Mirisne tajne poslednjeg beogradskog parfemdžije

Poslednja beogradska zanatska radionica za proizvodnju parfema i kozmetičkih proizvoda i posle 60 godina ima stalne mušterije. U čemu je tajna pravljenja dobrog parfema, kako izabrati odgovarajuću mirisnu notu, i da li parfemi, osim što daju lični pečat, i danas predstavljaju stvar prestiža, otkriva parfemdžija Nenad Jovanov.

Maja Jokanović već decenijama dolazi u ovu malu zanatsku radnju, jer samo ovde može da kupi parfeme napravljene po recepturi staroj preko 60 godina. U ponudi je više od 30 mirisnih nota, a ručno se prave i kreme i puderi od prirodnih materijala.

"Pre svega ovde je toliko prijatno. Mene dolazak ovde vraća u jedno divno prošlo vreme. Kupujem ovde decenijama, kao i cela moja porodica, prvenstveno zbog kvaliteta. Mi imamo nešto naše - kupujem kombinaciju "Melodije" i "Pokošenog sena", koje je davno moja mama prva otkrila. To možda zvuči, pomalo starinski, ali verujte mi divno miriše", kaže Maja Jokanović, dugogodišnja mušterija.

Iako je zarada, kako kaže vlasnik, odavno prestala da igra ključnu ulogu, radnja opstaje zahvaljujući starim mušterijama koje prvenstveno žele kvalitet.

"Dolazim već deset godina, po preporuci prijateljice moje majke. Ona je koristila divan puder, koji se meni dopao i ja sam došla da ga ovde kupim. Probala sam raѕne proizvode drugih poznati marka, ali verujte ovo je savršeno", kaže Emilija Simić, dugogodišnja mušterija.

I dalje se u ovom prostoru oseća miris lavande, mošusa i vanile. Tu su i bočice, police, alati za pravljenje, kao i pumpice iz tridesetih godina dvadesetog veka.

"Kao i svaki drugi proizvod i parfem mora da sadrži kvalitetne komponente. To je najvažnije, ali to morate pomešati i sa ljubavlju prema ovom poslu, strpljenjem, ljubaznošću. Ukusi mušterija su se kroz decenije menjale. Mušterije su postale sve zahtevnije, ali najvažnije je pratiti njihove ukuse i želje", kaže Nenad Jovanov, vlasnik parfimerije.

Najviše mu kaže, nedostaju kolege i konkurencija u ovom poslu. A rado se seća i brojnih anegdota.

"Pedesetih godina prošlog veka morali smo da se nekako reklamiramo. To nije bilo lako kao danas. Letke naše radnje, kao i drugih, naravno, izbacivale su se iz aviona na raznim većim skupovima i okupljanjima. Pa tako jednom, na Šabačkom vašaru, jedan mangup je, da bi sebi olakšao posao, umesto letaka, izbacio neraspakovan paket. To je bio posleratni period, pa je to izazvalo paniku, a mog oca su odmah pozvali u policiju da to nekako objasni", kaže Nenad Jovanov, vlasnik parfimerije.

Nažalost Nenad nema naslednika, pa kada prestane da radi, sve stvari iz radnje, će, pokloniti Etnografskom muzeju.

Parfemi su, kažu stručnjaci, pola nauka, a pola umetnost. Postoje određene naučne zakonitosti koje se moraju poštovati prilikom pravljenja parfema, ali sve ostalo je pitanje osećaja, kreativnosti, i, pre svega ličnog ukusa.

Svaki miris budi emocije u čoveku, posebno kada su te emocije povezane sa nekom uspomenom. Dok prosečan čovek može da razlikuje tek oko 100 različitih mirisa, pravi stručnjak je sposoban da prepozna čak i nekoliko hiljada mirisnih komponenti.

"Postoje razna naučna istraživanja o tome kako treba da izgleda dobar parfem i kako da izaberemo idealan miris za nas. Postoji uverenje da muškarcima odgovara miris cimeta i bundeve, a ženama mirisi cveća i slatkiša. Ali imate brojne muškarce koji ne vole miris cimeta, kao i brojne žene koje ne vole miris slatkiša ili cveća. Sve je, ipak, stvar ličnog ukusa i najčešće je povezano sa uspomenama iz najranijeg detinjstva", kaže Igor Jeremić, stručnjak za parfeme.

Stručnjaci takođe ne mogu da objasne ni zašto iste hemijske formule parfema ispoljavaju sasvim drugačiji miris na različitim osobama.

"Vidim da su se u poslednje vreme, u pojedinim medijima, pojavili tekstovi koji daju savete gde je idealno mesto na telu gde treba da nanosimo parfeme kako bi oni imali što bolji i dugotrajni efekat, ali moram da kažem, da se ne slažem sa tim. Mi možemo naneti parfem na koji god deo tela želimo, sve zavisi u koju svrhu. Ako želimo da parfem prvenstveno mi osećamo onda je najbolje da ga nanesemo na donji deo tela, kako bi se miris od dole širio do našeg nosa. Ukoliko želimo da lepo mirišemo drugima, najbolje je da parfem nanosimo u predelu vrata", kaže Igor Jeremić, stručnjak za parfeme.

Industrija parfema je i dan danas veliki posao. Zvaničan podatak o broju parfema ne postoji, ali se pretpostavlja da ih ima više od 10.000. Savršena mirisna kreacija može predstavljati ključ privlačnosti, ipak prirodni miris tela ima odlučujucu ulogu i specifičan je kao i otisak prsta.

  

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

среда, 26. март 2025.
12° C

Коментари

Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом
Predmeti od onixa
Уникатни украси од оникса