Električni automobili u Srbiji, nedostaju „pravila igre“

Beogradski sajam automobila prvi put je ponudio električne automobile za prodaju. Reč je o svega šest vozila čija se cena kreće od 31.000 do 160.000 evra. Ovi automobili u Evropi se prodaju nekoliko godina ali tamo, za razliku od našeg tržišta, imaju subvencije države, pa su njihove cene daleko niže. Pored subvencije za kupovinu, vlasnici ovih vozila uživaju u pogodnosti besplatnog parkinga, vožnje žutom trakom i punjenja strujom u periodu do tri godine. Uz električna vozila, nude se i hibridna vozila - kombinacija struja i benzin - njih je čak 50 u ponudi.

Vožnja na struju koja je pravi hit u skandinavskim zemljama i u mnogim evropskim metropolama polako dolazi i kod nas. Automobili koji se nude u Srbiji, električni „golf“, „be-em-ve“ serije I-3 i „tojota prijus“ imaju domet od 300 kilometara, što je dovoljno prosečnom srpskom vozaču da ode na posao i vrati se.

29654151
29654151 Pripremio Dragan Milutinović

Cena vožnje na 100 pređenih kilometara iznosi tri do četiri evra, što je zanemarljivo u odnosu na sadašnje cene nafte i benzina. Naravno, postavlja se pitanje punjača kojih sada nema, tako da su produžni gajtan i kućna utičnica jedine alternative za punjenje koje nekada može biti i do osam sati.

„Praksa kaže da su, u nerazvijenim zemljama, kupci ovakvih automobila u početku prinuđeni da pune automobile iz kućnih punjača. Mi ćemo pokušati sve da brzo u našim servisima, diler-mreži, tržnim centima i hotelima napravimo punjače kao mrežu za buduće kupce“, rekla je Aleksandra Đurđević iz „Delta motorsa“.

Upoređivanje cena kod nas i na razvijenijim tržištima govori da su državne subvencije ponekad pola cene vozila, kao stimulans da se ono kupi. Tu subvenciju plaćaju oni koji zagađuju okolinu, a ne poreski obveznici tih država. Tako na primer, registracija starijih automobila od 10 godina preko 2.000 kubika više košta, dok noviji automobili standarda „evro 6“ imaju poreske olakšice.

„Spremni smo da naporno radimo sa vašim vlastima i vladom, sa svima koji mogu da pomognu da napravimo pravičan i jasan sistem nagrada i kazni kada je ekologija u pitanju. Jedino tako možemo očekivati neke bolje rezultate u prodaji hibridnih i elektro vozila. Mi smo spremni i da damo tehnologiju i da u obliku donacije postavimo punjače, samo nam trebaju uslovi“, kaže Kensuke Tićuja iz „Tojote“.

Srbiji treba oko 1.000 punjača do 2020. godine. Privredna komora Srbije pokrenula je akciju da se okupe svi da bi se prvo definisao zakonski okvir i stanadardi koje moraju da ispune oni koji punjače postavljaju.

Raduje inicijativa da možemo i u domaćim fabrikama i sa domaćim stručnjacima da napravimo punjače, samo nedostaju pravila igre.

Broj komentara 13

Pošalji komentar
(petak, 31.mar.2017 10:23)
trla baba dlan

bravo

Samo jedno bravo

(ponedeljak, 27.mar.2017 14:21)
anonymous

Zabraniti subvencije za automobile

Zemlje o kojima pričate imaju standard koji je najmanje 10 puta iznad našeg, kao i potpuno odsustvo većine problema sa kojima mi još nismo ni počeli da se borimo (korupcija, kriminal, siledžijstvo, bahatost, nekultura, nevaspitanje). Takođe, tamo te jeftinije električne automobile može da priušti gotovo svako, pa subvencije i imaju smisla. Kod nas većina nema para ni za bicikl, automobil predstavlja odraz krajnjeg luksuza (pogotovo uz cene goriva koje su iste kao kada je barel bio 150 dolara, iako je sada tri puta jeftiniji), pa bi subvencije za električne automobile značile samo da osiromašeni narod plaća bogatašima automobile. Ne dajte. Zabranite jednom svim zakonima da država predaje bogatašima i kriminalcima narodne pare! Ko je bogat i hoće da se pokaže, neka sam plati, iz svog džepa. I zašto ne pričate o tome kako u normalnim zemljama studenti bez problema dobijaju i stambene kredite koje mogu da otplaćuju od bilo kog poslića, sa pola radnog vremena, pa da mogu i da putuju i da završe fakultet? Dajte kampanju da tako bude i ovde. Naredite bankama da daju stambene kredite studentima i da im oni mesečno plaćaju trećinu para koje tipičan student može da zaradi, što je verovatno oko 7 hiljada dinara. Eto prave prilike za rešavanje brojnih problema. Manite se više te ideje da mi tajkunima plaćamo da lepo žive i da se šepure.

