субота, 09.03.2019, 19:30 -> 19:48
Извор: РТС
Аутор: Тамара Танкосић
Takse guše građane i privredu, elektronske baze samo za gledanje
Jedan od stalnih zahteva privrede državi jeste da se smanji broj i cena raznih taksa - jer im to, kažu, otežava i poskupljuje poslovanje. Za razna uverenja, izvode, rešenja pa i podnošenje zahteva za dobijanje dokumenata, građani svakodnevno plaćaju takse od nekoliko stotina, pa i veše od hiljadu dinara. Upućeni smatraju da su neke takse besmislene ili preskupe, posebno kada se usluga pruža elektronski.
Nekoliko klikova mišem, štampanje informacija iz baze podataka, pečat i potpis - i to košta 1.210 dinara za list nepokretnosti. Taksa za sličan posao, samo za potvrdu da nismo u braku, košta 1.150 dinara.
Anketirani građani kažu da su takse visoke i da ih ima previše, za svaki papir 10 do 15 taksi.
Privrednici godinama ukazuju da im poslovanje otežavaju brojne i skupe takse.
Jelena Bojović iz Nacionalne alijansa za lokalni ekonomski razvoj daje primer koji se odnosi na carinske potvrde.
"Za potvrdu o izvršenim uplatima cena takse je 5.370 dinara, znači to je potvrda da ste izvršili neke uplate. Voleli bismo da vidimo šta je obrazloženje, kako se ova taksa ustanovila, koji je to rad utrošen za 5.370 dinara", kaže Bojovićeva.
Visina takse za javnu uslugu mora biti primerena troškovima pružanja usluge, piše u Zakonu. Taksa se obračunava po formuli iz Pravilnika od 2013. godine.
Bojovićeva ističe da postoje vrlo jasne smernice kako utvrditi neku taksu.
"Ono što nije urađeno, nije retroaktivno pogledano u one takse koje su već bile propisane, ne postoji čak ni dosledna primena tog Pravilnika. Zakonom o republičkim administrativnim taksama je već predviđeno da se za neka elektronska uverenja i usluge ne naplaćuje taksa. Nažalost, to se ne primenjuje u praksi i dalje imamo naplatu tih taksi", rekla je Bojovićeva.
Javne usluge koje se pružaju elektronskim putem pojeftinile su rad administracije i zato bi, smatraju stručnjaci, mnoge takse trebalo smanjiti, neke i ukinuti. Elektronske baze podataka građanima uglavnom služe samo za gledanje.
"List nepokretnosti koji se nalazi u e-katastru i koji je dostupan preko veb sajta, nije validan dokument, on služi pre svega za uvid. Da bi bio validan, mora biti izdat iz evidencije katastra nepokrentosti jer podaci koji se nalaze na našem e-katastru nisu ažurirani svakog trenutka", rekla je Maja Radović iz Republičkog geodetskog zavoda.
Javna administracija je servis građana i privrede, ali to u praksi neretko ne izgleda tako - posebno onima koji uz plaćanje brojnih taksa izgube i vreme šetajući od šaltera do šaltera.
O republičkim administrativnim taksama odlučuje Ministarstvo finansija, ali zašto baš toliko koštaju - nisu bili radi da govore.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 1
Пошаљи коментар