субота, 02.11.2024, 20:00 -> 22:49
Ко је одговоран за 14 изгубљених живота - случај у рукама тужилаштва, докази под кључем
Дан после трагедије у Новом Саду бројна питања, пре свих - ко је одговоран за рушење надстрешнице на Железничкој станици. На испитивање кривичне, али и политичке одговорности позвао је и председник Србије. Инспекцијски надзор је у току, а случај у рукама Вишег јавног тужилаштва у Новом Саду.
Паралелно са вештачењима која се морају спровести у најкраћем року, Тужилаштво је у пуном капацитету ангажовано на прикупљању свих обавештења и информација, те је наложено да се у ту сврху у току дана саслуша најмање двадесет лица, између осталих одговорних из Министарства за грађевинарство, саобраћај и инфраструктуру, надлежног министра, одговорних из "Железнице Србије", Завода за заштиту споменика културе Града Новог Сада и других лица ради утврђивања свих битних елемената кривичних дела и кривичне одговорности.
Министар Дачић је рекао да су докази изузети и премештени на посебно место где се чувају докази.
Дачић: Да се доведе до краја
"То чува полиција заједно са Тужилаштвом и то ће се сада од тога правити вештачење. Сигурно неће бити избегавања одговорности већ је и инситирање од стране председника и премијера да се ово доведе до краја", рекао је Дачић.
Реконструкција станице изграђене пре шест деценија почела је у октобру 2021. године Пројекат је радио Саобраћајни институт ЦИП, а извођење радова конзорцијум кинеских компанија. По завршетку радова у јулу, станица је предата на вођење Инфраструктури Железница Србије.
Иако су се у јавности чула различита тумачења да ли је и надстрешница била део реконструкције, од те три фирме стиже исти одговор - није.
"ЦИП је на основу локацијских услова и идејног решења за које смо добили сагласност 2020. године од надлежног Министарства и Инфраструктуре Железнице Србије, урадио идејни пројекат. Идуће године добили смо услове и Завода за заштиту споменика културе Новог Сада, које су уградили у пројекат за грађевинску дозволу. Након тога је издата грађевинска дозвола у којој, напомињем - конструктивне интервенције на постојећој бетонској надстрешници јужне фасаде која се срушила, нису биле предмет пројекта реконструкције", рекао је директор Саобраћајног института ЦИП Славен Тица.
Кинеске компаније: Све рађено у складу са грађевинском дозволом
Конзорцијум кинеских компанија који су били извођачи радова саопштавају да је надстрешница Железничке станице у Новом Саду била саставни конструктивни део станичне зграде и изграђена је истовремено са старом станичном зградом железничке станице. Тврде да су радови рађени стриктно у складу са грађевинском дозволом.
У међувремену се огласио и новосадски Завод за заштиту споменика. На наводе да нису дозволили реконструкцију, тврде да то није тачно.
"Није у надлежности Завода да издаје мишљења и услове који се односе на осигурање конструкционе безбедности објекта. За грађевинске и статичке процене надлежни су били статичари, грађевински инжењери и друге техничке струке. Навели смо да надстрешницу изнад главног улаза треба санирати", наводе из новосадског Завода за заштиту споменика.
Бетонска конструкција која је пала имала је више од 100 тона
Бетонска конструкција која је пала имала је више од 100 тона. Челичним сајлама била је причвршћена за кров. Део струке тврди да је и раније указивано на потенцијалне проблеме. Архитекта Слободан Малдини сматра да је реч о структурној грешци.
"То је уствари најгоре од свега, што неко назива реконструкцијом кречење, бојење, прање, то није реконструкција. Реконструкција обухвата све структурне промене, контролу статичку, конструкције, структуре, то је требало да се уради, данас имамо инструменте који ће да виде ако постоји пукотина, девијација, склоност ка урушавању. Ако су радили реконструкцију, требало је да ураде реконструкцију онога што је приоритетно, што је уско грло, оно где може да се деси пуцање", сматра архитекта Малдини.
Помоћ у тражењу одговора на питање шта је довело до пуцања нуди и Инжењерска комора Србије. На располагање ће, кажу, ставити тим експерата како би се утврдили узроци несреће.