petak, 22.02.2019, 07:30 -> 09:22
Izvor: RTS
Autor: Olja Miletić
Domaći brendovi u rukama stranaca – korist obostrana
Prodaja Bambija izaziva veliku pažnju. Najava da će i Knjaz Miloš promeniti vlasnika pokazuje da je i Srbija postala deo svetskog trenda. Nacionalni brendovi postaju globalni i zemlju porekla na najbolji način predstavljaju u svetu.
U Srbiji trenutno ima manje brendova nego pre tridesetak godina. Knjaz Miloš, Plazma, Jafa keks, Smoki, Rosa bili su nacionalni, pa regionalni – a sada su globalni brendovi.
I Dačija odavno nije rumunska, britanski Mini automobili su deo BMV-a, a čuveni fudbalski klubovi Mančester siti i Pari Sen Žermen su u vlasništvu arapskih bogataša.
Iako imaju najveću cenu, uvek nađu kupca koji investira, unapređuje i širi proizvodnju i tržište, obrazuje zaposlene.
"Dobro je da su investitori kao što je Koka-Kola došli u Srbiju i da žele da ulažu i da ostanu u Srbiji. To znači da prepoznaju vredne proizvode i imena brendova koji imaju potencijal da se razviju i na globalnim tržištima. To je velika mogućnost i za nas da se razvijamo. Ti brendovi su na neki način i naši predstavnici u svetu, čuće se mnogo više na jedan bolji način o tome šta sve Srbija može da proizvede", kaže Nataša Pavlović Bujas iz "Blumen grupe".
Napominje da domaća radna snaga ostaje, kako u proizvodnji tako i u menadžmentu, stiče nova znanja, pa se na taj povećava snaga Srbije da se bori na drugim tržištima.
Ono što stranci kupuju nisu fabrike i zaposleni, nego ime koje je poznato, recepturu brenda, tržišno učešće, koji garantuju profit.
Kada proizvodnja i prodaja jedne domaće firme pokriju sve ciljne grupe u zemlji, normalno je da se teži svetskom tržištu. Koka-Kola, koja je kupila Bambi, jeste najprodavaniji svetski brend čije je tržište ceo svet, pa će tako i Plazma postati planetarni proizvod.
Šta je mana?
Međutim, pored mnogih benefita, ove transakcije imaju i jednu manu. Sav profit pripada stranom partneru i oni ga mogu izneti iz zemlje.
"Kada govorimo o našim kompanijama i kupovini stranih brendova, moram da kažem da se to negde već dešava, poznat je primer Fruktala. I imamo domaće kompanije koje imaju veliko učešće na drugim tržištima, i bore se tamo sa svojim brendovima. One nisu prisutne u javnosti jer to nije prepoznato kao potencijal naše privrede, ali poznato je da u IT sektoru naša preduzeća imaju veliko učešće. Imamo sjajnih primera u tekstilnoj industriji takođe – poizvođače koji neguju ne samo kvalitet i portfolio svojih proizvoda, već grade i brend koji je internacionalno prepoznatljiv. Oni imaju priliku, i to će se sigurno dešavati, da takođe učestvuju u tržišnim utakmicama i da otkupljuju i investiraju i u neke druge druge internacionalne brendove", ističe Pavlović Bujas.
Neke velike svetske firme, kao na primer ruski Gasprom, smatraju da treba zadržati nešto što predstavlja nacionalni identitet zemlje, što razvija nacionalni duh.
Država može da ostane ili postane vlasnik ako joj je nešto bitno, kao što su neke odlučile da zadrže nacionalne avio-kompanije, iako su neprofitabilne.
Najbolje brendove kupuju i mnogi svetski investicioni fondovi čiji je prevashodni cilj uvećanje kapitala. Investiraju i unapređuju novokupljenu firmu i kada joj uvećaju cenu – obično sledi prodaja.
Pošto kapital ne trpi nikakve rizike i da ne bi pobegao, sve države se trude da što više unaprede političku stabilnost i ekonomski ambijent.
