среда, 05.11.2025, 05:55 -> 06:00
Токијски сајам аутомобила – између традиције, технологије и борбе за публику
Генерални директор компаније "Тојота" Акио Тојода на штанду своје фирме на сајму аутомобила у Токију одговарао је на питања радозналих грађана. Организатори традиционалног сајма аутомобила у Токију боре се да у вртлогу технолошких и економских промена задрже интересовање публике и излагача.
У јапанској престоници Токију одржава се сајам аутомобила, велики двогодишњи догађај, који обично окупља више од 200 фирми, произвођача возила и делова.
Трећег новембра на штанду највећег јапанског и светског произвођача возила компаније "Тојота" неочекивано се појавио генерални директор тог гиганта Акио Тојода, који је без оклевања позвао неколико стотина окупљених посетилаца да га упитају све што их занима.
Посетиоци су хтели да знају шта шеф најбогатије јапанске компаније предвиђа за будућност аутомобилске индустрије, шта га покреће и да ли заиста не воли електрична возила.
Шездесетдеветогодишњи стратег је 2023, након 15 година на функцији председника компаније, свакодневно управљање препустио једном од млађих руководилаца, Кођију Сатоу. Био је мишљења да би Сатоу могао боље да одреагује на промене које доносе савремене технологије, пословни трендови и законске одредбе на крупним тржиштима попут Европске уније и Кине, које фаворизују управо возила на чисто електрични погон.
Тојода, који се сада бави општом стратегијом развоја и односима са деоничарима је, наиме, познат по схватању да, иако у ЕУ и Кини постоји велики заокрет ка електричним возилима, будућност аутомобилске индустрије још увек није одлучена. Сматра да и даље постоји простор за развој хибрида, возила са горивном ћелијом, па чак и аутомобила са мотором на унутрашње сагоревање који као гориво користе водоник.
И у опуштеном разговору са посетиоцима сајма у Токију Тојода је поновио да није против електричних возила самих по себи, али да није ни за то да она буду једини правац развоја, односно једино средство превоза у будућности.
Упитан шта га мотивише, Тојода је скромно одговорио да нема ничег посебног, али да се труди да остане у доброј форми да би могао да учествује у аутомобилским тркама.
"Ја просто волим аутомобиле и вероватно је то највећи извор мотивације за мене", рекао је Тојода и нагласио да се управо вратио са једне од трка у граду Окајами.
Тојода, иначе, у возилима своје компаније – често у сврху испитивања – учествује у тркама издржљивости код куће и у иностранству, попут оне подно вулканске планине Фуђи или оне у Нирбургрингу.
Тај потомак оснивача "Тојоте" и најважнији индустријалац у држави обично наступа под псеудонимом Моризо Киношита.
Одговарајући на питање грађана о будућности аутомобилске индустрије и томе како ће изгледати превоз и свакодневни живот људи, Тојода је рекао да није сигуран, али и да је чувени инвеститор Ворен Бафет једном приликом одлучио да уложи у "Тојоту" када му је на исто питање искрено признао да не зна шта ће се дешавати у будућности.
Тојода је истакао и да сматра да је, када је у питању изградња будућности, добро да међу руководиоцима постоји неко ко је лидер у смислу да може да упути друге шта да чине и покрене их, те око себе окупи тим који ће га бодрити.
Борба за посетиоце
Сајам аутомобила у Токију, који се одржава још од 1954. године и уз Франкфурт, Женеву и Детроит представља једну од најважнијих приредби тог типа у свету, пре две године је преименован. Старо име "Токијски мотор шоу" напуштено је у корист назива "Јапански шоу мобилности".
Тиме се јавности хтело ставити до знања да ће он надаље поред аутомобила, камиона, аутобуса и мотоцикала на разне врсте погона редовно укључивати и друге форме превоза – попут возила која подсећају на столице или кутије са три или више точкова, али и возова, чамаца и летећих таксија.
Организатори, Јапанско удружење произвођача аутомобила (ЈАМА), на тај начин су желели да испрате технолошке промене – раст броја различитих форми превоза – али и да удахну нови живот том традиционалном сајму, који је 1991. године остварио рекорд од 2,1 милион посетилаца. Након постепеног клизања, у 2019. је доживео нагли и забрињавајући пад.
