петак, 31.10.2025, 05:50 -> 05:59
Кина додаје гас – Европа губи трку у ауто-индустрији
Европска ауто-индустрија је у кризи, због повећане глобалне конкуренције, посебно из Кине, и скупог преласка на електрична возила. Од око 38 милиона путничких аутомобила произведених 2025. у свету – 60 одсто долази из Азије, док је из ЕУ удео тек око 16 одсто.
Кинески аутомобил није јефтин, али за мање новца пружа више, кажу упућени. Висока технологија и богатија стандардна опрема адути су којима Кина побеђује у технолошкој трци. Све чешће постају и власници западних брендова.
"Кинески аутомобили данас дефинитивно могу да понуде већ у основним пакетима опреме много тога што је можда код неке традиционалне конкуренције на списку доплата, а када све то саберете на крају то испадне 20 до 30 одсто заправо јефтиније“, рекао је регионални менаџер за југоисточну Европу компаније "Џили" Милан Дербогосијан.
У Кини је званично регистровано 109 брендова аутомобила - на српском тржишту их је 14. Све више је кинеских аутомобилских компанија које отварају продајне салоне, сервисе, безмало и фабрике у Европи.
"Једна од стратегија јесте локализација производње, тако што ћемо отворити прву фабрику у Мађарској следеће године, али пре свега да изградимо мрежу поверења, квалитета и сигурности на тржишту како Европе тако и на тржишту Србије и Црне Горе“, каже директор "ТДВ Аутомотиве" Милош Јевтић.
Дербогосијан напомиње да да ли ће они преузети примат и у ком року не може се рећи, и не може се причати ни о каквом примату.
"Можемо рећи да ће кинески брендови ући на европска тржишта много брже него шро су то урадили неки корејски или јапански брендови“, истакао је Дербогосијан.
Годишње, у свету прода се више од 20 милиона нових возила из Кине, док је удео увозних аутомобила у тој земљи, први пут ове године пао испод 50 одсто. Упућени упозоравају на убрзано повећавање броја азијских возила на путевима у Европи.
“Мислим да ће ово посебно бити убрзано уколико Европа и Америка крену путем бојкота, путем санкција и изолације. Плашим се да ће та изолација више изоловати Европу него Кину и да ће само додатно успорити развој технологија на европском нивоу“, рекао је професор Саобраћајног факултета у Београду Крсто Липовац.
Липовац: Европски произвођачи треба да уче од кинеских
Од почетка године у Србији, у укупном броју новорегистрованих путничких аутомобила, кинеских је око хиљаду петсто, што је шест одсто више него лане. Познаваоци прилика кажу да је на то утицала стратегија пословања кинеских компанија као и субвенције.
"Отворили смо преко 60 продајно сервисних центара, отворили смо логистички центар у Љубљани, који је повезан са Луком Копар, одакле се бродовима снабдевамо деловима из Кине“, навео је Дербогосијан.
Липовац мисли да европски произвођачи треба да уче од кинеских и треба да сарађују са кинеским.
Према његовим речима, једино то може омогућити један стабилан развој добронамерних технологија, савремених које ће омогућити онај одрживи развој човечанства.
Од почетка године у свету је произведено око 38 милиона путничких аутомобила - од чега 60 одсто долази из Азије, док је из ЕУ удео тек око 16 одсто.
 
                        
                        
                    
                 
                        
                        
                    
                