Нисан и Хонда у преговорима за спајање

Спајање "Нисана" и "Хонде" довело би до стварања моћне групе, чији би производни капацитет износио око осам милиона возила.

Јапански произвођачи аутомобила "Нисан" и "Хонда" отпочели су преговоре с циљем да оформе заједничку холдинг компанију, јављају медији у Земљи излазећег сунца.

С обзиром да је "Нисан" највећи деоничар у фабрици аутомобила "Мицубиши", то би практично значило повезивање три велика произвођача у корпорацију која би имала производни капацитет од око осам милиона четвороточкаша годишње.

Такође, то би био корак даље у односу на стратешки савез које су те компаније оформиле током лета с циљем да заједнички раде на развоју електричних модела и софтвера за аутомобиле.

Кинески талас

Суштински, гиганте јапанске аутомобилске индустрије на тај потез присилила је ситуација која се развила у условима технолошког преласка са возила са моторима на унутрашње сагоревање и хибрида на возила са чисто електричним погоном, где они трпе велику и снажну конкуренцију кинеских произвођача попут "BYD" и "Џилија", те америчке "Тесле".

Услед налета јефтиних али квалитетних кинеских возила на електрични погон, јапански произвођачи све више губе тржишни удео, пре свега у Кини, али и другде. Конкретно, у периоду од јануара до новембра ове године "Хонда" је у тој многољудној земљи забележила пад продаје од чак 30,7 одсто у односу на 2023, док је "Нисан" искусио пад од 10,5 процената.

Корист за "Нисан"

Када је у питању пословно посртање "Нисана," присутни су и други фактори, попут релативно неуспелих покушаја компаније да након одласка дугогодишњег генералног директора Карлоса Гона и скандала који су га пропратили изврши унутрашње реформе и поврати озбиљно пољуљани углед. Ту је и посустајање продаје у САД, где се купци у све већем броју враћају хибридима на уштрб возила на искључиво електрични погон.

Наиме,"Нисан" је још 2010. године (први на свету) почео са масовном производњом једног електричног модела, те је и данас лидер у Јапану у том домену, али је запоставио развој хибридних возила, због чега не може да испрати поменуту потражњу на севернамеричком тржишту, те тамо бележи озбиљне губитке.

То је, заправо, и један од разлога зашто се руководство "Нисана" одлучило на спајање са "Хондом" - она има више успешних хибридних модела и одговарајућу технологију.

Потврда да "Нисан", који је недавно најавио резање производње за читавих 20 посто и отпуштање 9.000 радника, има шта да добије уједињењем са "Хондом" дошла је од инвеститора, који су се по објави плана о спајању две компаније дали у куповину његових деоница и погурали их знатно нагоре.

Куда иде "Хонда"

Интересантно је, међутим, да су истовремено деонице "Хонде" почеле да се клацкају горе-доле, јер инвеститори и деоничари, осим опште замисли о рационализацији и уштедама, за сада не виде јасно какву конкретну корист би она могла да стекне од спајања са "Нисаном".
Ипак, очигледно је да су "Хонди" потребне крупне промене јер је најавила да ће у својим постројењима широм света смањити производњу за укупно пола милиона возила годишње. То обухвата и прву редукцију у Кини, земљи у којој прави највише четвороточкаша.

Спајање "Нисана" (или, прецизније, "Нисан-Мицубишија") са "Хондом" део је светског тренда консолидације и укрупњавања произвођача аутомобила. Њиховим спајањем настала би компанија која би потенцијално могла бити трећи највећи светски произвођач и продавац возила.

У 2023. години "Хонда" је продала четири, а "Нисан" 3,37 милиона четвороточкаша.
Поређења ради, највећи светски произвођач и продавац возила група "Тојота" у руке муштерија предала је кључеве за чак 11,23 милиона својих возила.