Извор: РТС, BBC, NASA

Зашто су астронаути Боинговог „Старлајнера“ још увек у свемиру

Двоје астронаута који тестирају „Боингову“ нову свемирску летелицу „Старлајнер“ требало је да крену пут Земље 26. јуна увече, али ће морати да наставе свој боравак на Међународној свемирској станици.

Повратак на Земљу је већ био одложен због проблема са неким од „Старлајнерових” потисника и цурења хелијума који убризгава гориво у погонски систем. НАСА врши ревизију техничких проблема пре него што одлучи када да врати своје астронауте кући.

Астронаути Санути Вилијамс и Буч Вилмор нису у опасности, али шта је пошло по злу са свемирском летелицом и шта то значи за њихово путовање кући?

„Старлајнер“ је лансиран 5. јуна упркос малом цурењу хелијума. Хелијум се користи за убризгавање горива у потисне системе који се користе за маневрисање у свемиру и успоравање при поновном уласку у Земљину атмосферу.

Цурење је било изузетно мало и инжењери су веровали да то неће утицати на мисију и тако су наставили са лансирањем. Али током мисије дошло је до четири додатна цурења хелијума и пет од 28 маневарских потисника је престало са радом током приближавања свемирској станици, од којих су четири поново покренута.

Мисија је требало да траје осам дана, али је датум повратка одложен јер су инжењери истраживали новонастале проблеме. Затим је 18. јуна НАСА објавила да ће „Старлајнер“ кренути кући 26. јуна увече.

НАСА је раније на свом сајту објавила да цурење не представља никакав ризик по безбедност астронаута јер је: „Потребно само седам сати слободног лета да би се обавила нормална мисија, а 'Старлајнер' тренутно има довољно хелијума у резервоарима да подржи 70 сати слободног лета након отпуштања од МСС.“

Али само неколико дана касније, након састанака на високом нивоу, НАСА је закључила да би планирани повратак требало да буде „припремљен“ за неки датуму у јулу. Нису дате никакве додатне информације о томе зашто је одлука промењена.

НАСА је навела да су инжењери желели да проуче летелицу како би дошли до извора грешака пре него што она поново уђе у Земљину атмосферу. Разлог је то што ће капсула посаде пасти падобраном на земљу, а „Старлајнеров“ неисправан доњи 'сервисни модул' ће изгорети при поновном уласку у атмосферу, што значи губитак неких информација о томе шта је пошло по злу.

Свемирска агенција је нагласила да астронаути нису остали насукани на Међународној свемирској станици и да је „Старлајнер“ добио сертификат да се врати на Земљу у случају ванредне ситуације на МСС-у.

Оно што се даље дешава је предмет „прегледа на нивоу агенције“ на високом нивоу од стране Насе како би се одлучило шта даље.

Редослед догађаја намеће питање да ли је лансирање требало да се настави упркос цурењу хелијума.

Др Адам Бејкер, који је шеф компаније „Рокет инџиниеринг“, британске компаније специјализоване за ракетне погонске системе, каже да разуме зашто је дошло до лансирања, али истиче да би било боље да се открије узрок цурења и отклони се проблем.

„Постоји ризик од покушаја да се ствари доведу превише до савршенства и да на крају то траје предуго и буде прескупо, а то доводи до укидања јавне и политичке подршке“, наводи Бејкер.

„Али чини ми се да можда нису довољно размотрили погоршање цурења након лансирања. Ово је нешто што је НАСА и 'Боинг' вероватно требало да ураде. То би било изузетно скупо, јер би укључивало скидање ракете са лансирне рампе и вађење погонског система из летелице.“

Још једно питање за Насу је и зашто ови проблеми нису идентификовани ни у једном од два претходна пробна лета „Старлајнера“ без посаде, каже др Симеон Барбер, професор на Отвореном универзитету.

„Проблеми које смо видели у последњих неколико недеља нису онакви какве бисмо очекивали у овој фази развојног програма 'Старлајнера'“, напомиње професор.

„Сврха овога била је да се тестира шта би стављање астронаута у петљу контроле свемирске летелице урадило у смислу перформанси. Уместо тога, чини се да се бавимо прилично фундаменталним питањима која су до сада заиста требало да буду решена.”

Коначно, за Насу, постоји критично питање идентификовања основног узрока цурења хелијума и проблема са потисником. Док то не ураде, све анализе ризика безбедног повратка астронаута и планови за ванредне ситуације биће непотпуни, сматра др Барбер.

„Ако се не открије основни узрок, они морају да донесу одлуку о повратку на основу непотпуних информација. Ако не разумете у потпуности узрок било каквог квара, онда не можете са сигурношћу рећи да немате систематски проблем који ће утицати не само на примарни погонски систем, већ и на резервне.“

У крајњем случају, Наса и „Боинг“ могу да врате своје астронауте „Спејс Иксовом“ капсулом, што би било веома непријатно за „Боинг“. Али још увек се није дошло до те тачке, каже др Бејкер.

„Са новим свемирским бродом требало би да очекујете неочекивано“, додаје. „Ово је потпуно очекивана неравнина на путу и ​​не мислим да је то велика брига, осим што је потребно анализирати и поправити пре следећег лета са посадом.“

Читај ми!