четвртак, 11.04.2024, 20:55 -> 21:53
Млади на моторима и безбедн(иј)а вожња – кацига и прилагођена брзина обавезни
Највећи број мотоциклиста у саобраћајним незгодама је узраста од 19 до 25 година, истиче председник Асоцијације за безбедност мотоциклиста др Владимир Јевтић. Наводи да је важно да возачи прилагоде брзину и носе одговарајаћу заштитну опрему – рукавице и хомологовану кацигу. Родитељима саветујем да деци која испуњавају старосну границу за вожњу не бране да управљају мотоциклима, већ да им пруже безбедну обуку, каже Јевтић.
У последњој деценији, у Србији је вишеструко увећан број мопеда, скутера и мотоцикала, а председник Асоцијације за безбедност мотоциклиста проф. др Владимир Јевтић истиче за РТС да је у том контексту важно говорити о безбедности мотоциклиста у саобраћају.
"Постоје две врсте пада са мотоцикла – једна када паднете, клизате и ударите у неку препреку. При брзини од 50 до 60 километара на час, нажалост, долази до унутрашњих повреда и крварења. Зато је важно да постоји заштитна опрема. То вам је исто као код заштитног појаса у аутомобилу – дете од двадесетак килограма у тренутку ударца има силу од 400 килограма", каже Јевтић.
Наводи да је друга врста пада када мотоциклиста падне и клиза, без ударца у препреку.
"Ту је опрема готово потпуно делотворна", објашњава саговорник РТС-а.
Прилагођавање брзине кључно
Јевтић упозорава да брзина од 50 километера на час уопште није мала и да је велика шанса да ће се мотоциклиста повредити, али да зависи од околности.
"Али са одговарајућом опремом су такође велике шансе да ће онај који управља мотоциклом бити и заштићен", указује председник Асоцијације за безбедност мотоциклиста.
Јевтић наглашава да је зато веома важно којом брзином се управља моторним возилом.
"Ако возите брзином од 200 километара на час, вама треба око 250 метара да станете од тренутка када сте почели да кочите. Све у тих 250 метара може бити препрека, а свака од њих потенцијално је фатална", илуструје Јевтић и пореди још један пример са просечном брзином на ауто-путу, од 130 километара на час.
"При тој брзини, требало би вам око 120 метара да се зауставите – што је око 24 аутомобила који су у том тренутку препреке", каже саговорник.
"Највећи број незгода код младих од 19 до 25 година"
Јевтић истиче и да је највећи број жртава у саобраћајним несрећема мотоциклиста старости од 19 до 25 година, а да је шанса да се неко озбиљно повреди на мотору 20 пута већа него код аутомобила.
"Код младих возача постоји импулсивна реакција на гас, када адреналин почне да ради, и онда дође до проблема. А ви за то имате око три секунде да реагујете. Мора да постоји опрез", сматра Јевтић.
Родитеље младих возача, и саме возаче, саветује да никада не купују мотоцикле без АБС кочионог система.
Савети родитељима и младим возачима
Стрчњак за безбедност у саобраћају саветује родитеље и да не бране младима изнад 16 година да пробају да возе мотоцикле уколико изразе жељу.
"То што ће неко да им забрани да возе може да доведе до проблема, јер ће онда пробати да возе код неког другог. Ми имамо и тренинге где се млади уче безбедној вожњи, то је једно од решења", наглашава Јевтић.
Сматра и да је кључан савет да се обезбеди одговарајућа заштитна опрема.
Заштитна опрема – хомологоване кациге и рукавице
Саговорник РТС-а истиче да се велики број несрећа и незгода дешава у условима градске вожње при чему већина возача нема кациге, рукавице и другу заштитну опрему за мотоциклисте.
"Најчешћи изговори су да прелазе кратке раздаљине и да у таквим ситуацијама не користе кациге и другу опрему", наводи Јевтић уз напомену да кацига мора да буде хомологована, јер је 75 одсто повреда настало услед неодговарајуће опреме за заштиту главе возача.
"То значи да је испитана и да уколико дође до ударца главе у ивичњак неће доћи до фаталне повреде, јер је немогуће да пукне шкољка кациге. Дакле, требало би да буде хомологована и закопчана", закључује Владимир Јевтић у разговору за РТС.