sreda, 06.03.2019, 11:24 -> 14:38
Izvor: Tanjug
Prese: Bitka za "Folksvagen", odluka u maju
Nemački auto-gigant "Folksvagen" trebalo bi u maju da odluči u kojoj od zemalja jugoistočne Evrope će otvoriti proizvodni pogon. Za tu značajnu investiciju u visini od 1,4 milijarde evra trenutno se žestoko bore dve članice EU, Bugarska i Rumunija, kao i dve zemlje kandidati, Srbija i Severna Makedonija, ali i Turska, tvrdi bečki dnevnik "Prese".
Na odluku "Folksvagena" presudno će uticati tri klučna faktora: dobra saobraćajna povezanost, raspoloživost kvalifikovane radne snage i visina državnih subvencija, navodi Prese.

Planovi "Folksvagena" o uspostavljanju proizvodnje u jugoistočnoj Evropi ne nailaze na odobravanje zaposlenih, odnosno Radničkog saveta kompanije, a izazvali su i borbu zemalja koje bi želele da dovedu ovog giganta.
Sve veća izdvajanja za plate, kao i sve veći nedostatak radne snage teraju tu kompaniju da traži novo mesto za proizvodni pogon.
Fabrike "Folksvagena" u Nemačkoj koncentrisaće se ubuduće na proizvodnju automobila na električni pogon, a pogon u jugoistočnoj Evropi bi od 2023, sa kapacitetom od 300.000 vozila godišnje, mogao proizvoditi modele marke "folksvagen", "škoda" i "seat", navodi Prese.
List ističe da novo postrojenje treba da zaposli oko 5.000 radnika, a dodatno će otvoriti više hiljada radnih mesta kod dobavljača.
Blago favorizovana Bugarska
Prese podseća da u jugoistočnoj Evropi postoji snažan automobilski sektor, jer u Turskoj postoje pogoni "Forda", "Hjundaija", "Honde", u Rumuniji "Forda" i "Dačije", a u Srbiji "Fijat".
List, takođe, ukazuje da se ne očekuje odluka u korist Turske zbog tenzija u odnosima Ankare i EU.
Što se Rumunije tiče, nedostajuća mreža auto-puteva, kao i nešto viši nivo primanja, te i u pojedinim regionima problem sa nedostajućom radnom snagom, ne idu u prilog donošenja odluke naseljavanja pogona u toj zemlji.
Prese ukazuje da je blago favorizovana Bugarska, jer na aerodromu u Sofiji postoji areal čeličane koja od 2008. ne radi, a koja je savršeno mesto za novo postrojenje "Folksvagena", a i Plovdiv pokušava da privuče nemačkog giganta.
Takođe, kao prednost Bugarske se navodi i njeno članstvo u EU, te i tesne trgovinske veze sa Nemačkom.
Prednosti Srbije i Severne Makedonije
Srbija i "autsajder" Severna Makedonija, dodaje list, pored niskih troškova za plate, mogu da sakupljaju poene i snažnim subvencijama.
Kao kandidati za članstvo u EU nisu u obavezi da u potpunosti primenjuju strogi pravilnik o državnoj pomoći, podseća Prese.
Istovremeno list navodi da nikakvu ulogu, pri donošenju odluke "Folksvagena", ne igra sporazum o slobodnoj trgovini sa Rusijom koji ima Srbija, jer su od bescarinskog izvoza u tu zemlju isključeni "Fijatovi" modeli iz kragujevačke fabrike.
Prese ističe da je borba za pridobijanje "Folksvagena" i dalje otvorena, a da su nade u svim zemljama jugoistočne Evrope velike da bi ova velika investicija mogla doći kod njih.
Uputstvo
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, neproverene optužbe, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju bilo kakve vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje je zabranjen na ovom portalu. Komentari se moraju odnositi na temu članka. Prednost će imati komentari gramatički i pravopisno ispravno napisani. Komentare pisane velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i kraćenja komentara koji će biti objavljeni. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu webdesk@rts.rs. Polja obeležena zvezdicom obavezno popunite.
Broj komentara 9
Pošalji komentarProsecna bruto plata
u autoindustriji nemackih firmi,BMW,Daimler,VW,jie oko 4500 Evra, to su izdaci firma a ono sto posle odbitaka ostaje radniku je neto plata oko 2500 Evra. Ovo je prilicno zaokruzeno ali manje nije
Samo neka oni dođu
Mnogi koji na podrugljiv način ovde komentarišu eventulni dolazak Volksvagena u Srbiju gledaju samo na nivo plate. Nivo plate ne znači istovremeno i nivo boljeg životnog standarda. Rumunija, pa i Hrvatska ili Slovenija koje imaju veće plate od Srbije nemaju bolji standard življenja od Srbije, Bugarske ili Turske zato što su troškovi života u tim zemljama duplo veći pa je samim tim i plata obezvređena. U Češkoj su recimo plate od 800-900 evra, a Česi žive sa tim platama kao Nemci sa 2000 evra. Drugo, plate će u Srbiji svakako rasti, u to nema sumnje, pogotovo ako dođe Volksvagen tako da će Nemcima svakako biti bolje da daju platu od 600-700 evra srpskom radniku kroz par godina, nego 2000 nemačkom radniku. A naša država treba da spusti maksimalno troškove života kao što je uradila recimo Belorusija u kojoj se sa 600 evra živi odlično.
Hahahaha
1000€? Toliko nema 60% članica EU xD
Biće, biće
Srbija sigurno. Ide se tamo gde najmanje košta.
Otvoriće se fabrika, zaposliti ljudi.
I vuk sit, i ovce na broju. Samo glaaadne. Ali koga za to briga.
Zna se
Biće Srbija. Najjeftinija radna snaga. Nema šanse da se nađe jeftinija. A verovatno ćemo je plaćati mi, poreski obzevnici Srbije, kao i svim "investotorima"
Zašto da ne bude tako ako ih ne košta ništa. Samo da uberu profit. A naši čelnici da se hvale "srpskom" fabrikom i "srpski" izvozom.
Srbija i S.Makedonija su apsolutni favoriti...
...jer nigde niko neće da im radi za tako bedne plate! "Blago" nama...
Jadni smo
Ako je naša prednost niske plate. Ako dođu, zakovaće nam minimalce zauvek.
Gresis zemljace
Ovakva fabrika nije da bi drzavi pomogla nego radnicima i na kraju opstinama gde idu porezi od plate.....
Ovakva fabrika sa 5000 radnih mesta i jos oko 7000 kod dobavljaca je u stanju da hrani citav jedan region Srbije.....
pozdrav
Zato povecajte plate na 1000 evra i vise pa tek onda u EU.