Japanski šahtovi
Japanska kanalizaciona industrija je našla način da promeni sliku koja je prikazuje kao prljavu i lošeg mirisa. Odlučili su da posebno dizajniraju i oslikaju šahtove sa dvanaest hiljada lokalnih kulturno-istorijskih simbola.

U zapadnom delu Tokija za privlačenje turista odabrane su modernije japanske ikone poput Helou Kiti, koja je postavljena celom dužinom gradskog tematskog parka. Mikio Narašima, koji brine o tom ogranku kanalizacionog sistema, kaže da bi voleo da ljudi odvoje malo vremena i svrate u taj kraj da bi videli prvih deset poklopaca sa tim motivom.
Šoji Morimoto, zaljubljenik u tu vrstu umetnosti, kaže da je prvo primetio dva feniksa na šahtovima u mestu Fukui. Posle je saznao da su te ptice od 1945. godine simbol razvoja grada, koji je pre toga bio uništen vazdušnim napadima, a tri godine kasnije i zemljotresom.
„Svaki grad ima specifičnu istoriju i kulturu izraženu u tom dizajnu", rekao je Morimoto, koji je izmislio naziv šahtisti za one koji, kao i on, razmišljaju na ovu temu.
„Dizajnirani poklopci su skuplji, ali oni odražavaju japanski smisao za detalje", primetio je Morimoto.
On je već obišao sve dizajnirane šahtove u okolini, a sad se sprema da putuje malo dalje. Šahtisti kakav je on, obično prave fotografije tih uličnih poklopaca. Ima i onih koji se više interesuju za poklopce „obrasle" biljkom bonsai.
Više od tri hiljade ljudi je prisustvovalo Samitu sa temom dizajniranih šahtova. Ljude privlači činjenica da svaki poklopac predstavlja neku priču i da je čak moguće naići na logo kompanija koje više ne postoje.
Imajući u vidu njihovu veličinu, poklopci se ne mogu sakupljati lako kao marke ili novčići. Ali da bi se zadovoljili kolekcionari i podigla svest o važnosti kanalizacionog sistema u društvu, izrađeno je 1,4 miliona razglednica na kojima su slike više od 290 različito dizajniranih šahtova.
Ove razglednice su besplatne i njihova je svrha privlačenje turista. Obeležene su brojevima hronološkim redom i označene u GPS navigaciji. Ima onih koji veruju da su dizajnirani poklopci pravi japanski kulturni proizvodi i da će potražnja stalno rasti.
U jednom mestu je prošlog oktobra čak organizovana aukcija na kojoj se prodavalo deset korišćenih šahtova, što je oko 40 kilograma gvožđa, svaki po ceni od 28 dolara. Bilo je blizu 200 učesnika aukcije.
Prva dekoracija šahtova u Japanu nastala je pre 40 godina. Ukupno ima više od petnaest miliona poklopaca u Japanu, a samo mali broj je ručno oslikan. Cena običnog poklopca je oko 600 dolara, a dizajniran i oslikan dostiže i duplu vrednost.
Priredila Nataša Todorović
Uputstvo
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, neproverene optužbe, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju bilo kakve vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje je zabranjen na ovom portalu. Komentari se moraju odnositi na temu članka. Prednost će imati komentari gramatički i pravopisno ispravno napisani. Komentare pisane velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i kraćenja komentara koji će biti objavljeni. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu webdesk@rts.rs. Polja obeležena zvezdicom obavezno popunite.
Broj komentara 3
Pošalji komentarlepo
umetnost je svuda, prelepa ideja!
Poklopci za šaht
Nadležni bi trebali da se povedu primerom Japana, naročito onim delom za GPS. Lakše bi se ušlo u trag kada se pokradu sa naših ulica....A možda se i dekorišu tako kao u Japanu pa bi ovi što kradu mogli da imaju i poneko umetničko delo u posedu.
Top Gear
Izgledom poklopaca šahtova su bili zatečeni i James May i Richard Hammond kada su snimali specijal u Japanu.