Масовна отпуштања у "Нисану" - криза због које ће се председник Ућида одрећи половине своје плате

Други највећи јапански произвођач аутомобила "Нисан" најавио је да ће отпустити 9.000 радника и смањити свој производни капацитет за 20 посто.

Јапански произвођач аутомобила "Нисан" објавио је у четвртак да намерава да отпусти 9.000 радника из више постројења широм света.

Компанија због пада прихода планира да изврши рационализацију у склопу које ће њени производни капацитети бити умањени за петину.

То је, кажу познаваоци "Нисана", јасни израз промене у стратегији развоја у односу на време када је предузећем ведрио и облачио либанско-бразилски менаџерски "чаробњак" Карлос Гон (од 2001 до 2018), када је она, након почетног преструктуирања, кренула у дужу производну експанзију.

Супротно томе, нови председник Макото Ућида је по ступању на дужност у 2020. формулисао четворогодишњи план за редукцију производних капацитета и броја модела.

"Нисан" би ове фискалне године требало да оствари профит од око 970 милиона долара, али је то мање од трећине од првобитно планираног.

Узроци кризе

Компанија се већ дуже налази у кризи, пре свега збога пада поверења потрошача након велике афере у којој су јапански директори покренули једну врсту унутрашњег пуча и оборили председника Гона због његове самовоље и злоупотребе имовине предузећа.

Он је потом био и ухапшен и провео дуго времена у затворском притвору, да би коначно био пребачен у кућни, из којег је организовао спектакуларно бекство које је привукло пажњу светских медија.

Но, кажу економисти, директни узрок отпуштања и смањивања капацитета треба тражити у догађајима који су уследили након избијања епидемије корона вируса, односно, у пасивности компаније, која од 2020. године на овамо запоставила рад на новим моделима и у паду продаје њених електричних аутомобила на америчком тржишту.

Односно, смањивање броја модела у продаји требало је, сматрају они, бити извршени укидањем старих, али не и одустајањем од увођења нових.

Профит "Нисана" у шестомесечном периоду од априла до септембра (у првој половини фискалне 2024. године) у односу на исти период прошле године опао је за 94 посто. Најлошији резултати, оперативни губитак од око четири милијарде јена (27 милиона долара), забележен је у САД.

Основни разлог за ту неповољну промену је, сматрају стручњаци, то што је у САД нагло пала продаја чисто електричних аутомобила у које је "Нисан" пуно улагао.

На њихов уштрб порасла је потражња за хибридима, који су јефтинији и имају већи радијус кретања, али "Нисан" у САД купцима не нуди ни један модел хибрида. 

Илустрације ради, док је у 2014. "Нисан" имао чак 19 модела који су продавали више од хиљаду возила месечно у САД, ове године таквих је било само 12.

Компанија је у септембру и октобру редуковала производњу у фабрикама у Тенесију и Мисисипију, што укључује и модел са мотором на унутрашње сагоревање.

Даље, статистике показују да је у САД потребно просечно 60 дана да би се продао нови аутомобил, али ове године за продају "Нисанових" возила је требало 100 дана, док су се "Тојоте" селиле у гараже нових власника након само 30, а "Хонде" након 50 дана.

"Нисан" тренутно запошљава 130.000 радника широм света и има производни капацитет од чак пет милиона возила. Очекује се да ће ове фискалне године продати око 3,4 милиона четвороточкаша.

Та компанија, у прошлости позната и под именом "Дацун", други је највећи произвођач аутомобила у Јапану иза "Тојоте".

Како би ублажио губитке, "Нисан" је најавио да ће продати трећину свог власничког удела у произвођачу аутомобила "Мицубишију", а председник Ућида рекао је посленицима седме силе да ће се одрећи половине своје плате. 

Читај ми!