ponedeljak, 04.06.2012, 07:30 -> 14:53
štampajVinjete po kilometru
Sistem naplate putarina u Evropi prodajom vinjeta je u krizi. Koncesionari traže naplatu po kilometru. Poljska razmišlja da puteve ponudi privatnicima. Na našim putevima prošle godine bilo je 30 odsto manje kamiondžija u odnosu na 2010. godinu.
Saobraćaj na auto-putevima u Evropi je u konstantnom padu, a taj pad u poslednje četiri godine dostigao je čak 30 odsto, kaže statistika udruženja koncesionara i vlasnika auto-putnih mreža Evrope. Na kongresu održanom u Torinu moglo se čuti da je prošle godine saobraćaj u proseku bio manji za čak 10 odsto, a uzroci su ekonomska kriza i smanjivanje broja šlepera i kamiona zbog manjih privrednih aktivnosti.
Dosadašnji sistem naplate putarina u Evropi prodajom vinjeta je u krizi, jer države EU više ne mogu iz budžeta da dotiraju izgradnju i održavanje putne mreže. Čak i najbogatiji poput Nemačke, gde se ne naplaćuje putarina, za tri godine suočiće se sa problemom održavanja puteva.
Kalistratos Dionelis, sekretar Udruženja koncesionara auto-puteva Evrope, kaže da se putarina do 2015. mora standardizovati u celoj Evropi.
"Naplata treba da bude isključivo po kilometru, i to tako da cena bude ista za sve. Usluga se mora, takođe, standardizovati i mora se znati šta se naplaćuje. Novost je da će se celoj Evropi ukinuti vinjete do 2015. godine i da će svi preći na naplatu po kilometru", kaže Dionelis.
Poljska već ražmišlja da puteve ponudi privatnicima. Jezdimir Solijevič iz "Poljskih auto-puteva" kaže da su u toj zemlji imali sistem naplate putem vinjete, ali da to je više nemoguće.
"Jednostavno, para za donaciju nema i država je počela da prodaje delove auto-puta privatnicima, a jedini uslov je da oni, 20 ili 40 godina po isteku zakupa puteve vrate državi u upotrebljivom stanju, a do tada da ih održavaju i naplaćuju putarinu", navodi Solijevič.
U Francuskoj imaju proračun da bi zbog krize cena putarine morala da se menja kao na berzi skoro svakodnevno, ali takođe kažu da je visoka cena benzina i dizela sklonila kamiondžije sa puteva Evrope i vratila transport robe na železnicu.
"Gubimo bitku, železnica je trenutno efikasna i ima manje praznog hoda. Jeftinija je za prevoz za oko 40 odsto, a po brzini približila se kamionskom prevozu. Ukoliko ovako ostane, možemo očekivati još pada u saobraćaju", kaže Žan Meskjui iz "Auto-puteva Francuske".
Pad tranzitnog saobraćaja u Evropi, vidi se i u Srbiji. Prošle godine na našim putevima bilo je 30 odsto manje kamiondžija u odnosu na 2010. godinu. Čak je i na najfrekfetnijem pravcu u Evropi–Istanbul–Minhen, na kojem se nalazi i Srbija, promet opao za 15 odsto, kažu statistike Evropskih putara.
Uputstvo
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, neproverene optužbe, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju bilo kakve vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje je zabranjen na ovom portalu. Komentari se moraju odnositi na temu članka. Prednost će imati komentari gramatički i pravopisno ispravno napisani. Komentare pisane velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i kraćenja komentara koji će biti objavljeni. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu webdesk@rts.rs. Polja obeležena zvezdicom obavezno popunite.
Broj komentara 19
Pošalji komentar