Publika nije mrtva

Umetnost ne egzistira sama po sebi. Da bi opravdala svoje postojanje i svrhu, neko je mora primetiti. Taj neko, bilo da je reč o pojedincu, bilo o masi (ne samo ljudskih) živih bića, naziva se – publika.

Preskočimo ovde doba prvobitnog čoveka, pritom ne umanjivši značaj njegovog divljenja ispred (hajdemo reći) „platana“ Altamire, ili perkusionističkog „koncerta“ milozvučnih tonova koje bi udaranjem kostiju različitih veličina proizvodio muzikalniji pripadnik plemenske zajednice.

36448243 Први концерти са плаћеним улазницама одржани су 1672. године у Лондону, а приредио их је виолиниста и композитор Банистер Prvi koncerti sa plaćenim ulaznicama održani su 1672. godine u Londonu, a priredio ih je violinista i kompozitor Banister

Interesantnije je za posmatranje istorijsko doba u kojem umetnost prestaje da bude na polzu plebsa, već postaje vlasništvo države.

Ako su do sedamnaestog veka crkve i palate bile mesta gde se slušala muzika koju su plaćali prinčevi, dočim su slikare, vajare i arhitekte školovali i apanažirali ne bi li ih motivisali u kreatorstvu, u osamnaestom veku dolazi do bitnog pomaka u odnosu prema načinu percepcije umetnosti.

Mecenstvo ne iščezava, ali umetnost ostaje vezana za tabor čija je moć na izmaku. Ona, po Žaku Ataliju, postaje nesvesno sećanje na hijerarhijski kod čije je formiranje sama kodirala.

Tako se, primerice, „muzika ne sluša; ona se ima“. U Građaninu plemiću Molijer kroz učitelja muzike izgovara: „Bez muzike Država ne može opstati“.

Prvi koncerti sa plaćenim ulaznicama održani su 1672. godine u Londonu, a priredio ih je violinista i kompozitor Banister.

Koncertna dvorana postaje novo mesto na kome se režira vlast. Producenti organizuju koncerte za buržoasku publiku, predstavljajući ih potvrdom njihovog legitimiteta.

Smisao publike 

Jedan od prvih kompozitora koji su potražili izvore finansiranja van kraljevskih dvorova – Georg Fridrih Hendl opisuje publiku u pismu iz 1742. godine: „Plemstvo mi je učinilo čast da za svoj krug otvori rezervaciju od šest večeri, što je napunilo salu koja prima 600 slušalaca, tako da nije bilo potrebe ni jednu jedinu ulaznicu da prodam na vratima. (...) Auditorij je bio sastavljen – pored cveta visokih gospi i drugih ličnosti najvišeg ranga, od nekolicine biskupa i drugih visokih veledostojnika, upravitelja koledža, eminentnih predstavnika sudstva, kao što je vrhovni sudija, vrhovni računopolagač i drugi – i svi su bili toliko oduševljeni poemom da su odmah zatražili da se sledeće večeri priredi repriza“.

Ovaj svojevrsni interludij publikuma slikovito je opisao 1778. godine Volfgang Amadeus ustvrdivši da je atmosfera na njegovom nastupu u pariskom salonu bila „užasna“, jer je ona (publika) „prestala da bude znak izgubljene moći, ali još uvek nije postala apstraktno znamenje nove vlasti; mogao sam, sve u svemu, da sviram i zidovima i stolicama“, rezignirano je zaključio Mocart.

Smisao publike kao nekakvog živog organizma (bez obzira na njen sastav) ostao je neprikosnoven kroz vreme: izvestan broj (najčešće) ljudi okupljenih na istom prostoru i u isto vreme, ili radi nekog zajedničkog cilja – da bi oformili jedno manje-više čvrsto telo, strukturirano prema okolnostima, i svesno svog postojanja.

To je „ta publika“ priredbi i koncerata one tradicionalne relacije, publika koju interpretatori definišu više ili manje dobrom. Oni o njoj imaju neposredan uvid, a upućeni su na međusobnu unutrašnju povezanost.

Trojstvo 

U odnosu na publiku, jedno delo se i samom autoru pojavljuje različito: muzika, recimo, ili film, u koncertnoj ili bioskopskoj dvorani percipira se drugačije nego u studiju.

Sve do ekstremnih slučajeva, kao što beše dvostruki koncert „Riblje čorbe“ i „Zabranjenog pušenja“ na Ušću, 2004. godine (simboličnog naziva „Ostajte ovde“), gde je prethodno interplanetarno proslavljan nastup drugog benda prekinut zvižducima i doletelim limenkama nakon šeste numere.

Očekivanja zatečene publike su bila nešto drugačija od ponuđenog „unca unca štimunga“, čini se.

Funkcionisanje trojstva koje sudeluje u nekoj vrsti magijskog čina: stvaralac (kompozitor), izvođač (aktivni sekundarni stvaralac) i slušalac (fiktivni sekundarni stvaralac) odigrava se, prema Jenkeleviču, u „prostoru koji je osveštan, ludički ograđen prostor umetnosti, i sama njegova ograda određuje čarobno carstvo himera u okeanu ozbiljnih radnji“.

Shvatimo ozbiljno ravnopravnost ovog trojstva; samim tim i publike, fiktivnog sekundarnog kreatora.

Broj komentara 0

Pošalji komentar

Uputstvo

Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, neproverene optužbe, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju bilo kakve vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje je zabranjen na ovom portalu. Komentari se moraju odnositi na temu članka. Prednost će imati komentari gramatički i pravopisno ispravno napisani. Komentare pisane velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i kraćenja komentara koji će biti objavljeni. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu webdesk@rts.rs. Polja obeležena zvezdicom obavezno popunite.

Zaključano: Otključajte povlačenjem strelice u desno ...
utorak, 01. april 2025.
12° C

Komentari

Da, ali...
Kako preživeti prva tri dana katastrofe u Srbiji, i za šta nas priprema EU
Dvojnik mog oca
Verovatno svako od nas ima svog dvojnika sa kojim deli i sličnu DNK
Nemogućnost tusiranja
Ne tuširate se svakog dana – ne stidite se, to je zdravo
Cestitke za uspeh
Da li ste znali da se najbolje gramofonske ručice proizvode u Srbiji
Re: Eh...
Leskovačka sprža – proizvod sa zaštićenim geografskim poreklom