(ponedeljak, 27.mar.2017 13:06)
anonymous

Tesla

A gde je Tesla Motors, to je automobil a pored auta i cela kuća može da se konvertuje na obnovljive izvore, da je naša vlada spremna pa da udje u razgovore sa Tesla Motors i da im da zemljište da grade giga fabriku za koju se sada cela Evropa lomi da osvoji Elona da kod njih gradi, mi bar imamo konekciju sa imenom Tesla pa verujem da možemo da idemo na tu kartu :)

(ponedeljak, 27.mar.2017 11:55)
Ivan Zgrozeni

Zgrozen sam

Jeftino i cisto? Ni jeftino ni cisto. Struja se dobija sagorevanjem lignita. Prvo se unisti zemljiste pa se nakon izbacivanja ogromne kolicine ugljen-dioksida i sumpora u atmosferu proizvede struja koja se dalekovodima za ciju je izgradnju takodje moralo da se zagadi zeljiste uz velike gubitke pri prenosu do potrosaca pune akumulatori proizvedeni zagadjivanjem zemljista i atmosfere. Da bi ovo bilo isplativo mora se izvesti knjigovodstveni hokus-pokus sa raznim subvencijama. Posto Srbija ne proizvodi takve automobile a EU je primorava da prihvati EU standarde jasno je da smo u kolonijalnom odnosu. Ponizavajuce.

(ponedeljak, 27.mar.2017 10:51)
anonymous

......

Nije državi u interesu da ljudi kupuju elektro automobile jer na benzinu se više zarađuje i zagađuje a hibridi su bolja rešenja ali kupovna moć građana je niska tako da se i dalje voze starija vozila

(ponedeljak, 27.mar.2017 10:35)
anonymous

E svasta

Pa nema ni metan pumpi a kamoli elektricni.Pozdrav iz Vrsca

(ponedeljak, 27.mar.2017 09:41)
anonymous

PUNJACI

su najbitnija stvar. Ovde na zapadu, velike robne kuce koje imaju svoj sopstveni parking, imaju od 4 do 8 mesta sa punjacima specijalno za vlasnike ovakvih automobila. Neki od njih su cak bezplatni. To znaci ako ides sa elektricnim automobilom u centar velikog grada na posao, u toku posla koristis punjac i jos i ne placas parking (ili placas ali sa popustom). Kod nas niko nije zainteresovan jer nema dovoljno novca da nas prosecan covek kupi takav automobil.

(ponedeljak, 27.mar.2017 09:02)
Vujadin

Hoću da vlast pomogne!!

Pa za šta sam vas glasao?!?

(ponedeljak, 27.mar.2017 08:34)
anonymous

Tacno!

U ovom trenutku tu nema racunice.

Kada se sistemski iz kamena cedi svaki dinar da bi se popunile razne rupe za razne troskove koje pokrivaju subvencije za neke druge investicije odnosno investitore onda je jasno da elektricni automobili nisu u fokusu bar kod nas.
Mnogo toga se moze razumeti medjutim nas privatni privredni sektor se sam ocajnicki bori da zaradi za sebe, banke, drzavu (porezi I takse) tako da tu ne vidim nikakav posticaj drzave gde treba da postoji a da se stvori visak kapitala sto u privatnim firmama sto u sirem bogatstvu ljudi.
Elektricni automobili ce postati stvarnost u nasoj zemlji kada I drugi oko nas budi imali takve u siroj upotrebi.
Nije jasno zasto stalno kaskamo u svemu, u zakonima, razvoju, obrazuvanju, upotrebi novih tehnologija I nigde nismo lideri ili odmah iza lidera. Nekad sam zakon (ispisane reci na papiru) mogu podsteci ljude da rade I zarade, bez dobre volje, dobre namere I kapitala nema napretka.
Moram dodati mnogo je tuzno I u nasoj stavrnosti nije nam do smeha.

(ponedeljak, 27.mar.2017 08:01)
anonymous

Kom

Da li neko može da zamisli/izračuna štetu na dnevnom nivou za budžet Srbije ako bi samo 5% vozila prešlo na električan pogon? Pa još da država iz tog istog budžeta subvencioniše kupovinu tih vozila zbog ekologije?

Vidi još

Uputstvo

Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, neproverene optužbe, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju bilo kakve vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje je zabranjen na ovom portalu. Komentari se moraju odnositi na temu članka. Prednost će imati komentari gramatički i pravopisno ispravno napisani. Komentare pisane velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i kraćenja komentara koji će biti objavljeni. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu webdesk@rts.rs. Polja obeležena zvezdicom obavezno popunite.

Zaključano: Otključajte povlačenjem strelice u desno ...
četvrtak, 13. mart 2025.
18° C

Komentari

Dvojnik mog oca
Verovatno svako od nas ima svog dvojnika sa kojim deli i sličnu DNK
Nemogućnost tusiranja
Ne tuširate se svakog dana – ne stidite se, to je zdravo
Cestitke za uspeh
Da li ste znali da se najbolje gramofonske ručice proizvode u Srbiji
Re: Eh...
Leskovačka sprža – proizvod sa zaštićenim geografskim poreklom
Predmeti od onixa
Unikatni ukrasi od oniksa