петак, 12.08.2022, 10:30 -> 10:35
Извор: РТС
Аутор: Нела Винце и Владимир Ћатић
Ranac ili jakna jarkih boja, kako da dete bude uočljivo i bezbedno u saobraćaju
Prvi septembar i polazak u školu donosi uzbuđenje i za decu i za roditelje. U toku su pripreme kupovina knjiga, svezaka, školske opreme. U toj gužvi u drugi plan pada ona najbitnija pripema a to je odlazak i dolazak iz škole. Deca su ravnopravni učesnici u saobraćaju kao i odrasli i na vreme bi trebalo da nauče pravila.
Što je dete uočljivije to je bezbednije - ovo je možda i najvažnije pravilo kojeg roditelji treba da se pridržavaju kada je u pitanju kupovina školske opreme, garderobe i obuće.
"Neka ranac, neka patike, neka kišna jakna budu što uočljivijih boja, jarko žuta, jarko narandžasta, jarko roze jer što sa veće daljine vozač može da opazi vaše dete to je manje šanse da vaše dete učestvuje u saobraćajnoj nezgodi", tvrdi Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.
Za prvih osam meseci ove godine u saobraćajnim nesrećama u Srbiji povređeno je 745 dece, a život je izgubilo 7. Da se taj broj smanji potrebno je da se angažuju svi. Dok se čeka nova Strategija bezbednosti saobraćaja na putevima, unapređeni su pravilnici o obeležavanju zona škole i o merama za zaštitu dece na putu u tim zonama.
"Ono što je važno napomenuti da su zone škola u najvećem broju obeležene, dakle vozačima je saopšteno saobraćajnim znakovima da ulaze u zonu škole i oni moraju znati koja pravila tu važe - dakle ako smo u naselju dozvoljena brzina je 30 kilometara na sat, ukoliko se nalazimo van naselja dozvoljeno je 50 kilometara na sat. Pored toga što su vozači upoznati sa ograničenjima brzine moramo projektnim merama uticati na to da izloženost te dece u zonama škole bude što je moguće manji", ovjašnjava Boris Antić sa Saobraćajnog fakulteta.
Jedan od najbitnijih faktora su roditelji - da redovno pričaju o pravilima ponašanja u saobraćaju. I da ističu koja su to rizična mesta na putu od kuće do škole tokom cele godine. Bez obzira kog je uzrasta dete.
"Obično pomislimo da su najugroženiji prvaci, jer su oni mali i prosto najranjiviji, međutim istina je da su najugroženiji trećaci i četvrtaci. Zbog čega? Zato što dok su bili manji roditelji su ih pratili i bdili nad njima a onda su ih u nekom trenutku prepustili da sami idu. Oni su stekli određeno iskustvo i došli su već do nivoa da smatraju da sve znaju, opustili su se i onda prave greške koje kasnije jako skupo koštaju", kaže Okanović.
Onaj vozač koji na mestu koje nije predviđeno za sedenje prevozi dete mlađe od 12 godina platiće do 120.000 dinara, a ako detetu ne veže pojas 10.000 dinara.
Коментари