Uputstvo
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, neproverene optužbe, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju bilo kakve vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje je zabranjen na ovom portalu. Komentari se moraju odnositi na temu članka. Prednost će imati komentari gramatički i pravopisno ispravno napisani. Komentare pisane velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i kraćenja komentara koji će biti objavljeni. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu webdesk@rts.rs. Polja obeležena zvezdicom obavezno popunite.
Broj komentara 12
Pošalji komentarStrane kompanije
ovde kupuju domace firme ne da bi ih prosirile i promovisale u svetu, nego da bi ih ugasile i nametnule svoj proizvod. I naravno, uglavnom je kvalitet tih proizvoda daleko losiji nego u zemljama odakle poticu...
stop
Ne dam srpske izvore strancima! Nikako ne treba prodavati vodu! Uskoro će svet imati manjak pijaće vode a mi hoćemo da je prodamo strancima. Stop prodaji prirodnih bogatstava zemlje bilo kome. Neću da mojoj deci Koka kola naplaćuje vodu.
penzijski fondovi
@Cemu nervoza...
Normalno ja kao obican covek u svakom trenutku cu gledati da plasiram svoj visak novca ustedjevine u neki fond koji operise globalno na berzama i koji direktno kupuje/prodaje svoje udele u akcijama i na taj nacin uvecava vrednost fonda u kojem sam i ja suvlasnik s jednim malim promilom vrednosti,ali dovoljno da mogu se koliko toliko ponadati da cu imati solidnu dividendu kada budem otisao u penziju i ne zavisim samo od nacionalne penzije koju cemi vlada odlucivati njenu vrednost koliko mi sleduje.To sto ce neko u svetu ili Srbiji da jede Plazma keks meni ide u korist kao stedise u fondu koji je plasirao kapital u Coca Coli.
Cemu nervoza...
mi smo ionako svi prodati .Pa ko pita obicnog coveka ,i molim vas navedite mi razliku obicnog coveka u Americi ,Kanadi ,Srbiji ,Moldaviji ,Francuskoj ,Kambodzi ...obicni smrtnici koje niko ne pita nista ,potrosni papir ,....
U Austriji...
... se Plazma keks prodaje pod imenom Lane, u sličnom pakovanju (ne istom). Toliko o brendu.
Članak treba da nas ubedi da je dobro prodati ono što funkcioniše i donosi profit, a da mi radimo za plate. Nestle je kupio Cipiripi, pa šta je bilo? Nisu stranci ovde da od naših brendova prave svetske brendove, to mi moramo sami da uradimo. Stranci su ovde da zarade.
Glupost
Ovaj prilog nema veze sa mozgom... Šta nam nabrajate svetske globalne brendove i ko je njihov vlasnik? Zna se da smo mi mala zemlja se smešnim tržištem a to što su neke strane kompanije kupile domaće znači samo masovna proizvodnja i pad kvaliteta za domaće tržište koji je ionako bio upitan.
Globalno predstavljanje
U Holandiji ces 'Plazma' keks i i par drugih prizvoda naci samo u turskim radnjama i rijetkim "nasim". U velikim lancima ga nema i ne vjerujem da ce i poslije ovoga biti drugacije.
Naslov
Tek na pola teksta spominjete mane. Trebalo je da rec "mane" bude u naslovu! Kako je moguce da imamo obostranu korist? Oni - (kupci) i maju korist jer kupuju razradjen posao. Mi smo na čistom gubitku jer zarada odlazi od nas, znači sav ulozen trud i rad za recimo "Bambi" sada neko drugi poseduje, a zašto, jer pratimo svetsku politiku globalizacije. Šta mi ima da prodajemo Plazmu u New Yorku? Kao treba nam triion para. Sami sebi i nama sečete granu na kojoj sedimo.
Kajmak
U prevodu, sav kajmak će da se pokupi iz Srbije i iznese u džepovima Koka-kole...
Mala mana "uspjeha"
Šta je mana?
Međutim, pored mnogih benefita, ove transakcije imaju i jednu manu. Sav profit pripada stranom partneru i oni ga mogu izneti iz zemlje.