašine. Da ne spominjem da samovozeći ne dozvoljava parkiranje po livadama i trotoarima. Valjda je to glavna prepreka, jer Srbenda ako ne vozi po trotoaru i ako ne zaustavi auto tačno ispred svoje omiljene trafike (pa makar i na sred raskrsnice), kao da si mu leba iz usta oteo.

(utorak, 21.mar.2017 20:11)
anonymous

Hahaha!

Nemojte Vucic da Vas cuje.Naljutice se zato sto sirite dezinformacije.

(utorak, 21.mar.2017 19:25)
anonymous

STOP

Sa ovom automatizacijom svega i svačega, sami ljudi će postati roboti, koji neće imati ni jednu jedinu veštinu. Vožnja je veština, koja mora da se stekne i održava. Čini mi se da će u budućnosti jedino programeri i IT stručnjaci raditi nešto, dok i njih ne zamene programi koji će praviti nove programe. Nisam protiv tehnološkog napretka, ali mi se sve ovo ne dopada. Treba negde povući granicu inače će ljudi postati bezlične mase koji će za jedini cilj imati reprodukciju i potrošnju, mada kad bolje razmislim možda se to i želi postići.

(utorak, 21.mar.2017 19:21)
anonymous

Brod

bez kormilara,pored mene zivog :) Ja uzivam u voznji,ne bi seo u to cudo dzabe da mi ga daju.

Uputstvo

Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, neproverene optužbe, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju bilo kakve vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje je zabranjen na ovom portalu. Komentari se moraju odnositi na temu članka. Prednost će imati komentari gramatički i pravopisno ispravno napisani. Komentare pisane velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i kraćenja komentara koji će biti objavljeni. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu webdesk@rts.rs. Polja obeležena zvezdicom obavezno popunite.

Zaključano: Otključajte povlačenjem strelice u desno ...
nedelja, 30. mart 2025.
9° C

Komentari

Da, ali...
Kako preživeti prva tri dana katastrofe u Srbiji, i za šta nas priprema EU
Dvojnik mog oca
Verovatno svako od nas ima svog dvojnika sa kojim deli i sličnu DNK
Nemogućnost tusiranja
Ne tuširate se svakog dana – ne stidite se, to je zdravo
Cestitke za uspeh
Da li ste znali da se najbolje gramofonske ručice proizvode u Srbiji
Re: Eh...
Leskovačka sprža – proizvod sa zaštićenim geografskim poreklom