Наиме, те године, пред епидемију новог вируса корона, изложбу возила у Токију је видело само око 700.000 људи, што су стручњаци у Јапану приписали растућем процепу између трендова и развоја аутомобилске индустрије и онога што прижељкују купци.
Док се у Европској унији све више законски подстиче улагање у електрична и еколошка возила, а напредује развој аутоматизованих четвороточкаша, многи љубитељи аутомобила нису одушевљени тим променама. Они и даље желе да возе снажне машине, да осете звук мотора и уживају у ентеријеру од коже и дрвета, а не да препусте управљање компјутеру и седе у тихој, безличној љусци која се креће сама.
У Токију су зато, након што се пребродила епидемија, с обзиром на то да се основни правци технолошког развоја индустрије не могу променити, покушали да поврате публику тако што су изменили карактер сајма.
Произвођаче аутомобила и мотоцикала су позвали да представе и своје чамце, авионе и друге производе, чак и оне који нису везани за мобилност, међу учеснике укључили стартап компаније и универзитете, те отпочели продају сувенира попут дуксева и капа.
Тако су ове године у изложбеном простору компаније "Јамаха", која се пре епидемије представљала искључиво својим мотоциклима, приказани и бубњеви и софтвер за синтезу гласа те корпорације, пошто она продукује и музичке инструменте, док су се на штанду фирме "Хонда" нашли и мотори за глисере, па чак и макета пословног млазног авиона у природној величини.
Борба за излагаче
У складу са технолошким променама, и ове године на Јапанском шоу мобилности у Токију се могао видети летећи такси америчке компаније "Џоби", чији развој финансира "Тојота".
На жалост публике у Земљи излазећег сунца, мада су се појавили јужнокорејски произвођачи "Хјундаи" и "КИА", као и прошли пут одсутни су произвођачи из Италије, Француске и САД.
Чак нема и неких немачких компанија чија су возила популарна у Јапану, као што је "Фолксваген" и фирме у његовом власништву попут "Поршеа" и "Аудија".
Узроци изостанка су све од унутрашње кризе у њима, преко слабљења значаја јапанског тржишта за њих у поређењу са Кином и југоисточном Азијом, до економских губитака изазваних Трамповим царинама и опште геополитичке неизвесности проузроковане економским ратом САД и Кине.
Када су Американци у питању, мада су прошле године "Џенерал моторс", "Форд", "Крајслер" ("Стелантис") и "Тесла" заједно продали само 16.000 возила у Јапану, те, генерално, осим "Тесле", не улажу у продајну мрежу у Земљи излазећег сунца, ове године се очекивало да ће, у светлу притисака Трампове владе на Токио да "уклони нецаринске баријере" увозу америчких аутомобила, они учествовати како би успоставили основе за свој (поновни) уплив на јапанско тржиште.
Упркос приметном одсуству европских и америчких компанија, догађај у Токију, тврде познаваоци прилика, заправо је један од познатих светских сајмова аутомобила који се релативно добро држи, јер је током претходног одржавања у 2023. успео да окупи чак 1,1 милион посетилаца.
И ове године је врло солидно посећен, јер у далекоисточној царевини, упркос великим концептуалним променама у аутомобилима, још увек постоји култ тих машина и јер су се организатори постарали да обезбеде додатне садржаје као што су богата гурманска понуда за посетиоце или забава за децу.
Штавише, учешће је узело више од 500 компанија из аутомобилске, електронске и хемијске индустрије.
Јапански медији су истакли чињеницу да је на њему компанија "Тојота", као посебан бренд, у свом шпалиру производа лансирала марку "сенчури", која је до сада била само један тип аутомобила – луксузно возило у којем се превозе чланови царске породице и државници.
Као највеће нове атракције они су навели футуристички комби "Тојотиног" бренда "лексус", који поседује шест точкова, електрично возило компаније "Нисан" које може да се пуни и преко соларног панела на крову, као и нове електричне аутомобиле компаније "Хонда".
Јапански новинари изразили су велико интересовање и за наступ највећег кинеског произвођача "БYД", јер је овај развио мали електрични аутомобил прилагођен (скученим) јапанским условима, којим намерава да се са домаћим компанијама "Сузуки" и "Даихацу" (који је у саставу групе "Тојота") упусти у битку за наклоност просечних јапанских породица с малом децом.