Брутална сеча радне снаге у "Нисану"

Познати јапански произвођач аутомобила "Нисан" затвориће седам фабрика и отпустити укупно 20.000 радника до 2027. године.

Трећи највећи произвођач возила у Јапану "Нисан" ће до марта 2027. отпустити 20.000 радника, чак 11.000 више него што је најављивао прошле године, саопштио је нови генерални директор компаније Иван Еспиноза.

Жртве реструктуирања сигурно ће бити фабрике у Тајланду и Аргентини, а смањивање радне снаге се планира и у Јапану. 
Предстојеће болне реформе, у којима ће радна снага бити редукована за 15 посто, последица су великог губитка од 670 милијарди јена (четири и по милијарде долара), који је компанија претрпела у прошлој фискалној години, која се окончала 31. марта ове календарске.

Основни узрок тог дефицита, поред пада продаје на великим тржиштима Кине и САД, је сама структура компаније, која генерише превелике трошкове, рекао је Еспиноза, који је иначе пореклом из Мексика и у "Нисану" ради од 2003.

"Нисан" је објавио и да одустаје од изградње нове фабрике литијум-ферофосватних батерија на острву Кјушу, које су требале да смање трошак производње његових електричних аутомобила за око 20 одсто, а у коју је планирао да уложи 1,1 милијарду долара.

Одступање не мора да значи пропаст

Ово, међутим, није први пут да је "Нисан" у ситуацији где мора да отпусти 20.000 радника. Исто је учинио 1999. године, када је, прецизно речено, посао изгубило 21.000 људи. 

Тада је на кормило компаније дошао либанско-бразилски бизнисмен Карлос Гон, кадар француског "Реноа", с којим је "Нисан" тада ушао у савез.

Гон, сада одметник од закона у бекству од јапанских судова, осим рационализације, са собом је донео француски капитал и покренуо потпуно нове линије аутомобила атрактивног, футуристичког дизајна који су компанији брзо донели пуно обожавалаца. Илустрације ради, "Нисан" је у тој 1999. био произвео 4,8 милиона возила, док је у 2014. светло дана у његовим фабрикама угледало чак 8,3 милиона аутомобила.

Међутим, Гон је, практично, свргнут 2018. године под унутрашњим оптужбама за самовољу и диктатуру, да би онда био пријављен и властима, које су га извеле на суд због присвајања имовине компаније.

Од тада "Нисан" је на мукама, упрљане репутације и без праве стратегије - у прошлој фискалној години продао је само 3,35 милиона возила, 40 посто мање него у задњој години Гонове владе.

Нови вођа жртвено јагње?

Сада је на челу "Нисана" поново један странац, што потврђује старо правило да у Јапану на кормило домаћих компанија странац долази када је потребно направити непопуларне крупне резове за које домаћи стручњаци не желе да узму одговорност - њихова логика је да ће странац ускоро морати да оде, док ће они морати да остану, те да је зато боље да врући кромпир ставе у руке странца и сво незадовољство усмере на њега.

"Нисан" поново тражи партнера, који би га спасао потонућа. Претходни генерални директор Јапанац Макото Ућида покушао је да кокетира са домаћом корпорацијом "Хонда", али није успео да је привуче, јер су у тренутно другом највећем јапанском произвођачу четвороточкаша прозрели чињеницу да је "Нисан" финансијски и организационо слабији него што би желео да призна и да је његова намера да се одржи и поврати користећи репутацију и финансијско здравље "Хонде".

Док је Ућидин "Нисан" прижељкивао равноправно партнерство, "Хонда" је хтела да у потпуности преузме "Нисан", односно, учини га једном од компанија у саставу своје групе.

Сада када је на врху "Нисана" поново странац, може се очекивати да он, осим масовног отпуштања, узме на себе још један непопуларни потез - спајање са неком страном корпорацијом.

И заиста четрдесетшестогодишњи Еспиноза, који је на дужност ступио 1. априла, непосредно пред преузимање кормила "Нисана" је новинарима у Јапану изјавио да неће бити табуа када је у питању потрага за новим партнером, што се тумачи као отвореност за повезивање и са компанијама из иностранства и онима које не долазе из области аутомобилске индустрије.

То се нарочито односи на дивовског тајванског произвођача електронике "Фокскон", који је своје огромно богатство изградио на паметним телефонима, а који настоји да продре у аутомобилску индустрију и око држи управо на "Нисану".

Еспиноза је крајем марта рекао и да ће главни задатак "Нисана" у наредних десет година бити да развије способност да у целини производи паметна возила, те скрати просечно време потребно за развој новог модела са 55 на 37 месеци.

Читај ми!